Mit Liv

Fire unge troende: Sådan reagerer folk på vores religion

I programmet 'Jesus unge soldater' møder vi unge fra Indre Mission. Men hvad siger andre unge om tro?

Fire unge kristne oplever stor interesse for deres tro på Gud. Selvom det oftest er positivt, kan spørgsmålene sommetider også virke fordomsfulde.

Det er en tryghed og en følelse af, at jeg altid er elsket.

Sådan beskriver en katolik, en baptist og to protestantiske kristne blandt andet deres tro på Gud.

For dem er troen kun en styrke og ikke et benspænd i livet. På trods af, at det for nogle af dem betyder et nej til at drikke sig fuld og sex før ægteskabet.

Læs her om Christopher, Rasmus, Christian og Martins forhold til tro, og om hvordan andre reagerer på, at de tror på Gud.

Martin Sørensen, 24 år, protestantisk kristen, kommer i folkekirken

(Foto: Jesper Nord © Nord)

Hvordan reagerer andre på din tro?

De fleste finder hurtigt ud af, at jeg er kristen, da jeg bruger meget af min fritid i kristne foreninger. Folk bliver ofte overrasket og nysgerrig. De stiller mange spørgsmål, og nogle gange føler jeg, at det er anklagende. Jeg bliver ofte spurgt ind til mit syn på evolutionsteorien, til Big Bang - det kan jeg godt blive lidt træt af. Det er ikke den måde, jeg er kristen på. Der er mange, der ikke ved, hvad vil det sige at være kristen, folk er nysgerrige, fordi de synes er spændende. Det er lidt irriterende, at det altid er det handler om det andet.

Føler du dig sommetider begrænset af din tro? Hvis ja, hvordan?

Jeg har ingen begrænsninger, føler jeg. Jeg drikker, går i byen og bor med min kæreste, så der har jeg ikke så mange begrænsninger. Det handler ikke om begrænsninger, det handler om at gøre noget godt i verden i stedet for at fokusere på det, man ikke må. I troen har jeg den ultimative tilgivelse. Men måske bliver jeg lidt begrænset af, at jeg ikke vil skilte med min tro. Jeg har eksempelvis ikke lyst til at gå med kors. Jeg har nok nogle fordomme om, hvad folk tænker, og jeg har ikke lyst til at være at være ham, der er mega kristen.

Hvordan vil du beskrive din tro?

Det er svært for mig at sætte ord på. Det ændrer sig meget hele tiden, hvad jeg synes, jeg tror på og ikke tror på. Det handler om en tillid til, at der er en Gud, som har skabt verden, og som står bag det hele. Så der er en mening med tilværelsen, et håb om, at der er mere end det her liv, at det ikke bare er slut her, når det er slut.

Jeg tror ikke, verden er skabt på seks dage, og det var så det. Jeg tror mere på evolution. Men samtidig tror jeg heller ikke, at Biblen bare er et eventyr, det er mere end bare det. På dansk siger vi tro, når vi taler om religion, og på den måde kommer tro og viden til at hænge sammen, men det er ikke den måde, jeg tror på. Det handler ikke om, at der er noget jeg ikke ved, og så tror jeg bare. På engelsk hedder det faith. Det synes jeg er bedre.

Christopher Bonde, 24 år, katolik

Hvordan reagerer andre på dine tro?

Godt! Og med nysgerrighed. Når jeg fortæller, at jeg er katolik, har de ofte mange spørgsmål, som ”Hvorfor går du i kirke”, ”Må du drikke alkohol?”, ”Hvad er den katolske kirkes syn på...?”. Jeg oplever sjældent, at folk er negative, men i højere grad enormt interesserede i at forstå og lære mere om den katolske kirke - og om hvorfor jeg vælger, som jeg gør. For mig handler det om at være åben omkring min tro, når folk møder åbenhed omkring personlig tro, som jeg oplever nogle gange kan være et tabu for unge mennesker, kan man have en fantastisk dialog, uanset om man taler med en ateist, eller en person fra en anden trosretning.

Føler du dig sommetider begrænset i din tro?

Nej, tværtimod. Min tro hjælper mig på mange forskellige niveauer af livet. Hvordan man skal være over for andre, hvordan man skal handle i forskellige situationer osv. Nogle gange kan det være udfordrende at leve op til de forventninger, jeg tror på, Gud har til mig, men han vil kun det bedste for mig. Det kan i høj grad sammenlignes med forældre, der ønsker, at deres børn får gode karakterer i skolen, får et arbejde, som man er glad for, at man bliver lykkelig – det er forventninger og ønsker, forældre har til deres børn, som børnene prøver at leve op til. Nogle gange kan man komme til at skuffe sine forældre, men uanset hvad, så elsker de dig og støtter dig. Sådan er det også med Gud, han har skabt mennesker med fri vilje, mulighed for at vælge for sig selv, men uanset vores valg, vil han altid elske og tilgive dig. Ingen mennesker er perfekte, ingen mennesker kan gøre alt rigtigt, men vi som mennesker må altid stræbe efter at prøve at gøre det rigtige, selvom det nogle gange kan være svært.

Hvordan vil du beskrive din tro?

Glæde, kærlighed, muligheder - men også tvivl. Troen bringer glæde til mit liv, og jeg vil ikke være min tro foruden. Gud hjælper mig i alle aspekter af livet - både igennem opture og nedture, og det er det, jeg synes, der er fedt ved min tro. Uanset om jeg kommer til at gøre noget dumt eller forkert, som afviger fra, hvad Guds plan med mig er, vil han altid være der for mig og støtte mig. Også selv når troen nogle gange kan være svær at forholde sig til, for man kan ikke have tro uden at have tvivl. Men gennem tvivl kan man komme tættere på Gud og blive stærkere i troen.

Rasmus Højmark, 27 år, baptist

Hvordan reagerer andre på dine tro?

Generelt oplever jeg, at folk er interesserede. Nogen vil gerne vide mere om, hvad det præcist er, jeg tror, og hvad forskellen er på at være baptist og så komme i folkekirken. Her er det dog for mig vigtigt at pointere, at jeg ikke hænger mig fast i prædikatet som baptist, men at jeg er kristen først, og derefter er jeg baptist. Men jeg oplever også, at nogen stiller de mere kritiske spørgsmål og ikke kan forstå, hvordan jeg kan tro på en Gud, der “ikke” findes og en gammel bog. Men de fleste er interesserede - om ikke andet så i at høre, hvad det er, selvom de ikke tror på det.

Føler du dig sommetider begrænset i din tro? Hvis ja, hvordan?

Jeg har aldrig følt, at min tro har begrænset mig. Jeg har oplevet, at andre vil begrænse mig på grund af min tro, fordi de har fået et billede af, at kristne ikke går til fester eller drikker. De ser kristendommen, som en religion fyldt med regler, hvor jeg mere ser det som guidelines. Så jeg har aldrig oplevet, at troen på nogen måde har begrænset mig. Nok nærmere at den har givet mig noget, som man ikke finder andre steder. De venskaber, jeg har i kirken med folk fra vidt forskellige samfundslag og vidt forskellige aldre og etnicitet, ved jeg er folk, der altid vil være der for mig. Det er et stærkt fællesskab. Dem, jeg har gået i gymnasiet eller universitetet med, det var gode venner, mens vi var der, men når vi er kommet videre, bliver det lige pludselig svært at holde fast, da vi ikke længere er i det samme miljø. I kirken finder jeg mennesker, hvor vi altid har en fælles referenceramme, og det danner bunden for nogle stærke venskaber.

Hvordan vil du beskrive din tro?

Hvordan beskriver man noget, der for mig at se er noget af det mest basale? Jeg kan ikke fremvise en masse beviser med min tro, men kun, hvad jeg selv har oplevet, og lade andre tage stilling til det ud fra det. For mig er troen en tryghed og en sikkerhed om, at det hele ikke er en tilfældighed, men at der er en mening bag. Især trygheden betyder en del. Jeg ved, at der er en Gud, som vil mig, som ønsker at være mig nær. Jeg behøver ikke at være på en bestemt måde, for han kan lide mig, som jeg er - han har trods alt skabt mig. Sikkerheden findes for mig i, at jeg ved, Gud har en plan med mig. At han ønsker at bruge det, jeg er god til, og at jeg får lov til at gøre en forskel for ham.

Christian Østergaard Jacobsen, 17 år, protestantisk kristen - kommer i Indre Mission

(Foto: Daniel Hertz © Hertz Foto)

Hvordan reagerer andre på dine tro? Jeg er meget positivt overrasket over folks reaktion. Jeg gik på en kristen efterskole, hvor næsten alle delte samme synspunkt. Da jeg så skulle på gymnasiet, hvor jeg muligvis kunne blive den eneste kristne i klassen, var jeg en smule nervøs for folks reaktion. Ville de synes, jeg var top mærkelig? Ville jeg blive mobbet for det? Alle disse spørgsmål har vist sig at være ligegyldige. Folk var bare fantastisk søde og havde fuldt ud respekt. Flere har givet udtryk for, at det er fedt, jeg går imod den måske mere almene holdning og vist interesse. Det glæder mig utroligt meget. Selv de mere radikale valg, jeg har valgt at tage, såsom ikke at drikke mig fuld og ikke have sex før ægteskab, er blevet respekteret i stor stil. Når folk hører det, spørger de til tider ind til det, hvilket jeg er rigtig glad for, at de gør, så kan vi få en god snak om det.

Føler du dig sommetider begrænset i din tro? Hvis ja, hvordan? Så skørt som det lyder, så føler jeg mig overhovedet ikke begrænset af min tro. Tværtimod faktisk. Jeg føler mig inderligt sat fri. Jeg er blevet klar over, hvor mange forkerte ting, jeg gør, og ved at jeg ikke kan frelse mig selv. Jeg tror på, at jeg har fået alt som gave af Gud. Hele verden er skabt af ham, og hele mig er skabt af Gud, ligesom han vil det. Der er altså ingen mennesker, som ikke er skabt lige som de skal være. Selvom vi kan synes, at der mangler en del i os, kan vi altid huske på, at ham der har skabt os, har en uendelig visdom og kærlighed. Han laver ikke fejl. At jeg føler mig elsket af Gud, giver en unik frihedsfølelse. Hvis du kender den følelse, man får indeni, når en anden elsker en, så er det noget i den stil.

Jeg har valgt ikke at have sex før ægteskab, eller drikke mig fuld. Det er især på grund af formaninger i Bibelen. Simpelthen kraftige anbefalinger fra Gud, hvilket jeg tror er godt. Jeg vil hellere spare mig til den kvinde, jeg forhåbentligt skal være sammen med resten af livet. Jeg tænker det som noget unikt og intimt, som hører ægteskab til. Det føler jeg slet ikke som en begrænsning. Jeg tror, at det er det bedste for mig, og jeg er glad ved det.

Hvordan vil du beskrive din tro? Min tro er afgørende i mit liv. Den definerer min tanker, handlinger, værdier og synspunkter. Jeg definerer mig som Guds barn. Jeg er vokset op i et kristent hjem, hvilket jeg er uendeligt taknemmelig for. Igennem mit liv er min tro blevet en meget personlig tro. En relation mellem mig selv, og den Jesus, jeg tror på er død for mig. Det er en fantastisk, kærlig relation. Hos ham findes intet ondt, og han ønsker mig kun det bedste. Det betyder også, at jeg aldrig er helt alene, og at jeg altid ved, at jeg er elsket

Det betyder selvfølgelig ikke, at jeg ikke kommer i tvivl. Det gør alle mennesker, uanset hvor længe de har været kristne. Det betyder heller ikke, at jeg er perfekt. Overhovedet ikke. Jeg laver mindst lige så mange fejl og dumheder som alle andre. Men det gør, at jeg tænker meget over, hvordan jeg vil være over for andre mennesker. Det, at jeg ser mennesker som skabt perfekt, som de er, i Guds billede, giver mig et anderledes menneskesyn - på den positive måde. Jeg er også overbevist om, at Jesus er vejen til et evigt liv, uden smerte, sorg, had eller noget negativt. Det skaber et enormt håb for mig.

Programmet 'Jesus unge soldater' kan ses på DR TV.

Facebook
Twitter