Helt uden filter: Her er 23 ting, vi gør for at få det godt med vores krop

Vi gør alle forskellige ting for at få det bedre med os selv. Her er jeres eksempler.

(Foto: © Grafik: Anne Vestergaard Olsen)

Suger du maven ind, til du bliver blå i hovedet? Fjerner du hår fra top til tå? Eller har du kastet din badevægt ud ad vinduet og hylder din krop med morgendans? Vi har alle vidt forskellige forhold til vores krop, men fælles for mange af os er, at vi ikke er tilfredse – uanset, hvordan den ser ud.

Vi har spurgt DR3's Instagram-følgere, hvad de gør for at have det godt med deres krop - på både godt og ondt. Og så har vi samlet en række ekspertråd til dig i bunden, som du måske kan lade dig inspirere af.

1

Jeg fokuserer på performance – alt det min krop KAN - i stedet for det kosmetiske.

2

Jeg går i solarium fire gange om ugen, for hvis jeg er lækker-brun, lægger jeg ikke så meget mærke til mine deller.

3

Jeg træner seks gange om ugen. Uden træning er jeg aldrig helt tilfreds med min krop.

4

Jeg tager slankepiller for at have det godt med min krop.

5

Jeg går udelukkende med højtaljede bukser.

6

Jeg vokser mine hår på benene, hvilket er det rene helvede.

7

Jeg følger influencers, der støtter en bodypositive tilgang til kroppen og mennesket bag kroppen.

8

Jeg undgår at sammenligne min egen krop med andres. Vi er alle forskellige.

9

Jeg tager lækre billeder af mine nøgne krop med remote udløser – bare til mig selv.

10

Jeg køber oksekød med helt usædvanlig lav fedtprocent.

11

Jeg fjerner hårene omkring mine salamier (brystvorter).

12

Jeg har fået lagt botox under armene for ikke at få store svedpletter.

13

Jeg har smidt min badevægt ud – det er det bedste, jeg nogensinde har gjort.

14

Jeg har besluttet at acceptere den, som den er. Det har taget lang tid, og alle dage er ikke ens! Men som hovedregel elsker jeg det, den kan, og hvordan den ser ud.

15

Jeg er blevet så vant til altid at suge min mave ind, så jeg lægger kun mærke til det, når den er helt afslappet, og jeg får ondt i maven.

16

Jeg spiller rugby. Jeg får enorm selvtillid af at føle mig hurtig og stærk sammen med mit dejlige hold.

17

Jeg unfollower piger, der er for smukke på sociale medier, da jeg konsekvent får det dårligt af at se på dem.

Anonym

18

Jeg finder det fedeste tøj, der passer til netop min kropstype, og jeg forsøger ikke at sammenligne den med andres kroppe.

19

Jeg ruller på rulleskøjter. Det giver god samvittighed at have rørt sig, men det er langt fra en kedelig tjans på samme måde som løbetur og fitnesscenter.

20

Jeg starter hver morgen med at danse helt vildt og crazy – det giver en lykkefølelse og en følelse af at have en fantastisk krop.

21

Jeg fjerner hår under arme og ben med laser hver anden uge.

Anonym

22

Jeg tager altid en størrelse større, når jeg prøver tøj.

Anonym

23

Jeg går altid og suger maven ind.

Anonym

Sådan lærer du at holde af din krop

25-årige Maia Norstved Skøtt er uddannet sociolog ved Københavns Universitet og har skrevet speciale 'Kvindekroppens udskamning – en kvalitativ undersøgelse af skam og frygt blandt kvinder'. Og så har hun selv kæmpet med overvægt hele sit liv, indtil hun for få år siden besluttede sig for at vriste sig fri af sine negative tanker om sig selv.

Vi har spurgt Maia, hvordan du kan lære at holde af din krop.

  • Brug din krop aktivt. En af de ting, der for mig har virket rigtig godt, er at bruge min krop aktivt og få en succesoplevelse af, at det kan jeg godt finde ud af. Jeg er startet til burlesque, en dans, der er en fejring og hyldest af kvindekroppen. Det var lidt grænseoverskridende, men alt forsvinder, når du er der. Du bliver pumpet med energi, glæde og selvtillid.

  • Tag tøj på, der får dig til at føle dig nice. Det er vigtigt, at du finder en påklædning, der fremhæver det, du rigtig godt kan lide på kroppen. Tag en top på, der fremhæver din barm eller en kjole, som viser dine flotte ben og skjuler det, du er mindre glad for. Det gælder også til træning.

  • Fokuser på dine flotte træk. Mens du prøver at arbejde på det, du ikke er så glad for, så brug mere tid på at tænke på det, du er glad for ved dig selv. I stedet for at stirre på din delle på maven, så vær glad for, at du har flotte øjne og et smukt smil.

  • Tal med nogen – og dig selv. Du kommer desværre ikke så langt, hvis du ikke tør være sårbar over for en, du stoler på eller har lyst til at dele det med. Tal med nogen og sæt ord på, hvad det er, der får dig til at føle sådan. Spørg dig selv, om du reelt vil blive gladere af at ændre noget, eller om du hellere skal lære at være glad for det, du har.

  • Start på en frisk. Hvis du føler, at du er kørt helt fast, kan det hjælpe at starte på en frisk et nyt sted. Det ændrede meget for mig, at jeg for nogle år siden flyttede til København fra Sønderjylland og startede på universitetet, hvor jeg mødte nye mennesker, der så anderledes på mig. Da jeg så begyndte at læse sociologi og en masse teorier om emnet, begyndte jeg stille og roligt at hvile i min egen krop. Det var ikke fra dag til dag, men en proces.

  • Flyt fokus. Prøv at ændre din tankegang fra ‘jeg træner, fordi jeg vil være tynd’ til ‘jeg træner, fordi jeg vil have en sund og stærk krop’. I stedet for at fokusere på dine deller, BMI og vægt, så prøv at mærke efter, hvordan din krop faktisk har det efter en træningstur.

  • Italesæt og slap af. Det kan være meget svært at mærke efter, om din krop har det godt, for problemet er, at der mellem ‘hoved’ og ‘mærk efter i kroppen’ ligger et helt bælte af anspændte følelser. De skal italesættes og siges højt, så de kan slappe af og ikke overskygge, hvordan din krop faktisk føles.