Hvordan (mis)bruger du din tid? Tjek dig selv og få gode råd til at tackle travlheden

Tricket er at blive bevidst om, hvad man bruger sin tid på, siger tidsekspert.

Arbejdsdagen trækker ud. Du skal nå bussen. Du har glemt at handle ind, du skal huske at skrive til din kammerat om den der fest i weekenden, hvorfor liker alle det billede på Instagram - det skal tjekkes ud. Du skal også lige nå at se det næste afsnit Game of Thrones i aften - og kunne du måske lige nå at træne lidt?

For mange er der nok at se til i hverdagen, og mange føler måske ikke, at der er timer nok i døgnet til at nå alt det, man gerne vil.

Det er faktisk ikke så mærkeligt, mener tidsekspert Trine Kolding, der har skrevet en række bøger om tid og tidsoptimering:

Trine Kolding har blandt andet skrevet bogen "Få styr på tiden" og "Førstehjælp til travle børnefamilier".

- Alle har en smartphone og kan være tilgængelige hele tiden. På godt og ondt. For det betyder også, at vi kan proppe flere opgaver ind, fordi det kan lade sig gøre, modsat før, hvor man kunne bruge lang tid på at sende et brev eller en fax.

Desuden har vores smartphones gjort, at mange af os sjældent tager de vigtige mikropauser, og mange af os har decideret vænnet os af med mikrokedsomheden.

- Det er vi bare dårlige til, fordi vi er vant til altid at lave noget. Når vi endelig får et øjeblik, hvor vi står og venter på bussen, så finder vi alligevel telefonen frem.

Mikropauserne kan give energi og overskud og tvinger os til at være mere til stede.

Derimod er det blevet en form for prestige at have travlt, oplever hun.

- For det betyder, at man er eftertragtet. Travlhed er blevet en form for succeskriterie.

Alligevel er der nogle, der går den modsatte vej. Modreaktioner som slow living, hvor man, som navnet angiver, lever livet i et roligere tempo, vinder frem.

- Det er det nye sort. Men det er ikke så mange, der er med på trenden endnu. Størstedelen føler, at de har travlt, siger Trine Kolding.

Propper du også for meget ind i hverdagen? Får hovedet nok hvile? Tjek dig selv herunder, sammenlign dig med artiklens andre læsere og bliv måske lidt mere bevidst om, hvordan du bruger meget af din tid:

Hvis der er punkter, som opsluger din tid eller burde kræve mere af din tid, så er du allerede nået et stort skridt i den rigtige retning ved at være bevidst om det. En af de helt store tidsrøvere er for eksempel ikke overraskende sociale medier, peger Trine Kolding på.

I mange apps kan man selv overvåge sit tidsforbrug og få telefonen til at give en påmindelse, når man har brugt et bestemt aftal minutter hver dag.

- Hvis man gerne vil skære lidt ned på det, kan man lave kvoter for sig selv. 'Nu har du 30 minutter til at tjekke Instagram og Facebook, og så skal du lægge telefonen væk igen'.

Føler du, at døgnet mangler timer, eller dagene bare glider ud, og ønsker du at gøre op med tidspresset, er der her nogle enkelte råd fra Trine Kolding:

1

Drop multitaskingen

Forskningen siger det. Erfaring siger det.

Vi kan ikke multitaske.

I hvert fald ikke, hvis vi ønsker at yde vores absolut bedste til det hele.

Hjernen bliver træt, hvis vi hele tiden skifter vores mentale fokus. For eksempel hvis vi både forsøger at passe ungerne, mens vi besvarer en mail til arbejdet.

Det giver en følelse af travlhed. Og så kører den ellers bare videre i en ond spiral.

Husk: Man kan selv træffe valget om, hvad man gør og hvornår.

Øv dig i at være til stede ét sted af gangen.

Så sparer du måske også tid i enden. For du løser opgaverne mere effektivt og kommer derfor hurtigere frem. Win win.

2

Sig nej

Venner, fritidsaktiviteter, studiet, arbejdet. Alle mulige trækker i en på samme tid.

Derfor er det vigtigt at spørge sig selv: Hvad vil jeg gerne sige ja til?

For på den måde bliver man bevidst om, hvad man vil bruge sin tid på.

Ligesom man lægger et budget for økonomien, kan man også lægge et tidsbudget.

Gør op med dig selv, hvor meget tid, du har. Og investér den så i det, du gerne vil.

For eksempel kan man lægge et loft over aktiviter i weekend, så man kun tager til én ting per dag - eller én ting i hele weekenden.

3

Tænk over din energi

Tid og energi hænger uløseligt sammen. De aktiviteter, vi bruger vores tid på, kan både give energi eller dræne os fuldstændig.

Du kan sagtens tage med til noget, der kun varer en halv times tid. Men 30 minutter i lige præcis den situation kan suge al din energi.

Så tænkt over, hvordan du bruger din energi, når du skal træffe valg om, hvad du vil bruge din tid på.

Her kan du se, hvor meget tid du har tilbage af dette døgn. Prøv resten af dagen at gøre én ting ad gangen og være lidt mere bevidst om, hvilken sted du er, og hvad du gør. God fornøjelse!

Facebook
Twitter