'Jeg lever af kage og Pepsi Max': 25 dårlige vaner, vi har fået på det seneste

Bare rolig, du er ikke alene! Mange af os er begyndt at spise og drikke liiidt for meget under coronakrisen.

Løbeture i den friske luft. Fordybelse i lange bøger. Yoga. Fokus på sund mad. Måske lære et nyt sprog eller få en ny hobby. Blive bedre på studiet. Rydde op i livet.

Listen over gode intentioner, du havde i starten af karantænen, var sikkert lang.

Men måske kan du også nikke genkendende til, at mange af tingene ikke er blevet opfyldt?

Til gengæld har der måske sneget sig en dårlig vane eller to ind i dit liv i stedet? Noget, du ellers havde godt styr på, som pludselig sejler?

- Jeg er blevet forfærdeligt afhængig af sociale

medier
, især
Instagram
og Tinder, erkender Laura på 19 år.

Og det er der en grund til. Hjernen elsker nemlig vaner.

Det fortæller vanebryderekspert Torben Wiese.

- Når vi gør de samme ting, ser de samme venner, spiser den samme mad, tænder for skærmen osv., sparer hjernen energi, og det kan den godt lide, forklarer Torben Wiese, der også er forfatter og indehaver af Habitmanager, der hjælper virksomheder med at bryde vaner.

Han forklarer, at dengang vores hjerne blev skabt, skete der ingen forandringer i verden, og derfor føltes det trygt, at hjernen lærte sig at "gøre hvad du plejer, så får du, hvad du har brug for".

Sådan er verden ikke længere. Og ydermere peger Torben Wiese på, at kriser som den, vi er i lige nu, forstørrer tingene.

- Hvis jeg har brugt tid på mobilen, gør jeg det endnu mere under krisen. Før spiste jeg lidt slik. Nu spiser jeg meget slik. Alt bliver forstørret, og det kan give ringe i vandet til andre dårlige vaner, forklarer han.

Vi har spurgt DR3's brugere, hvad de har fået af dårlige vaner på det seneste. Måske kan du genkende dig selv i noget af det og vide, at du ikke er alene.

Nederst i artiklen bringer vi et par gode råd, hvis du har lyst til at bryde med dine dårlige vaner. Men husk:

- Det er helt i orden at have dårlige vaner, det har vi alle, og ingen er fuldstændig fejlfri. Udfordringen ligger kun i, hvis de dårlige vaner forhindrer dig i at nå et mål, du ønsker, lyder det fra Torben Wiese.

1

Jeg er blevet helt vildt doven, motion findes ikke længere i min hverdag.

Freja, 18 år

2

Jeg har købt mere tøj online i sidste måned, end jeg normalt plejer at gøre på et år.

Frederik

3

Opvasken kan altid vente til i morgen, fordi jeg har så god tid, og jeg bilder mig selv ind, at det bliver mere produktivt, hvis jeg lige venter til dagen efter.

@mathildemol

4

Jeg åbner køleskabet for mange gange dagligt. Det kan let nå op på 20 gange.

Nicklas, 18 år

5

Udsætter hele tiden de små, praktiske opgaver i hjemmet. Blandt andet rengøring, der kommer jo alligevel ingen gæster i denne tid. Af samme årsag har jeg nattøj på 24/7.

Simone, 22 år

6

Dagligdags-drikkeri! Jeg indtager meget mere alkohol nu end inden corona. Man skal jo huske at forkæle sig selv lidt.

Terese, 25 år

7

Jeg er blevet dårligere på dansk i stedet for at forbedre, og jeg er ligeglad med skolens opgaver.

Arash

8

Jeg dobbeltscreener (at se noget på flere forskellige skærme samtidig, red.) hele tiden! Så jeg får reelt ikke set nogle af de serier, jeg ser.

@mariamejse

9

Ser Netflix i stedet for at deltage i timen. Når man har virtuel undervisning, er det så nemt at lade computeren stå på "meet" og så tænde for fjernsynet imens.

@amalierydholt

10

Jeg er blevet forfærdeligt afhængig af sociale

medier
, især
Instagram
og Tinder. På Tinder kan jeg være op til flere gange dagligt. Dels fordi jeg keder mig, dels fordi jeg har følt mig ensom og søgt opmærksomhed.

Laura, 19 år

11

Jeg er begyndt at ryge næsten fast. Og jeg bruger min telefon alt for meget. Min skærmtid er steget med tre timer.

Kvinde, 19 år

12

Jeg har rigtig svært ved at lægge telefonen fra mig, når jeg skal lave skolearbejde, i seng og lignende. Så det tager en del tid fra de lidt vigtigere ting, hvilket ellers ikke har været et problem før lockdown.

Sophia, 20 år

13

Jeg glemmer gang på gang Facetime-aftaler med mine venner og veninder.

@dittesonne

14

Tror, jeg har købt og spist mere chokolade den seneste måned, end jeg gjorde hele sidste år.

Yonis, 19 år

15

Jeg bruger seks-syv timer om dagen på min mobil. Jeg arbejder ikke fast og har sabbatår, så der er ikke så mange andre ting, jeg bruger tid på.

Maria, 20 år

16

Jeg spiser ikke rigtig mad! Men lever af kage og Pepsi Max.

@maariadanielsen

17

Jeg er blevet dårligere til at komme ud ad døren for at nå de få aftaler og pligter, jeg har, fordi jeg er blevet så vant til ikke at må gå ud.

Lise, 20 år

18

Det er blevet en dårlig vane, at jeg ikke rigtig gider skole. Jeg plejede altid at følge med og har aldrig pjækket. Nu har hjemmeundervisning virkelig fået mig ned i et hul.

Kvinde, 19 år

19

Jeg har fået forskudt min

døgnrytme
. Jeg har prøvet at rykke det tilbage igen, fordi jeg savner at stå op klokken syv og få noget ud af min morgen, men jeg ender altid med at falde i søvn igen.

@kroeltoppen

20

Er blevet lidt for god til overspringshandlinger! Jeg mangler at aflevere fire-fem opgaver, men nu bager jeg på livet løs og er sågar begyndt at løbe.

Maiken, 19 år

21

Nogle uger har min gennemsnitlige daglige skærmtid været op til 13 timer.

Anna, 18 år

22

Jeg er begyndt at "nulre" mit hår og piller konstant ved det. Det resulterer desværre i spaltede spidser.

Pernille, 24 år

23

Jeg er begyndt at drikke rigtig meget sodavand og spise en masse is.

Helena, 25 år

24

Jeg går kun i bad hver tredje dag, og det er ikke behageligt for min familie.

Anonym
, 18 år

25

Jeg er begyndt først at stå op klokken 12, fordi jeg alligevel ikke har noget formål med dagen…

Mia_thim

Men hvad kan du så selv gøre, hvis du ønsker at bryde en vane?

Det har vi spurgt vanebryderekspert Torben Wiese om, som her kommer med følgende råd:

  • Spørg dig selv: Hvad er mit mål eller min drøm? Det kan være at blive på studiet, komme i bedre form, få en bedre søvnrytme, være mindre på mobilen, få en ny hobby, spare penge op, drikke mindre, få en kæreste eller nye venner.

  • Hvilke gode vaner hjælper mig med at nå målet? Hvilke dårlige vaner forhindrer mig i at nå målet? Skriv det gerne ned på et stykke papir.

  • Start i det små. Hvis målet er mindre skærmtid, så giv dig selv et realistisk mål med, at du i morgen skal være 20 minutter mindre på mobilen. Eller aftal med en ven, at I ikke er på Instagram mellem klokken 12-17. Hvis du starter alt for ambitiøst, går det for nemt galt.

  • Overspringshandlinger kan ofte tage flere dage, selvom oprydningen reelt set kun tager max en halv time. Er det værd at bruge energi på?

  • Giv dig selv en belønning, når du er nået i mål - eller halvvejs.

  • Mange af ovenstående råd sigter mod fysiske vaner. Der er også tankemæssige og følelsesmæssige vanemønstre, som du også kan kigge på i forhold til at bryde en fysisk vane.

  • Hav respekt for, at det kan tage lang tid at komme ud af en dårlig vane. Husk: Store succeser bygger på små succeser.

Facebook
Twitter