Savner du også dine kolleger? Sådan får du dem tilbage i dagligdagenhjemmekontoret

Ring i stedet for at sende mails og spis frokost 'sammen', lyder råd fra erhvervspsykolog.

Erhvervspsykolog Rasmus Højbæk kommer med fem konkrete råd til, hvordan du holder kontakten ved lige med kollegerne, når du er tvunget til at arbejde hjemme. Man kan blandt andet lavet strækøvelser sammen over skærmen. (© dr)

Kan du huske dengang, man sludrede om løst og fast over kaffemaskinen? Eller lige kunne diskutere noget arbejdsmæssigt med sidemanden på arbejdspladsen?

Det er nu to uger siden, at du har kunnet læne dig op af kollegaerne og få snakket om arbejdsmæssige og private anliggender ansigt til ansigt.

Kontorfællesskabet er i stedet byttet ud med hjemmekontoret, hvor du mangler dit hæve-/sænke-bord, den store computerskærm og den gode kontorstol.

Men værst af alt er savnet af dine kolleger. For de er en af de primære årsager til glæden ved at gå på arbejde.

Det kan Rasmus Højbæk skrive under på. Han er erhvervspykolog hos fagforeningen Krifa, hvor han til daglig forsker i arbejdslivet og mere specifikt i, hvordan man skaber arbejdslyst.

- Det, at have gode kollegaer, er en af de faktorer, som er allervigtigst for vores arbejdslyst, fortæller han.

Så når vi i disse corona-tider må undvære sammenholdet og samværet med kollegaerne, så kan det få negative konsekvenser, påpeger han.

- Vi risikerer at blive ensomme på vores hjemmearbejdsplads og føle os overladt til os selv. Samtidig oplever vi, at arbejdsforholdene ændrer sig, og angsten stiger, fordi hele verdenssituationen er forandret.

- Det er store ændringer, hvor vi ikke har vores kolleger til at søge støtte hos, siger Rasmus Højbæk.

Derfor er det vigtigt, at du forsøger at holde kontakten med kollegerne ved lige. Herunder giver Rasmus Højbæk dig fem råd til, hvordan du får kollegerne tilbage i din arbejdsdag.

1

Ring i stedet for at sende mails

Grafik: Morten Fogde Christensen og Sine Asmussen (© dr)

- Hvis der er overskud og tid til det, så prioriter at ringe hinanden op. Det giver muligheden for at spørge ind til noget andet - måske noget privat eller noget helt hverdagsagtigt som "hvordan har du det i alt det her?"

- Hvis vi kun sender mails, så bliver det meget arbejdsrelateret med enkelte spørgsmål til det arbejde, man sidder med.

- Hvis vi derimod ringer, giver det mulighed for at udvide samtalen med noget omsorg, opmærksomhed og støtte over telefonen - ligesom vi normalt gør på arbejdspladsen.

2

Spis frokost 'sammen'

Grafik: Morten Fogde Christensen og Sine Asmussen (© dr)

- Dette råd skal ses som en opfordring til, at man gør brug af videosamtaler - også når det ikke handler om arbejdet. I løbet af dagen kan man have rigtig mange Skype-møder, men hvis fokus altid er på opgaven, så får vi ikke frirummet til at være opmærksomme på hinanden.

- En god ide kunne være at skemalægge en frokostaftale med video, fordi det vil gøre, at brodden bliver taget af seriøsiteten - at man lige får mulighed for at få kollegaskabet op at stå igen.

- Et par gange om ugen kan man prøve at samle sin afdeling, og andre gange kan man samle dem, man normalt går i kantinen med. Det skal man, fordi det handler om at normalisere ens forandrede hverdag mest muligt.

3

Lav strækøvelser sammen

Grafik: Morten Fogde Christensen og Sine Asmussen (© dr)

- Når alt er lidt anderledes, og du har meget at se til, kan det godt sætte sig som spændinger i kroppen.

- Måske sidder du heller ikke helt lige så optimalt, som du burde med hæve-/sænke-bord og en god kontorstol. Så er det godt at strække lidt ud - og det kan du med fordel gøre med kollegaerne over Skype.

- Fordelen er, at vi kommer op fra kontorstolen. For man bevæger sig i de fleste tilfælde mindre, end man gør på sin arbejdsplads i disse dage, når vi sidder hjemme. Kort sagt er det ergonomisk set ikke særligt godt for vores krop.

- Det er også en måde at se hinanden på og få grinet lidt. Det er vigtigt i en tid, som er bekymrende og uvis.

4

Tal om alt det svære

Grafik: Morten Fogde Christensen og Sine Asmussen (© dr)

- Tal med dine kolleger om alt det svære i den nye arbejdssituation. Det er vigtigt, fordi I kan dele erfaringer, da dine kolleger også sidder i en ny og uvant situation. Og mange gange kan det hjælpe at sige det højt, hvis man har det svært lige nu.

- Hvis man har en rigtig god kollega, så del dine tanker om det svære i at være isoleret derhjemme. Det er ikke altid, man kan snakke med sin partner om det, fordi partneren er for tæt på, så brug din gode kollega i stedet.

- Angstniveauet er steget nationalt, men også globalt. Både på grund af coronavirusset, men også på grund af den nye usikre situation. Bliver jeg fyret? Hvordan påvirker det her mig på kort og lang sigt? Spørgsmålene er mange, og du er helt sikkert ikke alene med bekymringerne. Så brug dine kolleger, som du ville gøre normalt.

5

Planlæg en fejring - uden dato

Grafik: Morten Fogde Christensen og Sine Asmussen (© dr)

- I kan allerede nu gå i gang med at planlægge, hvordan I vil fejre, at I som afdeling er sammen igen. Er det en sommerfest? Er det fredagsøl? Eller noget helt tredje?

- Det giver jer noget at se frem til og minder jer om, at situationen er midlertidig. Gå gerne i detaljer. Hvad skal I spise, drikke og have på? Det kan garanteret give et smil på læben midt i en tung tid.

- Man skal dog passe på med at glæde sig for meget til noget, man ikke ved hvornår sker. Det kan ende som en skuffelse, fordi så meget kan nå at ændre sig på kort tid. Så sørg for at planlægge fejringen uden en dato.