Dufte, smagsprøver og fugt: Fire måder, du bliver manipuleret på i supermarkedet

Supermarkederne vil, naturligvis, have os til at købe flere varer, end vi har planlagt.

Tv-vært Anne Glad og hjerneforsker Jon Sigurd Wegener tager en tur i supermarkedet for vise, hvordan kunderne bliver manipuleret med i DR1-programmet 'Manipulator'.

Du kender det sikkert alt for godt. Du går ind i supermarkedet med intentionen om KUN at købe de varer, der står på din indkøbsseddel.

Alligevel kommer du ud med to bæreposer i stedet for én.

For der var jo et super godt tilbud på kylling, så du endte med at købe tre pakker i stedet for én. Så var der også lige smagsprøver på en ny type smøreost, så det kom også i kurven, og ved kassen så det sure slik også lidt for fristende ud.

Supermarkederne vil, naturligvis, have os til at købe flere varer, end vi havde planlagt. Men hvilke metoder bruger de, så vi ikke opdager, at vi bliver manipuleret fra det øjeblik, vi går ind i supermarkedet?

Jan Hellesøe og Anne Glad er værter på programmet manipulator, der kommer i seks afsnit.

Netop manipulation og det frie valg handler DR1-programmet 'Manipulation' om. Her sender Jan Hellesøe tv-værten Mette Frisk på en rejse, hvor hun tror, hun har frie valg, og Anne Glad tager hjerneforsker Jon Sigurd Wegener med på en indkøbstur.

Jon Sigurd Wegener kender nemlig til de tricks, som supermarkederne benytter sig af.

Herunder giver Jon Sigurd Wegener fire eksempler på, hvordan du bliver manipuleret i supermarkedet, så du med stor sandsynlig kommer ud med meget mere, end du havde planlagt.

Den søde duft af kanelsnegl

I næsten alle større supermarkeder er det første, du møder, bageren. Og det er selvfølgelig ikke tilfældigt, forklarer Jon Sigurd Wegener.

Man har nemlig længe vidst, at dufte påvirker os, giver os følelser og har evnen til ændre vores humør.

- Duften af friskbagt brød og sukret brød som kanelsnegle skaber ubevidst associationer til noget, der føles trygt og rart. Et sted, man har lyst til at være og blive. Jo længere tid du har lyst til at opholde dig i supermarkedet, jo bedre er det fra supermarkedets synspunkt.

- I det hele taget er dufte en rigtig smart metode til at påvirke os. Det er også derfor, man ser at dufte brugt strategisk i for eksempel hotelkæder, der har signaturdufte, og McDonalds, der altid dufter af det samme, siger Jon Sigurd Wegener.

Den fugtige grøntafdeling

Nu går turen videre til frugt- og grøntafdelingen. Her ser man typisk, at designet er anderledes end andre afdelinger i supermarkedet.

- Der er ofte en anderledes gulvbelægning, typisk i træ, og der er fugtigere. Mange gange kan man se en fugtgiver, der sprøjter bittesmå dråber ud over varerne, siger Jon Sigurd Wegener.

Man kunne måske tro, at fugten har det formål at holde frugten frisk, men sådan er det slet ikke.

- Den højere fugtighed gør rent faktisk, at varerne rådner hurtigere, så det er ikke for varernes skyld, men for kundernes skyld. Det giver en følelse af drivhus, og at man kommer tættere på steder, hvor frugterne er plukket, siger Jon Sigurd Wegener.

Det gode tilbud og smagsprøver

TILBUD: Tre pakker oksekød - 100 kroner. Førpris 150 kroner.

Selvom du kun skal bruge én pakke oksekød til din kødsovs, så lokker det gode tilbud. For hvem vil ikke gerne spare penge, når muligheden byder sig?

At skrive førprisen på et produkt er et rigtig smart træk af supermarkederne, lyder det fra Jon Sigurd Wegener.

- Man snyder kunden til at tro, at førprisen er det, varen i virkeligheden er værd. Det er det psykologiske trick, som virker rigtig godt på de fleste.

Ovenstående er ikke pointen, når supermarkedet uddeler smagsprøver. Her gælder det om at give smagsprøver væk, fordi det er et effektivt middel til at få folk til at smage ens produkt.

Og så udnytter det også noget meget, meget smukt ved mennesker, mener Jon Sigurd Wegener.

- Det er en smuk, medmenneskelig ting, at når vi får en gave af nogen, så har vi straks lyst til at give noget igen.

- Når man får en smagsprøve i supermarkedet, så er den eneste måde, man kan give noget igen, er ved at købe noget, siger han.

Mælk, smør og æg-afdelingen

Hvis du lægger mærke til det, så ligger den mælk, som du skal have hver eneste gang, du er i supermarkedet, længst væk fra indgangen. Og det er der en simpel årsag til.

- Jo længere tid man er i et supermarked, jo mere kan de friste os, og jo mere ender kunden med at købe. Det er et meget smart og udbredt fænomen, siger Jon Sigurd Wegener.

Facebook
Twitter