Religionsekspert: De troende føler sig ikke snydt af millionær-prædikanterne

Levende gudstjenester og et budskab om materiel fremgang skaber succesfulde kristne religioner.

I programmerne ’Rig på Religion’ besøger Kristoffer Eriksen nogle af de mest succesfulde prædikanter for at undersøge forholdet mellem tro og penge.

Religion har alle dage været en stor forretning.

Alligevel er det få, der dyrker og hylder den personlige rigdom som de pinsekirkelige og evangeliske bevægelser, der nyder stigende popularitet rundt om i verden.

I programmerne ’Rig på Religion’ besøger Kristoffer Eriksen nogle af de mest succesfulde for at undersøge forholdet mellem tro og penge.

- Hvordan hænger religiøse dyder som mådehold og ydmyghed sammen med luksusrejser, kæmpehuse, dyrt tøj og lækre biler? spørger han.

I Brasilien besøger han prædikanten Valdemiro Santiago, der står i spidsen for sin egen kirke, og i USA møder han T.D. Jakes.

De er begge blevet mangemillionærer på at prædike Guds ord til deres menigheder, der – rig som fattig – donerer, hvad de kan til kirken.

Troen på Guds vej

For udenforstående kan det virke hyklerisk, at nogle få tjener styrtende på andres tro.

Men der er ganske gode grunde til, at den type religion er så populær. Og det skyldes ikke et stort bedrag af de troende.

Rikke Gottfredsen er cand.mag i religionsvidenskab og retorik. (© Rikke Gottfredsen)

- De har en fundamentalistisk tro på, at Gud har en vej og en plan for alle. Så hvis en leder af en kirke bliver utrolig rig, så er det fordi, det er Guds plan for prædikanten og for kirken. Og selvom man er fattig, vil man gerne støtte Gud via prædikanten ved at bidrage med den lille smule, man har, siger Rikke Gottfredsen, der er cand.mag. i religionsvidenskab og retorik.

- Det er en del af fundamentalismen, at Jesus’ ord skal udbredes, så alle kan høre det. Så når man ser sin leder i en helikopter eller limousine, så er man bare glad og stolt over, at han er dygtig, og at Gud har villet hjælpe med en limousine, så han kan komme rundt til mange flere mennesker.

Løftet om materielle goder

Hun kalder det et udtryk for fremgangsteologien, som mange af de nye pinsekirkelige og evangeliske kirker bekender sig til.

- De ser rigdommen som bevis for, at Gud vil deres kirke, og at kirkens leder er en succes i Guds øjne.

I USA fortæller en af de troende, der tilhører T.D. Jakes’ menighed, at det er normalt at betale en tiendedel af sin indkomst til kirken.

Ræsonnementet er, at det hele kommer fra Gud, og at man derfor bare giver tilbage, hvad der tilkommer kirken.

Fra programmet Rig på Religion, hvor Kristoffer Eriksen møder prædikanten T.D. Jakes.

Donationer er en nødvendighed

Det kan synes som et stort offer set med danske briller, men det skyldes udelukkende, at vi har indrettet vores samfund på en måde, hvor Folkekirkens rigdom er usynlig, siger Rikke Gottfredsen.

- Det er kun underligt for os her i Danmark, fordi vi betaler kirkeskat på den måde, vi gør. Alle andre steder må man betale til sin kirke, for at den kan eksistere.

- I den sammenhæng er vi de mærkelige, fordi vi holder en religion i live med vores skat. Så på den måde er det ikke så underligt, for i udlandet er man godt klar over, at det koster at gå i en klub, og her er det så en "religionsklub".

I det traditionelt katolske Sydamerika vinder de nye trosretninger frem, mens Paven må se sin medlemsskare falde.

I Brasilien var 64,4 procent katolske i 2013, mens det samme gjaldt 92 procent i 1970. Antallet af kristne udgjorde i samme år med 42 millioner 22 procent.

Historien er den samme i Afrika, hvor de pinsekirkelige bevægelser fra 1970 og frem til 2006 steg fra fem procent til 12 procent af alle med en religiøs overbevisning.

Levende gudstjenester og enkelt budskab

Det skyldes ikke kun fremgangsteologiens tillokkende løfter om materiel overflod, men også et let tilgængeligt budskab og en tilbedelsesform, der er følelsesladet, fortæller Rikke Gottfredsen.

- Bevægelsernes succes skyldes i høj grad, at de er tydelige. De er enkle at forstå, enten har du ret, eller også har du ikke ret. Enten følger du Guds ord, eller også gør du ikke.

Gudstjeneste med den amerikanske prædikant T.D. Jakes.

- Der er masser af action i gudstjenesterne. Der er fuld kraft på ritualerne i de her kirker, når der er gudstjeneste med vild ophidselse og dyb inderlighed. De er meget kontrastfyldte og intense.

- Menigheden græder, griner, beder og krammer en hel masse. Så man kan både råbe højt og danse og skrige, besvime og kaste op, hvis det skulle komme over én, siger hun.