Rettelse: I en tidligere udgave af artiklen fremgik det, at et stort sukkerindtag øger risikoen for diabetes, hvilket ikke er korrekt. Det er rettet fredag den 20. august 2021.

Jeg bliver mega glad, når jeg drikker cola. Det skal være den med sukker. Når jeg tager en tår af den kolde, boblende, søde og syrlige drik, kan det nærmest gøre mig lykkelig. Især hvis jeg har været forhindret i at drikke det i noget tid. Lynhurtigt føler jeg mig fuld af energi.

Jeg kan hoppe rundt med mine børn og føle mig helt hyper. Det er ligesom at få en lykkepille, der virker med det samme. Men virkningen forsvinder hurtigt, og hvis ikke jeg får mere, får jeg abstinenser.

Jeg har drukket cola, siden jeg var 16 år. Det er næsten 15 år siden. Jeg tror, jeg begyndte på det, fordi jeg var i et usundt forhold med en fyr. I en periode drak jeg tre liter om dagen. De seneste år har jeg drukket mellem halvanden og to liter om dagen.

Om morgenen drikker jeg som regel saftevand, men om formiddagen begynder jeg så med colaen. Det kommer hurtigt op på seks glas. Jeg drikker også cola, inden jeg går i seng. Selvom det nærmest får mig til at vågne hver time om natten, virker det bare afstressende at drikke om aftenen. Det er virkelig en møgvane.

Fakta om sukker
Højst ti procent af den daglige energi bør komme fra sukker. Det svarer til, at kvinder højst bør spise 50 gram sukker om dagen og mænd 70 gram. Indtager man for meget sukker, kan det øge risiko for overvægt og hjertekar-sygdomme.

Én sukkerknald vejer to gram.

Der er nok mange, der tænker: ”Hvorfor stopper hun ikke bare med at drikke cola?” Men det er virkelig ikke ligetil. Jeg har førhen været ryger, og den vane lykkedes det mig at stoppe med. Med cola er det noget andet.

Jeg ser lidt min colaafhængighed som et misbrug, og jeg vil virkelig gerne ud af det. Det er bare enormt svært. Jeg har førhen forsøgt at stoppe, men når jeg ikke drikker det, får jeg ondt i hovedet, jeg bliver træt, irriteret og rastløs.

Jeg føler mig deprimeret og kan ikke tænke på andet end, hvornår jeg kan drikke cola igen. Selvfølgelig har jeg også forsøgt mig med sukkerfri cola, men det giver mig slet ikke den samme belønning.

Fakta om afhængighed
Kan man være afhængig af cola?
Nej, der er ikke evidens for, at man kan være afhængig af cola eller sukker generelt.

Hvorfor kan det så være svært at stoppe med at drikke cola?
Selvom man ikke kan være decideret afhængig af sukker, kan man godt føle stor trang til sukker, da det giver én meget energi på kort tid. En del cola indeholder dog også koffein, og det kan du godt være afhængig af.

Hvad sker der, når du får koffein i blodet?
• Virkning i løbet af 15-30 minutter.
• Du vil føle dig mere vågen og måske mere koncentreret.
• I visse tilfælde kan koffein fjerne hovedpine.
• Du kan få svært ved at sove.

Mange mennesker er afhængige af koffein. Er du vant til at drikke koffein, kan du opleve abstinenser, hvis du stopper med at indtage det. Typiske abstinenser er træthed, hovedpine og influenzalignende symptomer som kvalme. Har du tendens til angst, kan du også opleve øget angst.

Abstinenser kan variere meget fra person til person. Det er dine gener, der afgør, hvordan du påvirkes af koffein.

Jeg har førhen fået at vide, at jeg var ulækker, fordi jeg drak så meget cola, og det kan føles næsten skamfuldt, at jeg ikke kan lade være. Det er ikke noget, jeg før har delt med så mange andre. Ikke engang min familie. Det virker jo pinligt, at man ikke kan styre sit sukkerindtag.

Når jeg køber ind, køber jeg som regel kun en flaske cola ad gangen. Det gør jeg så hver dag. Det er lidt af en rutine for mig. Kørte jeg ned til den tyske grænse og købte en masse rammer, ville jeg ikke kunne kontrollere mit forbrug, og jeg ville drikke alt for meget.

Fakta om søde drikke
Danskernes indkøb af søde drikke er højere end i de øvrige europæiske lande, men mindre end i USA. Hver amerikaner køber i gennemsnit 186 liter søde drikke om året, og det er fortrinsvist sodavand.

Hver dansker køber i gennemsnit 82 liter sodavand om året. Derudover drikker vi også energidrikke, iste og sportsdrikke. Hvis alle søde drikke lægges sammen, køber danskerne i gennemsnit 127 liter årligt.

I 2014 blev afgiften sukkersødede sodavand fjernet i Danmark. Skatteministeriet har beregnet, at bortfaldet af sodavandsafgifter fører til, at der bliver solgt yderligere 60 millioner liter sodavand om året i Danmark. Det svarer til en salgsstigning på cirka 15 procent, oplyser DTU Fødevareforskning.

Det vides ikke, hvor mange danskere, der føler sig afhængige af cola og andre læskedrikke.

Når man drikker så meget cola som mig, er der selvfølgelig konsekvenser. Jeg sover dårligt, jeg har syreskader på mine tænder, jeg er overvægtig og virkelig bange for at få diabetes. Og så er det jo dyrt at købe så meget cola hver dag. Mest af alt vil jeg gerne stoppe, fordi det er en vane, jeg ikke vil give videre til mine tre børn.

Jeg har for længst bestemt, at de ikke må få sodavand med sukker, for jeg er selv vokset op i et hjem med dårlige kostvaner, så jeg har oplevet, hvordan det kan påvirke én.

Hvis dine tænder ofte udsættes for noget syreholdigt som for eksempel cola, kan du få syreskader. Det betyder at tændere mister mineraler og slides, fordi syren langsomt ætser emaljen. Syreskader kan være svære at få øje på i begyndelsen.

De seneste par uger har det faktisk lykkedes mig at undgå at drikke så meget cola. Jeg har talt en del med min læge om mit forbrug, og jeg har bestemt mig for, at nu skal min dårlige vane stoppe.

Jeg kunne godt drømme om, at jeg en dag kan gå til en fest og nyde et glas cola, men det kommer nok ikke til at ske. Det er lidt ligesom andre folk har det med alkohol - jeg skal holde mig helt væk fra det - ellers vil det tage overhånd.

Jeg har også besluttet mig for at være åben om det. Der er almindeligt for folk at tale om alkohol og stoffer som noget, man kan misbruge, men for mig kan cola også være et misbrug, og jeg er nok ikke den eneste, der kæmper med det.

Rettelse: I en tidligere udgave af artiklen fremgik det, at et stort sukkerindtag øger risikoen for diabetes, hvilket ikke er korrekt.

Drikker du for meget læskedrik?
Vil du drikke mindre sukkervand, anbefaler Fødevarestyrelsen, at du skifter til lightprodukter og gradvist erstatter lightprodukterne med vand.

Føler du dig afhængig af en læskedrik med koffein, anbefaler professor Lars Ove Dragsted, at du forsøger at drikke lidt kaffe eller te (men ikke sødet iste) i stedet for læskedrik.

Cola, juice og andre syreholdige læskedrikke er ikke gode for dine tænder. Kan du ikke lade være med at drikke dem, kan du gøre følgende:

• Drik hellere din læskedrik i én omgang i stedet for at drikke løbende over en hel dag, for så vil tænderne bade i syre hele tiden.

• Drik gerne med sugerør, så drikken ikke kommer i kontakt med alle dine tænder.

• Skyl munden med vand, når du har drukket noget syreholdigt.

Oplever du dit sukkerindtag som et vedvarende problem, er det også værd at vende med din egen læge, som kan hjælpe dig videre til en diætist.

Credit


Marias historie er fortalt til: Laura Bøge Mortensen


Ide og tilrettelæggelse: Laura Bøge Mortensen


Fotografi: Astrid Dalum


Grafisk design: Charlotte Revsbech


Redaktør: Lasse From


Redaktør: Nicolai Sebastian Holle



Kilder: Lars Ove Dragsted, der er professor og leder af sektion for Klinisk og Forebyggende Ernæring på Københavns Universitet.

Kjeld Hermansen, professor ved Aarhus Universitet og Aarhus Universitets hospital samt medlem af Vidensråd for Forebyggelse.

Susanne Kleist, formand for Tandlægeforeningen

Fødevarestyrelsen

DTU Fødevareforskning

Tandlægeforeningen