28-årige Emil har fået verdenshit ud af det blå: 'Det er ret surrealistisk'

Den danske komponist Emil Christensen har pludselig fået stor succes på Spotify og høster streamingtal i millionklassen.

28-årige Emil Christensen hitter lige nu stort på Spotify med nummeret 'Take Me Somewhere Else'. (Foto: Marcus Palm Andreassen Grafik: Oliver Seppo)

Streamingtal i millionklassen og succes i udlandet er helt sikkert noget, de fleste unge, danske musikere drømmer om.

Smid så oven i hatten, at den musik du laver, er instrumental og tilhører den noget nicheprægede genre 'neo-klassisk' – ja, så virker international streamingsucces nærmest som utopi.

Ikke desto mindre er det lige præcis, hvad der er sket for 28-årige Emil Christensen.

Siden han for godt en måned siden udgav nummeret 'Take Me Somewhere Else' – et instrumentalt klaverstykke helt uden vokal – på Spotify, er den unge musikers streamingtal nemlig – noget overraskende – skudt helt i vejret.

- Det har været ret surrealistisk. Jeg har virkelig svært ved at forstå, at så mange mennesker har hørt det, siger Emil Christensen, der udgiver musik under navnet Eik Octobre, om 'Take Me Somewhere Else', der i skrivende stund er blevet hørt over to milioner gange på Spotify.

Hør 'Take Me Somewhere Else' her, mens du læser videre:

Sangen lå i en længere periode også på Spotifys såkaldte 'Global Viral Top 50'-liste, som blandt andet tæller de sange på streamingplatformen, der bliver delt og liket mest af tjenestens brugere.

- Det har været vildt fedt at se, at et instrumentalt stykke kunne ligge på den liste. Det er enormt tilfredsstillende, at mit lille stykke klavermusik kunne komme så langt og ramme så mange lyttere, selvom den jo aldrig kommer til at blive spillet på P3.

Tidligere har danske kunstnere som Lukas Graham og Mø – som immervæk bevæger sig i nogle lidt andre musikalske genrer end Eik Octobre – gjort sit indtog på listen.

Emil Christensen tilhører genren 'neo-klassisk', en undergenre af klassisk musik, som kendetegnes ved at være mere moderne og ofte mere melodisk og simpel i sit udtryk end traditionel klassisk musik. Genren betegnes også af nogle som 'indie-klassisk'.

Kæmpehit lå gemt i skuffen

Nummeret 'Take Me Somewhere Else' skrev Emil Christensen for omkring syv år siden under et højskoleophold. Selvom det var en fin melodi, så anede han ikke, at han sad med et globalt verdenshit mellem hænderne.

I stedet røg nummeret i skuffen, hvor det lå urørt hen, indtil den unge musiker i januar igen hev nummeret frem fra gemmerne.

Her blev melodien støvet af og rettet til og senere udgivet som andensinglen fra en kommende ep.

Selvom den pludselige succes kom som noget af en overraskelse for den unge komponist, så har han selv et godt bud på, hvor de mange streams mon kommer fra.

- Jeg tror rigtig mange at afspilningerne kommer fra Spotifys playlister, siger han og fortsætter:

- Vi sendte nummeret ind til Spotify allerede tilbage i maj, hvor det nok har ligget i en form for database. Her er der så én eller anden redaktør, der har hørt nummeret og kunne lide, hvad han hørte, og så har tilføjet det til en række af deres playlister.

- Dét, at det er kommet ind på en række playlister, er jo en blåstempling i sig selv, men at det også kom ind på den virale liste betyder jo, at folk faktisk også kunne lide det. Det er dejligt, siger Emil Christensen.

Det vigtigste er musikken

Men selvom Emil Christensen, der til dagligt studerer dansk og musik på Københavns Universitet, glæder sig over nummerets pludselige succes, så prøver han ikke at fokusere alt for meget på streamingtal og hitliste-hæder.

- Musikken er det vigtigste for mig, og jeg prøver ikke at tænke for meget over, om det får succes. Men det er dejligt og surrealistisk, at så mange mennesker har hørt det. Og så ser det da godt ud på papiret med så høje streamingtal, siger han med et grin.

- Det kunne være sjovt, hvis jeg kunne gentage sucessen, men det vigtigste for mig er nu, at jeg laver noget musik, jeg selv kan lide.

Har du fået blod på tanden til at udforske endnu mere neo-klassisk musik, så guider Emil Christensen dig her til tre af sine favoritværker fra den neo-klassiske hylde:

3 neo-klassiske numre, du skal høre:

  1. 1

    Lambert – 'Finally' (2014) Det her synes jeg er et stærkt klaverstykke. Det neo-klassiske kan godt blive lidt simpelt, men Lambert er god til at komme lidt rundt i melodien. Det varer kun to minutter, og det behøver ikke vare længere, for det hele spiller bare. Hør 'Finally' her.

  2. 2

    Nils Frahm – 'Our Own Roof' (2015) Nils Frahm er en gigant inden for den her genre. Han er god til at skabe sit eget univers i musikken og lege med lydene. Det her nummer har han skrevet til den tyske film 'Victoria', og det lyder bare sindssygt godt. Hør 'Our Own Roof' her.

  3. 3

    Jon Hopkins – 'I Remember'(2014) Nogle gange er det ikke bare nok med to mikrofoner og et flygel, og på 'I Remember' kan man høre, at Hopkins har leget med efterbehandlingen af klaveret. Det her er også et meget simpelt nummer, men han har fundet den gyldne middelvej, hvor det er simpelt, men uden at blive banalt og kedeligt. Hør 'I Remember' her.