27-årige Bette vil være et forbillede for andre unge kvinder: 'Mange vil gerne fremstå ordentlige og perfekte'

Sangerinden Bette havde selv svært ved at tage springet, men nu opfordrer hun flere kvinder til at satse på musikdrømmen.

En naturlig følgesvend.

Sådan beskriver 27-årige Bette Dandanell den musik, som har været en stor del af hendes liv, lige siden hun var barn. Den unge sangerinde er nemlig vokset op med en far, der var sanglærer, og en mor, der selv levede af musikken.

- Vi har altid lyttet til og talt meget om musik i min familie. Da jeg var lille, legede min mor en leg med mig, når vi var ude at køre, hvor jeg skulle gengive de toner og rytmer, som hun lavede. Hun tog mig også tit med, når hun var ude at optræde, fortæller Bette om sine barndomsår.

Særligt for Bettes mor betød det meget, at hendes datter også fik glæde af musikken, men da Bette en dag kom hjem fra børnehaven og begyndte at synge, blev hendes mor alligevel noget urolig.

- Pædagogerne havde sunget nogle sange med os i et toneleje, som slet ikke passede til os børn. Så da jeg kom hjem og sang dem for min mor, sang jeg helt falskt. Det bekymrede virkelig min mor, siger Bette og fortsætter:

- Jeg ved, det ikke var, fordi hun havde ambitioner på mine vegne, men jeg tror, hun har tænkt: "Musik er rart og dejligt; tænk hvis min datter ikke kan synge, fordi hun er "tonedøv"". Jeg tror, hun følte, at det ville være at tage noget fra mig. At jeg blev snydt for noget virkelig dejligt.

Bette blev sidste år udnævnt som 'P3's Uundgåelige' med nummeret 'Hører dem ikke', som du kan høre her:

0:00

Med hjælp fra moren kom Bettes vokale talenter dog hurtigt på rette spor igen, og i dag har den unge sangerinde gang i en sprudlende musikkarriere. En karriere, der tegner til at få et ekstra skub i den rigtige retning her i 2020.

Derfor besøgte vi Bette i hendes musikstudie på Nørrebro til en snak om forbilleder, kvinder i musikbranchen og at turde at tage springet og leve af musikken.

  • Vi møder Bette i hendes studie på Nørrebro i København. Det lille rum, som hun deler med tre andre musikere, ligger i en gammel bygning fuld af øvelokaler og musikstudier. Rundt omkring står et par halvvisne planter, og i et hjørne kaster en lyskæde en grøn skygge over studiet. - Det er lidt et sted, hvor der ikke er så mange regler. Man kan på en eller anden måde give slip og være det, man lige har lyst til den dag. Jeg synes, her er virkelig dejligt, siger Bette om studiet, hvor blandt andet hendes radiohit 'Hører dem ikke' er blevet til. (Foto: Hedda Rysstad © dr)
    1 / 10
  • For tiden bruger Bette mange timer i studiet. Her arbejder hun på ny musik, som forhåbentlig skal udgives senere i år. Hun kan bruge timer på at høre nye tracks igennem og indspiller også sine demovokaler på studiets lille mikrofon. Der er dog for meget støj fra naboerne til, at hun reelt kan indspille i studiet. - Jeg arbejder virkelig godt her. Hvis jeg sidder derhjemme og prøver at lave musik, så er der mange forstyrrende elementer, og overspringshandlinger, der kan stjæle min tid. Her er der højst en trommesolo fra øvelokalet nedenunder, der kan distrahere mig, siger Bette med et grin. (Foto: Hedda Rysstad © dr)
    2 / 10
  • Bette debuterede i 2017 med nummeret 'Da du kom', men det var langt fra let for Bette at tage springet og udgive sin egen musik. Hun var bange for, at hun ikke var god nok. - Til at starte med ville jeg så gerne lave noget, der var helt perfekt, og jeg var nok også meget bevidst om, hvordan min musik skulle lyde - men i starten lyder tingene jo sjældent, som man drømmer om. Der er så mange dygtige musikere derude, og jeg frygtede, om jeg kunne byde ind med noget, der var godt og vigtigt nok til, at folk skulle bruge tid på det. Men jeg besluttede mig for at vokse med opgaven og indså, at jeg gjorde mere godt ved at byde ind end ved ikke at gøre noget, fortæller hun. (Foto: Hedda Rysstad © dr)
    3 / 10
  • Bette er selv vokset op med forbilleder som Lis Sørensen og Sanne Salomonsen. Kvinder, der var med til at give hende blod på tanden i forhold til at udleve sin drøm om at leve af musikken. Hun håber, at hun også selv kan være med til at inspirere andre. - Det er ret vigtigt for mig at opfordre andre unge kvinder til at turde at kaste sig ud i at lave og udgive musik. Det er ikke så farligt, og når man først har taget hul på det, så tænker man slet ikke på alt det, man var nervøs for i starten, siger hun. (Foto: Hedda Rysstad © dr)
    4 / 10
  • - Der er mange unge kvinder, der skriver til mig og spørger, hvordan jeg kom i gang med musikken. Jeg tror, mange sidder og tænker: "Hvordan fanden kaster jeg mig ud i det her?", for der er ikke rigtig nogen opskrift på det. Jeg tror, den eneste opskrift, der findes, er bare at gøre det, siger Bette. (Foto: Hedda Rysstad © dr)
    5 / 10
  • Bette forstår dog godt, at mange kvinder - ligesom hun selv - kan have svært ved at tage de første skridt mod drømmen om en musikkarriere. Hun tror, at kvinders egne forventninger til dem selv nogle gange risikerer at blive en stopklods. - Samfundsmæssigt tror jeg, at der ubevidst er en anden forventning til, hvordan en kvinde er. Mange kvinder vil gerne fremstå ordentlige og perfekte, men hvis du skal være kreativ og lave musik og stille dig op foran en masse mennesker og sige: "Hey, hør på mig" - så skal man være ret afklaret med, at der sker, hvad der sker, og at man ikke selv kan styre processen, siger hun. (Foto: Hedda Rysstad © dr)
    6 / 10
  • Bette laver r&b. Det er i hvert fald det, andre siger, fortæller hun med et grin. Bette har altid lyttet meget til genren, og r&b-lyden har da også påvirket hendes egen musik. Men selvom r&b traditionelt set kan have det svært på det danske marked, så er bekymringer om musikkens kommercielle potentiale ikke noget, der fylder meget for Bette. - Jeg tror, alle undergrundsgenrer får mere og mere plads med tiden. Lige nu er hiphop blevet den største populærgenre, og det tror jeg heller ikke, folk havde set komme for nogle år siden. (Foto: Hedda Rysstad © Dr)
    7 / 10
  • Udover at have ny musik på trapperne, så er der også allerede skrevet en række koncerter ind i Bettes kalender for 2020. Én af dem bliver på Roskilde Festival, hvor Bette til sommer skal optræde på festivalens Countdown-scene. - Det glæder jeg mig rigtig meget til. Det er da klart en "ting", det dér med at spille Roskilde. Det er jo den største festival, vi har herhjemme. (Foto: Hedda Rysstad © dr)
    8 / 10
  • 2020 lader altså umiddelbart til at blive et godt og produktivt år for Bette, men selv forsøger hun ikke at tænke for meget over, hvad andre forventer af hende og hendes musik. Også når det gælder profetien om, at hun er værd at holde ekstra øje med i det kommende år. - Det er mega dejligt med den slags skulderklap, og jeg tror, de er vigtige - men jeg tror samtidig også, de er rigtig vigtige at glemme igen, når du skal lave musik. Det er sindssygt svært at være kreativ, når du gerne vil tilfredsstille nogle mennesker. Det har jeg i hvert fald oplevet. Det kommer der ikke god musik ud af, siger hun. (Foto: Hedda Rysstad © dr)
    9 / 10
  • - Jeg tror, det er vigtigere at lave nogle sange, som jeg har lyst til at synge, og at folk kan mærke, at jeg selv kan stå inde for den musik, jeg laver. Jeg vil gerne have det store gennembrud, men jeg har ikke travlt med det. Men det ville da være fantastisk, hvis medvinden fra det forgangne år fortsatte i 2020. (Foto: Hedda Rysstad © dr)
    10 / 10
Facebook
Twitter