Shawarma, melankoli og rørende girlpower: Manden bag MC Einar peger på sine nye hiphop-favoritter

Troværdighed er vigtigt for Nikolaj Peyk, når han hører ny musik. Det er der fem danske hiphop-navne, der i den grad leverer. Udover alt det andet de kan.

Marvelous Mosell, Kesi og Benal er, ifølge Nikolaj Peyk, tre af de artister, som for alvor rykker på den danske hiphop-scene netop nu. (Foto: Christian Liliendahl / Torkil Adserse / Mathias Løvgreen Bojesen / Grafik: Oliver Seppo Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Nikolaj Peyk er en af dansk hiphops grand old men. Eller godfathers, hvis det skal være lidt mindre morfar-agtigt og pege lidt mere i retning af den gangster-verden, som en del af hiphoppen udspringer fra.

52-årige Peyk er manden bag en af Danmarks allerførste hiphop-grupper, MC Einar, har skrevet teksterne til to af de mest skelsættende udgivelser i dansk hiphop og blev senere en del af Østkyst Hustlers og lavede 'Verdens længste rap' - endnu en milepæl i dansk hiphop.

Til de meritter kan blandt andet lægges to kåringer til 'Årets Sangskriver' ved Danish Music Awards.

Så manden ved et eller andet om hiphop og sangskrivning.

Nikolaj Peyk er manden bag MC Einar og medlem i Østkyst Hustlers. (Foto: Thomas Lekfeldt / Grafik: Oliver Seppo Rasmussen © Ritzau Scanpix / DR)

Lyt til MC Einar-nummeret 'Arh dér' herunder, men du læser videre:

Derfor har vi i forbindelse med podcastserien 'Den nye stil', der deler navn med en af de førnævnte skelsættende udgivelser og handler om dansk hiphop-historie, bedt Nikolaj Peyk om at pege på de navne, der – ifølge hans kyndige vurdering – rykker på den danske hiphop-scene nu.

Det er blevet til fem anbefalinger.

- Fælles for dem er blandt andet, at de bryder med den tendens, der har været i hiphop, til at tale meget om sig selv og egne fortræffeligheder, siger Nikolaj Peyk.

1

Marvelous Mosell

(Foto: Christian Liliendahl / Grafik: Oliver Seppo Rasmussen © Ritzau Scanpix / DR)

35-årige Morten Sell har i de senere år markeret sig på den danske hiphop-scene med sin spraglede retrostil - både i tøj- og ordvalg.

En stil, der umiddelbart peger tilbage mod 1980'erne, hvor Nikolaj Peyk og de andre tidlige danske rappere begyndte at røre på sig.

- Jeg kan godt lide, når man ikke nødvendigvis står på skuldrene af nogle af os andre, og jeg mener ikke, at han er noget ekko af vores tid. Han trækker trådene endnu længere tilbage, og han lyder mere som Sugarhill Gang og andre rappere tilbage fra 70'erne. Det går længere tilbage end dansk rap. Der er også kærlighed til noget glam og 70'er-disco i det, han laver, siger Nikolaj Peyk.

- Det er skideskægt, det han har gang i, og det er fuldt fortjent, at han står på de store scener. En af de ting, der er sjovest ved ham, er de der retrobilleder, som han tilfører en meget bred vifte af med sine tekster. Det er ikke vanvittigt avanceret, men det behøver det heller ikke at være. Det er en virkelig velfortalt vittighed.

2

Kesi

(Foto: Torkil Adserse / Grafik: Oliver Seppo Rasmussen © Ritzau Scanpix / DR)

Oliver Kesi Chambuso, 26 år, gik uden om de etablerede pladeselskaber og promoverede sig selv via Youtube.

Det er noget, der vinder respekt hos Nikolaj Peyk.

- Jeg havde i starten virkelig svært ved at se koblingen til hiphop i det der shawarma-rap, altså den der autotunede måde at halvsynge og halvrappe på, men Kesi er pissegod.

- Hiphop lever jo meget af troværdighed, og jeg kan høre noget brokvarters- eller forstadsvibe, som kan komme til at lyde fake, når den kommer andre steder fra, men som rammer lige i dunken med Kesi. Han er super cool.

- Noget andet interessant ved den genre er, at den minder om dengang, jeg lavede Danmarks første rapplade. Der var ingen, der regnede med det, men pludselig blev det til noget, som man ikke kunne komme udenom.

3

Vigsø

(Foto: Jonas Vandall Ørtvig / Grafik: Oliver Seppo Rasmussen © Ritzau Scanpix / DR)

Den dengang 16-årige freestylerapper Anna Vigsø kvalificerede sig som den første kvinde siden legendariske Natasja til MC Fight Night i 2010.

Cirka otte år senere har hun fået en fan i Nikolaj Peyk.

- Hun varmede - sammen med en kvindelig dj - op for Østkyst Hustlers i Amager Bio, og de havde så meget girlpower, at jeg blev rørt.

- Vigsø er teknisk dygtig, og hun får nogle meget interessante ord til at rime på hinanden. Men det, man vælger at sige, er et langt stykke henad vejen vigtigere, end hvordan man siger det. Mange rappere har rappet om deres dæmoner, men hun har et godt blik for, hvilke af hendes fejl og mangler der er interessante nok til, at andre gider at høre på det.

- Der har været nogle kvindelige rappere, der har forsøgt at lyde som mænd, og det er ikke fedt, når man forsøger at lyde som andre. Vigsø gør det på sin egen måde. Det bliver ikke kamp-lebbe-irriterende. Det er på hendes egne præmisser.

- Gode kvindelige rappere har været en mangelvare, og Vigsø er monsterfed. Jeg håber virkelig, at hun breaker. Der er noget virkelig troværdigt over det, hun laver, siger Nikolaj Peyk.

4

Bogfinkevej

(Foto: Sarah Christine Nørgaard / Grafik: Oliver Seppo Rasmussen © Ritzau Scanpix / DR)

Den aarhusianske hiphop-trio bestående af Laurits Gad, Søren Karim Bech, Mads Horsdal imponerer Nikolaj Peyk.

- Jeg er fuldstændig vild med dem. Det er noget Aarhus-synge-fest-rap, som er vildt fedt. Det er meget melodisk, for den ene af drengene har en guitar, og de skaber en fest.

- De lyder ikke som nogen andre. Der er noget Aarhus-forstad over deres musik, og det er ment meget positivt, selv om jeg ikke er fra Aarhus.

- Og der er noget folk-singer-songwriter over det, som normalt appellerer til en gruppe mennesker, der ikke er særlig hiphop-agtige. De har en nerve, som er ægte og rigtig, og de skriver skidegode sange.

5

Benal

(Foto: Mathias Løvgreen Bojesen / Grafik: Oliver Seppo Rasmussen © Ritzau Scanpix / DR)

Rapper Benjamin Hav og producer Albert Wilhelm Wanscher har slået navnet Benal fast i dansk hiphop.

- Det er måske ikke vanvittigt originalt at pege på dem, når de allerede står på alle de store scener, men de har den fulde pakke. Benal er noget af det fedeste, der er kommet i nyere tid, siger Nikolaj Peyk.

- Mange har prøvet at sætte rap sammen med andre genrer, men Benal kombinerer elektronisk musik og hiphop med en selvfølgelighed, som jeg ikke har set før. Deres stil kommer ikke af den gængse hiphop-skole eller beat-udvikling. Der er ikke det der firkantede og tunge beat, som har domineret hiphop.

- Det lugter så meget af, at der er blæst alarm på en ny front, og at Benal nu viser, hvilken vej hiphoppen skal. Men det er en ny stil, der bliver svær at følge. Det minder mere om Nephew i deres sceneshow end alt muligt hiphop. Det er meget dansk og samtidig meget dystert og prædikende.

- En af grundene til, at jeg er imponeret over Benal, er, at det er så unikt. Det er meget skræmmende og samtidig meget livsbekræftende. Rapperen er nærmest dæmonisk med sin regnfrakke, briller og monotone, men nærværende måde at rappe om helt almindelige ting på. Der er noget dystert over det og en melankoli, som jeg virkelig godt kan lide.

- Jeg kan også rigtig godt lide, at man ikke bliver madet med en ske forstået på den måde, at man bliver udfordret. Det virker begavet, uden at de har travlt med at gøre en opmærksom på det.

Facebook
Twitter