Dansk band vågner op efter fem år i dvale - her er deres reaktion på verdens forandring

Fem år er gået, siden When Saints Go Machine sidst udsendte ny musik. Læs, hvad de tænker om nogle af de største begivenheder, der er sket i mellemtiden.

When Saints Go Machine har sluppet ep'en 'It's a Mad Love' efter fem års pause. Læs her, hvad de synes om alt det, der er sket i mellemtiden. (Foto: Kristian Emdal)

I sidste uge udsendte When Saints Go Machine ep'en 'It's a Mad Love', deres første udgivelse siden 2013-albummet 'Infinity Pool'.

I de mellemliggende fem år er der sket en masse ændringer, både i musikbranchen og i verden som sådan.

Derfor satte vi forsanger Nikolaj Manuel Vonsild og trommeslager og producer Silas Moldenhawer for at få deres holdninger til nogen af de mest markante ting, der er sket herhjemme og internationalt, siden de sidst lod høre fra sig.

Mens du læser, kan du høre nummeret 'ZeroFrame' fra den nye ep.

Streaming-tjenesterne dominerer

(Foto: Andreas Beck)

Baggrund: Efter cd-salgets nedtur, er streaming-tjenesterne de seneste år blevet den helt store motor i moderne musiklytning.

Silas: Jeg er glad for, at man kan sætte et helt konkret tal på, hvor meget musik, der bliver forbrugt. Det har vist, at der bliver lyttet til meget mere musik, end man havde regnet med, efter cd-salget gik ned.

Det har også givet magt tilbage til musikerne. Hvis jeg gør det tilgængeligt, og det spreder sig, kan det være min idé, fremfor at der skal være to-tre parter involveret.

Nikolaj: Men på streaming-tjenesterne er alting styret af algoritmer. Hvis du går på et galleri eller hjem til en ven, og ser et foto, så forstår du det som et værk.

Men hvis du søger på stockphotos på nettet, så får du så mange muligheder for den samme ting, men vi forstår det bare anderledes. I den kontekst har det ikke nogen videre værdi, kun en brugsfunktion.

Der er mange, der arbejder på at forbedre det, men ville det ikke være federe, hvis grundlaget for det ikke var vækst?

Jeg er med på, at det er firmaer, og det er deres natur. Men skal jeg bare støtte op om det som kunstner, når mine personlige overvejelser er i en anden retning?

Kendrick Lamar og hiphoppens optur

(Foto: Kevin Winter © 2017 Getty Images)

Baggrund: De seneste år er hiphoppens popularitet steget voldsomt, og en af den nye generations største og mest roste navne er Kendrick Lamar.

Nikolaj: Teknisk er han sindssygt god. Det er en fed kontrast til andre rappere, der ligger i det lag. Man kan høre flow-referencer til alle mulige, hvis man kender hiphoppens historie.

I forhold til hitlistemusik er det sindssygt vigtigt, at playlisterne er blevet rystet lidt. I mange år har der ikke været noget, der har lydt så smadret (som trap og SoundCloud-rapperne, red.). Det, synes jeg, er fedt.

Jeg kan godt lide det, som autotune har gjort for hiphoppen, at den har gjort den mere melodisk. Det er meget, der lyder ens i den genre, men det gælder jo også andre steder – jeg kan ikke kende forskel på Katy Perry og Miley Cyrus.

Anbefaling: Det lytter Nikolaj til

Kara-Lis Coverdale 'Grafts'. Det er ambient, velafbalanceret, moderne elektronisk kompositionsmusik af en art. Hun er helt vild som kunstner og har også lavet ting, der stikker i andre retninger. http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5af177bfa11f9f1fb43b05d6

Facebooks krise

(Foto: DADO RUVIC)

Baggrund: Der er sket meget siden 2013, ikke mindst med sociale medier. Facebook har troværdighedskrise og bliver droppet af især de unge.

Nikolaj: Det dør, det der! Ej, men det gør det på et tidspunkt.

Silas: Facebook har været rigtig dygtige til at forny sig og være progressive med deres platform. Men jeg tror også, at den slags ting har en bestemt levetid.

Nikolaj: Folk er ikke ligeglade, når de går ind og styrer din brugeraktivitet, og det bliver svært at nå ud til de folk, du gerne vil. Hvis jeg skriver ud på Facebook, ved jeg ikke, hvad der styrer det.

Alle andre steder i din tilværelse skal du gøre en indsats – holde styr på alle mulige telefonnumre og mailadresser – men hvis den her filtrering sorterer så mange folk fra, så har det ikke nogen værdi som kommunikationskanal.

Silas: Som musikere har vi skullet vende os til, at det ikke handlede om produktet mere, men om dig som person, hvem du er, hvad du laver.

Jeg har fundet ud af, at jeg ikke kan være sådan. Jeg kan ikke lægge mit liv ud, det føles unaturligt. Der er også kommet en erkendelse af, at antallet af følger og likes ikke definerer, om du er en stor artist.

Flygtninge på motorvejen

(Foto: Claus FIsker © Claus Fisker)

Baggrund: Det skabte overskrifter, da flygtningekrisen i 2015 resulterede i, at folk på flugt vandrede på danske motorveje med kurs mod Sverige.

Nikolaj: At se de billeder på det tidspunkt var sindssygt. Hvad skal man stille op? Det er meningen, at vi skal hjælpe hinanden, for vi lever i en meget lille verden. Og det med at tro, at man afgiver suverænitet, fordi der kommer nogen udefra, er fuldstændig crazy.

Men det er styret af medierne og vores udlændingepolitik, som man burde stole på. Vi har ansat nogen til at lave et system, der fungerer i forhold til, at folk skal have en ordentlig tilværelse, men de folk er svære at stole på.

Silas: Det er sindssygt, at det bliver debatteret på den måde. Det bliver kun brugt til politisk spin og magtfordeling, der er stort set ingen anden agenda. Det bliver nærmest bare værre og værre. Det er skræmmende, hvad tid kan gøre.

Anbefaling: Det lytter Silas til

Smerz 'Have Fun'. De har lige lavet en ny plade. De er to unge kvinder, der er fucking dygtige til at producere, mikse og skabe deres eget univers – det lyder sindssygt godt. De står for noget, der er enormt positivt – og de giver ikke en fuck. http://mu.net.dr.dk/admin/ProgramCard/Get/urn:dr:mu:programcard:5aec5d03a11f9f0d74cd81f0

Dansk musik har succes i udlandet

(Foto: Mario Anzuoni)

Baggrund: I 2015 blev Mø og Major Lazers 'Lean On' det mest streamede nummer nogensinde på Spotify, Volbeats seneste to album er gået top 10 i USA, og Lukas Graham i 2017 var nomineret til to amerikanske Grammyer.

Nikolaj: Som musiker eller kunstner bliver man tit mødt med spørgsmålet "kan du leve af det"? Hvis ja, så er det interessant, hvis nej, så er det ikke. Det er måden, vi værdisætter alting på, om det er økonomisk forsvarligt.

Silas: Udlandet var et mål, da vi startede, men nu er vores musik tilgængelig der, og målet er ikke i sig selv at turnere verden tynd.

Vi har prøvet at skulle passe ind i en marketingsplan, hvor det går godt i to år, hvor man turnerer med et album, men så står man tilbage fuldstændig udsultet – der er ikke flere penge i kassen, og du har tømt din kreativitet.

Køns(u)balance i musikbranchen

(Foto: Ross Gilmore © 2016 Ross Gilmore)

Baggrund: Trods årevis med debat om kønsbalancen i musikbranchen er der fortsat langt flere mandlige musikere end kvindelige, og på listen over de 100 mest solgte album i 2017 figurerer ingen kvindelige danske musikere.

Nikolaj: Jeg er træt af, at vi ikke bare kan snakke om, at vi er det svage køn. At det med at holde kvinder uden for på arbejdsmarkedet og så videre handler om, at vi er sindssygt bange for at miste den magt.

Det handler ikke kun om en kønsubalance i vores branche, men også om en ubalance i hvilke typer musik, der er mest af. Der er for eksempel mange kvindelige producere, men de får ikke så meget opmærksomhed.

Silas: Det er vildt fedt at, der kommer flere kvindelige artister, men det er også godt for musikken. Det gør bare, at kunsten bliver meget bedre, at der er forskellige energier.

Nikolaj: Rum fungerer bare meget bedre socialt, hvis der er stor diversitet.

Silas: Det er fint med festivaler kun med kvindelige musikere, men jeg synes bare, der skal være flere på alle festivaler.

Facebook
Twitter