Dansk musiker advarer kvinder i sexisme-debat: 'Folk venter på, du siger noget forkert'

Lydmor er klar med nyt album, som åbnes med en advarsel til kvinder, der overvejer at blande sig i sexisme-debatten, som hun selv har gjort.

(© Liv Rossander og Kamil Dzielinski)

Du er nok mere en rigeligt bekendt med den klassiske eventyr-indledning "der var engang".

Men når det kommer til musikalbum, findes der ingen fast formel for, hvordan begyndelsen skal tage sig ud, og der er således mange måder, en musiker kan invitere lytterne ind i sit univers på.

Danske Jenny Rossander, som siden 2012 har lavet musik under navnet Lydmor, har på sit nye album 'Capacity', der udkom fredag, valgt at byde sine lyttere velkomne med en advarsel.

"Every little word you speak could add to the conflict. Be careful how you word your phrasings, little girl, you don't want to seem too eager, you are gonna upset the whole world," ("Hvert et lille ord, du siger, kan bidrage til konflikten. Vær forsigtig når du vælger dine ord, lille pige, du vil ikke virke for ivrig, for så gør du hele verden vred)" lyder det blandt andet på albummets første sang.

Lyt til 'Amandas Lullaby', der åbner Lydmors nye album 'Capacity':

0:00

Og det er der en særlig grund til. Sidste år gjorde hun nemlig sin entré i den offentlige debat om sexisme og kvinder i kunst.

I en kommentar i musikmagasinet Gaffa argumenterede hun for, hvorfor hun mener, at Ekstra Bladets anmelder Thomas Treo er sexistisk i sine anmeldelser, og så begyndte medietoget ellers at rulle.

Pludselig var hun alle steder: I artikler og på tv. Og i kommentarspor på sociale medier.

- Fra den ene dag til den anden blev jeg en offentlig debattør, og det var meget underligt. Jeg følte ikke selv, det var en stor ting at påpege, at det er et problem, at et stort medie udgiver sexistiske anmeldelser. Men det spredte sig så hurtigt, og pludselig stod jeg i live-tv og skulle debattere med Poul Madsen fra Ekstra Bladet, fortæller Jenny Rossander og fortsætter:

- Det gik hurtigt op for mig, at man virkelig skal være meget tydelig, og ens sætninger skal være helt perfekte og gennemtænkte for ikke at blive misforstået. Man er nødt til at være helt politiker-agtig, hvis man ikke vil have, folk flipper helt ud eller misforstår en med vilje – og det har jeg det svært med.

Jenny Rossander giver nemlig ikke meget for floskler og veltilrettelagte budskaber udtænkt af spindoktorer. Hun interesserer sig for kompleksitet og vil gerne gå nysgerrigt til verden, men det oplevede hun ikke, at der var plads til i den offentlige debat.

Derfor åbner hun albummet 'Capacity' med en advarsel rettet mod alle kvinder, som på den ene eller anden måde står overfor at udtale sig om sexisme, ligestilling og køn – om det så er på arbejdspladsen, med deres venner eller familie eller i den offentlige debat.

Hun opdagede nemlig selv, at der er mange, der er ivrige efter at "aflyse" den snak, fortæller hun.

- Det er, som om der sidder en masse og kigger på en og tænker: "Lav nu en fejl, sig noget forkert." De piller ens sætninger fra hinanden i et håb om at kunne aflyse kønsdebatten.

"Kære Ekstra Bladets redaktion. Sæt jer ned. Vi bliver nødt til at tage en snak. En snak om Thomas Treo. Og bagefter skal vi snakke lidt om voldtægtskultur, lidt om clickbait, og til sidst skal vi have en stor snak om ansvar." Sådan indledte Lydmor sit debatindlæg i musikmagasinet Gaffa i maj sidste år. (Foto: Liv Rossander og Kamil Dzielinski)

Foretrækker kompleksitet og nuancer

Men på Lydmors hjemmebane, i musikken, er der – i modsætning til den offentlige debat – masser af plads til at gå nysgerrigt og åbensindet til værks. Det er det, hun allerbedst kan lide, fortæller hun. Og det bærer det nye album præg af.

- Jeg kan godt lide, når ting er komplekse og surrealistiske. Når noget får lov til at være flere ting på en gang og til at rumme mange nuancer. Albummet handler om forskellige typer af kapacitet og rummelighed og tager meget udgangspunkt i det underbevidste. På mange måder er vi ikke bevidste om, hvor lukkede vi er, siger hun.

Hun forklarer, at hun blandt andet har udforsket modsatrettede følelser, som hun hele tiden opdager hos sig selv – og som hun tror, hun ikke er alene om at rumme. For eksempel ubevidste fordomme baseret på køn.

- Jeg har brugt meget tid på at tænke over, hvad det er, der gør, at vi for eksempel er så få kvinder i musikbranchen, og at der er færre kvindelige ledere end mandlige rundt om i samfundet. Og når man studerer det, er det jo, fordi vi alle render rundt og skaber svære omstændigheder for kvinder i for eksempel kunst og lederpositioner, fordi vi har ubevidste fordomme og biases.

- Der er lavet studier, der viser, at vi for eksempel har tendens til at blive utrygge og være uenige med kvindelige autoriteter, fordi det er så uvant. Og nogle gange kan jeg mærke, det findes inde i mig selv. Så jeg fokuserer på at udvide min egen kapacitet til at kunne rumme det, der er nyt og anderledes. Det er vigtigt for mig.

Hun forklarer, at 'Capacity' er et konceptalbum, der indeholder en historie, som foregår på flere planer på samme tid, og som indeholder karakterer – blandt andre "Amanda" fra albummets første sang, der begynder med advarslen.

- Det fede ved at lave større værker som et album er, at det kan være mange ting. Det er på en måde det, der er kunstens styrke: At vi kan få mulighed for at eksistere steder, som er helt fjerne fra vores egne liv, og opleve andre dilemmaer gennem karakterer. Jeg har nok arbejdet mere konceptuelt, end jeg nogensinde har gjort før.

Hvis du er lidt forvirret, er det helt okay:

- Ja, det er lidt surrealistisk, flyvsk og filosofisk, tilføjer Lydmor med et grin.

Lyt til 'If You Want Capacity' fra Lydmors nye album her:

0:00
Under tilblivelsen af 'Capacity' har Lydmor været inspireret af filmskaberen David Lynch, forklarer hun. - Der er en enorm frigjorthed i hans film. Han går bare med de skøre idéer og kører dem helt ud. Jeg tænkte: "Hold kæft, hvor kunne det være fedt med et album, som også har uforklarlige karakterer og steder, som fletter sig ind og ud af en fortælling." Undervejs fandt jeg ud af, at jeg elsker at arbejde sådan. Man bliver næsten selv passager på rutsjebaneturen, mens man er i gang med at skabe den. (Foto: Liv Rossander og Kamil Dzielinski)

Var ved at droppe musikken

Det er ikke kun Lydmors nye album, der vil mange ting på én gang: Det vil kvinden bag musikken nemlig også.

Sideløbende med albummets tilblivelse har hun, udover at slå et slag for kvinder i musikbranchen og puste nyt liv i kønsdebatten, blandt andet også lavet musik til flere teaterforestillinger og lavet et radioprogram.

- Nogle gange føler jeg, jeg lever fem liv samtidig. Jeg har heldigvis nogen til at hjælpe mig med at holde styr på min kalender, men det er jo, fordi jeg virkelig elsker at lave musik. Og det har jeg ikke altid gjort. Jeg har haft perioder, hvor det var svært og konfliktfyldt, og hvor jeg skammede mig og ikke syntes, jeg var god nok, forklarer hun.

Inden udgivelsen af Lydmors album 'I Told You I'd Tell Them Our Story' fra 2018 nåede hun nemlig til et punkt, hvor hun ikke kunne lide sin egen musik og var ved at lægge det helt på hylden.

Men med det nu tre år gamle album fik hun prikket hul på bylden og fandt frem til en ny, musikalsk åre, som hun har dyrket siden.

- Dengang var det virkelig en kamp. Jeg arbejdede 24/7 og boede hos min mor, fordi jeg ikke havde nogle penge. Men i løbet af de sidste par år, hvor jeg har lavet 'Capacity', har jeg haft det så fedt og virkelig fået selvtillid omkring det, jeg laver, og lært en masse nye ting, fortæller hun.

- Det er, som om jeg dengang løb maratonet – og nu kan jeg boltre mig. Nu forstår jeg, hvilken slags kunstner jeg er.

FacebookTwitter