Dansk musiker om sexisme: 'Mænd var genier - jeg var besværlig'

Musikeren Fallulahs tidligere booker erkender, at hun blev forskelsbehandlet.

Sanger og musiker Fallulah har oplevet at blive forskelsbehandlet på grund af sit køn. (Foto: Morten Pape © Morten Pape mp@hsfo.dk)

Debatten om sexisme, ligestilling og forskelsbehandling mellem kvinder og mænd på de danske arbejdspladser har de seneste uger fået stor opmærksomhed.

Også i musikbranchen, hvor flere danske, kvindelige musikere er stået frem med deres egne oplevelser med sexisme.

Det gælder blandt andre musiker og sanger Annika Aakjær, der for nylig i en kommentar hos musikmediet Gaffa kritiserede de mænd i den danske musikbranche, der enten ikke er opmærksomme på forskelsbehandlingen eller aktivt vælger ikke at sige fra over for sexisme.

Men nu står én af de personer, der selv har været en del af problemet, frem.

I en klumme hos Gaffa kritiserer den danske musikbooker Malte Birkelund branchen for dens manglende indsats i kampen mod sexisme. Samtidig erkender han, at han selv har været en del af problemet – blandt andet da han for ti år siden var booker for den danske sanger og musiker Fallulah.

- Jeg håber og tror ikke, Fallulah husker mig som sexistisk. Men jeg ved, at jeg ikke hjalp hende nok til at kunne finde plads i branchen og få ro til at skrive og turnere med sin musik. (…) Vi var altid en flok mænd, som kunne blive enige om, hvorvidt hun var besværlig, sur eller for sart - bag hendes ryg, skriver Birkelund i sin klumme, hvori han beskriver en mandsdomineret musikbranche, hvor der ofte blev gjort forskel på mænd og kvinder.

- Jeg ville ønske, at jeg kunne have gjort det bedre for Fallulah dengang for ti år siden. Men jeg og mine kollegaer i branchen har muligheden for at gøre det bedre i dag, og for at hæve standarden og moralen fremover, skriver Birkelund videre og opfordrer til, at musikbranchen sammen øger indsatsen for at komme sexisme og forskelsbehandlingen til livs.

Blev stemplet som 'besværlig'

Fallulah, der lyder det borgerlige navn Maria Apetri, har læst Malte Birkelunds klumme.

Hun er enig i, at hun oplevede at blive forskelsbehandlet grundet sit køn af forskellige personer i musikbranchen.

- Det skete hele tiden. Jeg har altid haft en stærk stemme, når det kom til, hvad jeg gerne ville kunstnerisk – havde jeg ikke det, ville min musik jo ikke være mig. Men jeg mærkede ofte, hvordan mine ord og holdninger ikke havde samme tyngde, fordi jeg var kvinde, og at jeg ikke blev respekteret eller taget seriøst, siger Fallulah og fortsætter:

- Jeg oplevede, hvordan mine mandlige kollegaer blev kaldt "genier" og "ambitiøse", fordi de havde stærke holdninger til deres musik, mens jeg bare blev stemplet som "besværlig".

Fallulah udgav sidste år nummeret 'Bloodline', som du kan høre her:

0:00

Fallulah nævner blandt andet en konkret episode fra 2011, hvor hun vandt 'P3 Prisen' ved prisshowet P3 Guld. På pladeselskabet skulle sejren fejres med kage og bobler, men Fallulah selv blev efter eget udsagn ikke inviteret.

- Jeg oplevede generelt, at dem, der skulle samarbejde med mig, faktisk gik og modarbejdede mig og sågar mobbede mig bag min ryg. Det var ekstremt skuffende og sårende. Når man som booker eller pladeselskabsperson tjener mange penge på én person, har man altså også et menneskeligt ansvar for at behandle dem ordentligt.

Fallulah debuterede med singlen 'I Lay My Head' i 2009. To år senere vandt hun 'P3 Prisen' ved prisshowet P3 Guld. (Foto: Klavs Bo Christensen © Ritzau Scanpix)

Sindssygt vigtigt at stå frem

Selvom de oplevelser, Malte Birkelund nævner i sin klumme, ligger ti år tilbage i tiden, er historierne lige så relevante nu som dengang, slår Fallulah fast.

Derfor er det også særligt vigtigt, at en person som ham står frem og belyser problemet fra et mandligt perspektiv.

- Det er stort af ham at træde frem og indrømme sit eget ansvar. Det er sindssygt vigtigt, for vi skal alle sammen som branche ændre på det her. Vi kommer ingen vegne, hvis folk ikke vil indrømme, at der har været og fortsat er en dårlig kultur, som vi skal ændre på, siger hun.

Fallulah har selv længe været en aktiv stemme i debatten om sexisme og kvinders vilkår i musikbranchen. I 2018 søsatte hun bevægelsen Hej Søster, som blandt andet sætter fokus på kvindelige musikere, og hvordan kvinder gennem "søstersolidaritet" kan være med til at løfte og støtte op om hinanden.

- Formålet med Hej Søster er blandt andet at sikre, at de kvindelige musikere, der kommer efter os, skal have bedre vilkår, og at tingene skal være anderledes, så de ikke oplever de samme udfordringer, som jeg for eksempel gjorde, siger Fallulah.

Fallulah vandt sidste år kulturformidlingsprisen 'Artbeat Prisen' for sit arbejde med Hej Søster-bevægelsen. (Foto: Stine Bidstrup © Ritzau Scanpix)

Og selvom det ifølge Fallulah stadig langt fra er let at være kvinde i den danske musikbranche, oplever hun, at branchen så småt bevæger sig i den rigtige retning.

- Der er helt klart blevet rykket ved nogle ting – særligt takket være os kvinder i branchen, der har taget kampen op. Vi har skabt et fællesskab os kvinder imellem, hvor vi kan dele ud af vores oplevelser og pludselig finde ud af, at det ikke kun er noget, der er sket for os, men at det er et generelt problem, der rammer rigtig mange kvinder.

- Det er et vigtigt skridt i kampen for at gøre op med det her problem.

'Ikke alle kan være som Fallulah og Sofie Linde'

I dag arbejder Malte Birkelund, manden bag klummen hos Gaffa, gennem sit virke som musikbooker aktivt for at få festivaler og spillesteder til at overveje, om der ikke er plads til flere kvinder på plakaten.

Han håber, at hans klumme kan være med til at starte en samtale i branchen om, hvordan man i endnu højere grad kan komme problemerne med sexisme til livs.

Malte Birkelund har i mange år arbejdet som booker for musikselskabet PDH Music og har blandt andet arbejdet sammen med Fallulah. (Foto: PRIVATFOTO)

- Det handler om at identificere, hvor moralen ikke er høj nok og udfordre den. Der findes allerede flere forskellige tiltag, som har til formål at fremme kvinders plads i musikbranchen, men hvis vi kan tale endnu mere åbent og identificere problemerne, kan vi måske lære noget af hinanden og gøre noget ved dem, siger Malte Birkelund.

Ifølge musikbookeren er det vigtigt at komme problemerne med sexisme til livs – særligt for de kvindelige artister, som måske ikke evner at sige fra.

- Jeg ved, at Fallulah – udover at være en gudsbenådet, dygtig artist – også er et utroligt stærkt menneske. Men jeg ved også, at der findes dygtige artister, som måske ikke er lige så stærke til at sige fra og råbe højt. Det er ikke alle, der kan være som Fallulah eller Sofie Linde, siger Malte Birkelund og fortsætter:

- Jeg håber, at jeg med min historie kan få folk til at reflektere over deres handlinger, så de, når de næste gang oplever noget sexistisk, stopper op og tænker: "Hov, det her er faktisk ikke i orden". Det kommer ikke til at ske fra den ene dag til den anden, men vi er nødt til at gøre noget, hvis vi ønsker at se en ændring.

Facebook
Twitter