Den kontroversielle kapitalfond Blackstone investerer nu milliarder i musik

Blackstone har indgået et partnerskab med investeringsfonden Hipgnosis, der blandt andet ejer Shakiras og Timbalands musikkataloger.

Kapitalfonden Blackstone går nu ind på musikmarkedet i samarbejde med investeringsfonden Hipgnosis Songs Fund, der tidligere på året købte rettighederne til Shakiras musik. (Foto: Kevin Winter © Getty Images)

Den amerikanske kapitalfond Blackstone trak masser af overskrifter herhjemme, da det tilbage i 2019 kom frem, at virksomheden investerer i det danske boligmarked, presser huslejepriserne i vejret og muligvis fører pengene skattefrit ud af Danmark.

Nu vækker Blackstone igen opsigt. Kapitalfonden træder nemlig ind på det internationale musikmarked.

Med én milliard dollar – svarende til 6,4 milliarder danske kroner – indleder Blackstone nu et partnerskab med den britiske investeringsfond Hipgnosis Songs Fund, der ejer rettighederne til flere af verdens mest kendte musikartisters kataloger.

Hipgnosis Songs Fund ejer rettighederne til musik fra navne som Neil Young, The Chainsmokers, Mark Ronson, Timbaland og Shakira, som alle har solgt hele eller dele af deres musikkatalog til den britiske investeringsfond.

Inden for de seneste år har der været en tendens til, at flere og flere store musikere – som, udover de nævnte musikere, også inkluderer Bob Dylan og Tina Turner frasælger ejerskabet over deres egne musikrettigheder til fordel for svimlende høje beløb.

Den nye ejer – for eksempel investeringsfonden Hipgnosis Songs Fund – får ejerskabet og dermed muligheden for at tjene penge på fremtidige streams og licenseringer af sangene til reklamer, film, tv og koncerter.

Og med Blackstones nye partnerskab med den britiske investeringsfond vil kapitalfonden både investere i musik og bestyre dele af Hipgnosis' aktuelle musikkataloger.

Men hvorfor er Blackstone overhovedet interesseret i musikmarkedet?

Musik sikrer langsigtet og stabilt afkast

Ifølge Kaspar Lindhardt, der er juridisk seniorrådgiver hos Koda, kan Blackstones indtræden på musikmarkedet skyldes, at kapitalfonden har fået øjnene op for, at musikrettigheder kan give et sikkert, stabilt og langsigtet afkast.

For selvom det går op og ned i showbiz, som man siger, findes der evergreens på musikmarkedet, som bliver ved med at sælge. Og i endnu højere grad i dag, hvor streamingmarkedet vokser og flere køber abonnementer frem for at købe en cd engang imellem, som har været tilfældet tidligere.

Det er især disse store musikalske bagkataloger, der klarer sig godt, og som formentlig bliver ved med at klare sig godt længe, som er interessante for Blackstone – og det giver god mening, mener Kasper Lindhardt.

- Jeg vil tro, at Blackstone investerede i det danske boligmarked, fordi de kunne se, at de kunne investere penge i markedet, lave forbedringer i ejendommene og få en god fortjeneste på huslejen. Det giver dem mulighed for et godt afkast. På samme måde mener de nok, at de kan få et højere afkast af kapital i musikmarkedet, end hvis de investerer i forskellige andre ting, siger Kaspar Lindhardt.

Han peger også på, at Blackstone med al sandsynlighed har valgt at indgå et partnerskab med Hipgnosis Songs Fund, fordi den britiske investeringsfond har opbygget en særlig forretningsmodel.

- Det er starten på noget nyt. Vi har været vant til to typer af rettighedshavere af musikværker: komponisterne, der selv har skrevet musikken, og deres arvinger, og så musikforlæggerne (et bindeled mellem musikeren og markedet, red.) på den anden side, forklarer Kasper Lindhardt og uddyber:

- Hipgnosis Songs Fund er selv ude at sige, at de betragter sig selv som en ny type spiller i musikbranchen, der står på musikværkets side. Deres forretning er at købe musikrepertoirer, for musik kan få et nyt liv. Og det er et forretningspotentiale, som købere som Hipgnosis Songs Fund og Blackstone går ind og vurderer på.

Timbaland har lavet kæmpehits med blandt andre Justin Timberlake, Nelly Furtado, Jay-Z og The Pussycat Dolls. Han har også solgt sine rettigheder til Hipgnosis Songs Fund. (Foto: Ian Gavan © Getty Images)

Danmark har ikke store nok kunstnere

Spørgsmålet er, om vi fremover skal vænne os til, at musikmarkedet i langt højere grad bliver styret af kapitalfonde?

Kasper Lindhardt mener, at det er for tidligt at sige, hvad Blackstones indtræden på musikmarkedeet vil betyde. Men han mener ikke, at forretningsmodellen vil slå igennem på det danske musikmarked.

- Efter Kodas regler herhjemme kan en komponist ikke overdrage sin ret til betalinger til en aktør som Hipgnosis Songs Fund. Så vi kommer formentlig ikke til at se det i samme udstrækning i Danmark, som man gør i USA, siger han.

Samtidig peger han på en anden væsentlig forskel på det danske og internationale musikmarked:

- En investor som Hipgnosis Songs Fund og Blackstone går meget efter musikkataloger, som har en vis økonomisk størrelse og stabilitet. De er interesserede i kunstnere, som er store på det internationale marked, og som er store over længere tid, siger han.

- I Danmark har vi ikke haft særlig mange kunstnere med international succes – og blandt dem har vi ikke haft særlig mange, der har holdt sig på toppen i mange år.

Facebook
Twitter