Du får den helt sikkert på hjernen! Irriterende haj-sang slår milliardrekord

Børnesangen 'Baby Shark' har slået megahittet 'Despacito' af pinden som YouTubes mest sete video nogensinde.

'Baby Shark', som har både underholdt og irriteret siden 2015, har nu så mange YouTube-afspilninger, at det svarer til, videoen har kørt uden stop i over 30.000 år. (Foto: Ken McKay/ITV © Shutterstock/Ritzau Scanpix)

Baby shark, du du du du - ja, beklager på forhånd, men nu er der altså endnu en anledning til at få den irriterende, fængende melodi om en hajfamilie på hjernen.

Børnesangen 'Baby Shark Dance' og den dertilhørende dansevideo fra 2015 har nemlig slået rekord og er blevet den mest afspillede video på YouTube nogensinde.

Spiller 'Baby Shark' allerede nu i dit hoved? Ellers kan du få genopfrisket sangen her:

0:00

Ifølge BBC svarer videoens over syv milliarder afspilninger på YouTube til, at den har kørt uden stop i lidt over 30.000 år.

'Baby Shark Dance', der har hittet kloden rundt, kommer fra den sydkoreanske virksomhed Pinkfong, der står bag en lang række børnesange.

Og med de mange afspilninger slår den altså nu den originale, spanske version af megahittet 'Despacito' med Luis Fonsi og Daddy Yankee af pinden, som ellers har holdt niveau, siden den indtog pladsen i 2017.

'Baby Shark'-sangen findes i flere forskellige versioner, men ingen har opnået samme succes som Pinkfongs udgave, der blandt andre er sunget af dengang tiårige koreansk-amerikanske Hope Segoine.

Sangen og dansen fra musikvideoen startede med at hitte i oprindelseslandet Sydkorea, hvor populære K-pop-bands som Blackpink og Red Velvet begyndte at bruge nogle af trinene ved deres koncerter.

Det udviklede sig senere til en danse-challenge under hashtagget #BabySharkChallenge, som blandt andre Cardi B tog del i. Pinkfongs marketingchef, Jamie Oh, har kaldt sangen "K-pop for den næste generation".

Den populære babyhaj fra sangen har blandt andet været på en koncert- og fanturné i USA. I efteråret 2019 kunne Baby Shark opleves i Washington (billedet). (Foto: Rodney Choice © Ritzau Scanpix)

Flere afspilninger under coronapandemien

Men hvad er det mon, der har fået så mange YouTube-brugere til at trykke på play-knappen på en børnesang, som de fleste (voksne, bevares) nok kan blive enige om er dødirriterende?

Ifølge Nathalie C. Larsen, som er ekspert i digital kampagneføring og sociale medier, er det netop dét, der gør den irriterende, som også gør den magisk: Den er fængende og nem at huske.

- Den afspiller i dit hoved, bare du hører de første par ord. Og når der så ovenikøbet er en simpel koreografi, der gør, at du kan kombinere sang og dans, bliver den endnu nemmere at huske. Og så er det et hit, siger hun.

Og det er nok heller ikke helt tilfældigt, at 'Baby Shark' indtager pladsen som den mest afspillede video på YouTube netop i år – fem år efter den blev uploadet til platformen.

- Når det er børn, som bliver fænget af videoen, bliver det til en familieting, og så står man pludselig med en ret bred, folkelig målgruppe frem for et helt snævert segment, siger Nathalie C. Larsen og fortsætter:

- Jeg har bidt mærke i, hvordan videoen især har fået mange views i år i forbindelse med coronapandemien, hvor mange nok har skullet pacificere deres børn lidt for at kunne arbejde hjemme. Nogle børn har nok været mere på iPad'en, end de plejer, her i 2020, og så er der god chance for, at man i sin søgen efter børneunderholdning er stødt på 'Baby Shark'.

Om hajsangen kan fastholde titlen, når pandemien engang har lagt sig, må tiden vise.

Facebook
Twitter