Ed Sheeran, Elton John og populær youtuber vil slå hitlisterekord med julesang om... pølsehorn?!

De to popstjerner har slået sig sammen med LadBaby for at score eftertragtet førsteplads på den britiske singlehitliste til jul.

Elton John og Ed Sheeran har tilsyneladende ikke nok i deres eget julehit 'Merry Christmas'. Så nu har makkerparret slået sig sammen med et YouTube-fænomen. (Foto: Presse)

Hvem lå nummer et på singlehitlisten juledag sidste år?

Hvis du ikke kan svare på spørgsmålet, er du nok ikke den eneste. Men stiller du det samme spørgsmål til briterne, falder svaret efter al sandsynlighed mere prompte.

For 'the Christmas number one' er nemlig en helt særlig ting i Storbritannien.

Faktisk udgør netop konkurrencen om at blive nummer ét på hitlisten 1. juledag, den 25. december, et af de mange plot i den britiske julefilmsklassiker 'Love Actually'.

Som du måske husker, indspiller den afdankede rockstjerne Billy Mack nemlig et covernummer af klassikeren 'Love Is All Around' med titlen 'Christmas Is All Around' i håb om at lande på førstepladsen.

Konkurrencen er så udtalt, at man hvert år gennem de britiske bookmakere kan oddse på, hvem der scorer førstepladsen, ligesom tidens største stjerner hvert år udsender singler, som de håber kan lande øverst på hitlisten.

I år er ingen undtagelse, og således har to af Storbritanniens største stjerner på tværs af generationer - Ed Sheeran og Elton John – i sinde at erobre førstepladsen.

Parret har faktisk allerede ligget solidt på førstepladsen de seneste par uger med deres fælles single 'Merry Christmas', der udkom 3. december. Men nu er der en hel del, der tyder på, at en tredje - og noget umage - part vil spille ind i deres mulige hitlistesucces op til jul.

Ed Sheeran og Elton John har nemlig slået pjalterne sammen med YouTube-stjernerne i LadBaby.

LadBaby består af ægteparret Mark Ian Hoyle og Roxanne Zee Hoyle, der her poserer i 2019, da de havde opnået førstepladsen på den britiske singlehitliste op mod jul for andet år i træk. (Foto: OfficialCharts.com/Shutterstock © Copyright (c) 2019 Shutterstock. No use without permission.)

Sammen står trekløveret bag 'Sausage Rolls For Everyone', der udkommer i dag. Det er et remix af 'Merry Christmas', men i LadBabys version har nummeret fået et humoristisk twist bestående af en tekst om pølsehorn.

Lyt til sangen her, mens du læser videre:

0:00

YouTube-stjerne med pølse-velgørenhedsprojekt

Og hvis Ed Sheeran og Elton John agter at lande øverst på singlehitlisten 1. juledag, er LadBaby ikke en helt dum samarbejdspartner.

YouTube-fænomenet, der består af 34-årige Mark Ian Hoyle og hans kone Roxanne Zee Hoyle, som filmer indholdet, har nemlig toppet den britiske singlehitliste de sidste tre år i træk 1. juledag.

Det er sket med singlerne 'We Built This City', 'I Love Sausage Rools' og 'Don't Stop Me Eatin'', der alle er parodier på kendte, ældre hits fra henholdsvis Starship, Joan Jett & the Blackhearts og Journey.

Fælles for LadBabys versioner er, at de alle handler om pølser, og at al overskud fra singlerne går til NGO'en The Trussell Trust, der arbejder for at sætte en stopper for sult og fattigdom i Storbritannien.

Således er samarbejdet med Ed Sheeran og Elton John også skabt i håb om at samle penge ind til velgørenhed:

- Vi henvendte os til Ed og Elton med en idé om at gøre noget, som aldrig nogensinde før er blevet gjort: At kombinere musikverdenen med social media-verdenen og slå os sammen for at gøre en forskel for de mennesker i Storbritannien, der har mest brug for det, udtalte LadBaby for nylig ifølge Official Charts.

Kan slå Beatles- og Spice Girls-rekord

Hvis LadBaby i sit samarbejde med Ed Sheeran og Elton John endnu engang opnår den prestigefyldte førsteplads på singlehitlisten 1. juledag, kan YouTube-fænomenet kalde sig rekordindehaver.

For ingen kunstner har nogensinde præsteret at ligge nummer ét på den britiske singlehitliste fire julesæsoner i træk.

En hitliste, der i tidligere tider var baseret på fysiske salg af vinyl- og cd-singler, men som i dag er baseret på en kombination af det fysiske salg, online-salg og streaming - både på musiktjenester som Spotify og videotjenester som YouTube.

Men da LadBaby sidste år toppede julehitlisten for tredje år i træk, kunne de skrive sig ind i en eksklusiv klub. For kun to kunstnere havde inden da præsteret tre jule-nummer ét-hits i træk. Nemlig The Beatles i 1960'erne og Spice Girls i 1990'erne.

Om LadBaby kan slå rekorden og blive den hidtil eneste artist, der har toppet julehitlisterne fire år i træk, må vi vente med at finde ud af til den 24. december, hvor den britiske hitliste bliver offentliggjort.

Reality-stjerner og oprør

Men hvad er det så, der skal til for at opnå den eftertragtede førsteplads på briternes julehitliste? Der er flere ting, der spiller ind, hvis man kigger tilbage i tiden.

Sange, der støtter et velgørende formål - som LadBabys hits har gjort - opnår ofte førstepladsen på julehitlisten. Det har eksempelvis været tilfældet for 'Do They Know It's Christmas', der i 1984 samlede tidens største stjerner under projektet Band Aid for at samle penge ind til hungersnøden i Etiopien.

Det ikoniske julehit har siden toppet julehitlisten i nye versioner med nye popstjerner i både 1989 og 2004.

Det er selvsagt heller ikke dumt at lave et nummer, som tematisk tager udgangspunkt i netop julen. Og sidenhen berømte (og uundgåelige) julehits som Shakin' Stevens' 'Merry Christmas Everyone', Boney M's 'Mary's Boy Child' og Slades 'Merry XMas Everybody' har da også alle toppet briternes hitliste op til jul.

Sidstnævnte hit var med til at indlede opmærksomheden omkring hitlistetoppen ved juletid, da Slades hit i 1973 konkurrerede mod Wizzards 'I Wish it Could Be Christmas Everyday' om førstepladsen.

Det britiske rockband Slade "vandt" første slag i det, der har vist sig at blive en årligt tilbagevendende "kamp" om førstepladsen på den britiske singlehitliste op til jul. Det skete i 1973 med julehittet 'Merry Xmas Everybody', som indtog førstepladsen, mens Wizzards 'I Wish It Could Be Christmas Everyday' måtte tage til takke med en andenplads. (Foto: NF © Scanpix Nordfoto)

Siden har "kampen" om julens førsteplads været en stor del af britisk populærkultur. For et par måneder siden udkom sågar en hel bog dedikeret til emnet med titlen 'The Official Christmas No. 1 Singles book'.

At være en personlighed, som jævnligt optræder på tv, er også en klar fordel, hvis du er ude efter et julehit. Derfor har både Mr Blobby og Byggemand Bob, som er karakterer fra tv-programmer for børn, begge indkasseret den prestigefulde førsteplads.

Og gennem størstedelen af 00'erne og 10'erne har det mere eller mindre været selvskrevet, at kunstneren bag julens største hit var nyudklækket vinder af den britiske udgave af 'X Factor'.

Faktisk blev dominansen af 'X Factor'-vindere på hitlistetoppen så markant, at den britiske dj Jon Morter i 2009 stod bag en Facebook-kampagne, der skulle forhindre dette.

Han ønskede i stedet, at det gamle Rage Against The Machine-hit 'Killing in the Name' fra 1992 skulle lande på førstepladsen, hvilket knap en million Facebook-brugere og rockgiganter som Dave Grohl og Paul McCartney var enige med ham i.

Resultat endte som et sandt juleeventyr – i hvert fald i Jon Morters bog – for det på det tidspunkt 17 år gamle punk-protestnummer landede sikkert på førstepladsen lige foran den nyeste 'X Factor'-vinder.

I dag tyder noget da også på, at tiderne er skiftet, for ikke siden 2014 har en 'X Factor'-vinder indtaget den prestigefulde førsteplads juledag.

Showets sidste britiske udgave fandt i øvrigt sted i 2018, der netop var samme år, LadBaby begyndte sin hitlistedominans.

FacebookTwitter