Efter 250 år hitter Beethoven stadig: Men hvad er hans allerbedste musik?

Stem på et af de 10 udvalgte værker - og hver med til at afgøre Top 3 over Beethovens mest geniale værker.

Beethovens musik bliver spillet både som mobilringetoner, som EU-hymne - og i alverdens koncertsale. Men hvilken af hans kompositioner, synes du, er den bedste? Stem her i artiklen. (Foto: / Grafik: Oliver Seppo © dr)

Der er musik, der er et kæmpehit én dag og totalt glemt den næste.

Og så er der musik, der bare bliver ved med at holde - som eksempelvis Beethoven. Selvom hans musik er over 200 år gammel, så er den nærmest umulig at undgå.

Den er både brugt i ringetoner, elevatormuzak og til adskillige store filmsoundtracks, både actionbrag og tårepersere.

Tre ud af de seneste fire år har Beethoven været den mest spillede komponist i alverdens koncertsale. Et af hans værker bliver brugt til både De Olympiske Lege og som hymne for EU's fællesskab. Og hvis du nogensinde hører nogen sige "da-da-da-daaa", når de fortæller noget spændende, så lytter du faktisk til en melodi af Ludwig van Beethoven.

I år ville komponisten være fyldt 250 år. Derfor vil vi gerne have dig til at stemme på det absolut bedste stykke musik, han har skrevet.

Vi har valgt ti værker af Beethoven, og herunder kan du stemme på din favorit. Hvis du ikke er sikker i forvejen, så scroll længere ned, og bliv lidt klogere på musikken: Du kan både lytte og læse en kort anbefaling af de ti stykker.

1

Niende symfoni (den med 'Ode to Joy')

(Foto: Charles CICCIONE © Charles CICCIONE/GAMMA-RAPHO)

Beethovens niende symfoni er især kendt for den sidste del, hvor kor og solister synger 'Ode an die Freude'. Gennem tiden er den musik blevet brugt til at samle folk og nationer om alt fra fra nazisme til kommunisme, De Olympiske Lege og Den Europæiske Union.

Beethoven skrev noderne til sangerne, som om det var instrumenter, der skulle spille det. Det betyder, at de er enormt svære at synge. Men ifølge Klaus Tönshoff, der spiller klarinet i DR SymfoniOrkestret, skal vi være glade for, at Beethoven brød alle konventioner.

- Han skrev fuldstændig, hvad der passede ham, og det er der kommet den her milepæl i musikhistorien ud af. Det er en kolos, man simpelthen er nødt til at høre, siger Klaus Tönshoff.

0:00
2

Violinkoncerten

(© WikiMedia Commons)

På billeder og statuer bliver Beethoven næsten altid fremstillet som sur og alvorlig. Men violinkoncerten viser en anden side af komponisten. Det siger Teresa la Cour, der er violinist i DR SymfoniOrkestret.

- Hans utroligt livssprudlende musik, hans legesyge og glæde. Den kommer i den grad til udtryk i alle tre satser.

Teresa la Cour har blandt andet lagt mærke til, at flere instrumenter i Beethovens violinkoncert har en anden funktion end normalt. Eksempelvis bliver pauker normalt brugt til at skabe drama og alvor i musik - men i Beethovens violinkoncert åbner de store trommer med nogle bløde, runde hjerteslag.

- Det er et magisk værk. Man bliver virkelig glad af at lytte til det, siger Teresa la Cour.

0:00
3

Für Elise (Bagatelle i A-mol)

(Foto: Three Lions)

'Für Elise' er en ørehænger, der er brugt i både elevatormuzak og mobiltelefoner. Og så er den et sikkert hit hos børn, der spiller klaver. Eksempelvis 18-årige Theodor Redwall, der selv spillede 'Für Elise' for otte år siden.

- Det var virkelig sjovt at spille noget, alle kender - også selvom de ikke vidste noget som helst om klassisk musik, siger han.

- Den begynder med en mystisk intro, der leger lidt med dig, og bliver til det her meget smukke stykke. Pludselig får den en masse energi, men til sidst vender det hele tilbage til de to mystiske toner fra begyndelsen. Det er noget af det fantastiske: At alle dens karaktertræk bliver til de to toner.

0:00
4

Forårssonaten (Violinsonate nr. 5)

(© WikiMedia Commons)

- Det er et af de varmeste, lykkeligste, lysende og livsglade stykker musik, der findes!

Sådan siger violinisten Frederik Øland fra Den Danske Strygekvartet om 'Forårssonaten'. For ham er Beethovens musik meget menneskelig og ikke perfekt: Her er plads til både det jordiske, det himmelske og alt imellem.

Som violinist har Frederik Øland selv prøvet at blive ramt af gløden i 'Forårssonaten'.

- Man får en fornemmelse af, at livet er godt, varmt og lysende. Det er nærmest umuligt at holde fast på en trist tanke, når man står overfor den her musik.

0:00
5

Fidelio

(Foto: Hulton Archive)

- Det er Beethovens allerbedste opera, siger operasangeren Jens Søndergaard.

Og det er nok svært at diskutere: Beethoven skrev nemlig ikke andre operaer end 'Fidelio', som han til gengæld lavede om på et par gange.

For Jens Søndergaard rummer operaen flere stykker med utrolig smuk musik og sans for detaljen. Blandt andet fangekoret, der starter helt blidt hos de dybe basser og breder sig til resten af koret.

- Det er helt oppe i øverste kategori af korsatser inden for opera, siger Jens Søndergaard.

0:00
6

Måneskinssonaten (Klaversonate nr. 14)

(Foto: Imagno © Imagno/Austrian Archives)

Fra han var helt ung, var Beethoven altid grænsesøgende i musikken.

- Han gik derud, hvor det næsten kunne blive mislykket, siger pianisten Katrine Gislinge.

I den berømte 'Måneskinssonate' er der meget lidt kontrast i musikken. Det er helt douce og meget blødt. Men i Katrine Gislinges ører er resultatet både melankolsk og uendeligt smukt.

- Det viser noget af hans genialitet: At han kan bruge så lidt materiale og en så enkel idé til at lave et fuldstændigt banebrydende værk, siger hun.

0:00
7

Ærkehertugtrioen (Klavertrio nr. 7)

(Foto: Rischgitz)

Ved hjælp af de tre instrumenter klaver, cello og violin, kommer 'Ærkehertugtrioen' ud i nærmest alle hjørner af menneskets følelsesliv.

Det mener pianisten Jens Elvekjær fra Trio con Brio, der især har den tredje sats som et musikalsk højdepunkt. Her er Beethoven så inderlig, at musikken nærmest ser ind i det allerdybeste i mennesket.

- Jeg kan ikke finde nogen steder i Beethovens musik, hvor han har gjort det bedre end her, siger Jens Elvekjær.

0:00
8

Kejserkoncerten (Klaverkoncert nr. 5)

(© WikiMedia Commons)

- Man får et smil i ansigtet, lige så snart man hører den, siger pianisten Marianna Shirinyan.

Musikken begynder glad og generøs - og går over i en guddommelig anden sats, hvor musikken ifølge Marianna Shirinyan "taler med englene".

- Og derfra går han tilbage til en fantastisk dans, på en måde. Faktisk kunne man danse hele vejen gennem tredje sats. Han afslutter på en meget positiv og glædelig måde, siger hun.

0:00
9

Skæbnesymfonien (5. symfoni)

(Foto: Rischgitz)

Den femte symfoni er kendt for det ikoniske, skæbnesvangre "da-da-da-daaa". Det er det allerførste, man hører, og de fire toner går igen i mange forklædninger igennem hele musikken.

Claus Myrup har hørt det en hel del gange i DR SymfoniOrkestret, hvor han har spillet bratsch siden 1984. For ham er det især kontrasten mellem det stille og det voldsomme, der gør 'Skæbnesymfonien' til noget helt særligt.

- Den variation, der er mellem det meget intime, stille og inderlige og så til det ekstatiske brus, når hele bandet sætter ind med fuld power. Basuner og pauker og hele pivtøjet, siger Claus Myrup.

0:00
10

Heiliger Dankgesang (Strygekvartet nr. 15)

(Foto: Imagno © Imagno/Austrian Archives)

Strygekvartetten er noget af det sidste, Beethoven skrev - og ifølge violinisten Rune Tonsgaard Sørensen overskrider musikken tid og sted.

- Det er svært at sætte en periode, geografi eller komponist på det. For mig er det eviggyldig musik, siger han.

Beethoven var syg og skrantende i lang tid, men fik det bedre, inden han skrev den tredje sats, der har givet værket sin titel. Og det kan høres i tonerne, at det handler om taknemmelighed.

- Vi skal være glade for det, vi har. Det formår han at skrive på den mest fantastiske måde med den her sats, siger Rune Tonsgaard fra Den Danske Strygekvartet.

0:00

Beethoven fejres hele ugen

  • Fra søndag den 4. til søndag den 11. oktober fejrer DR's klassiske radiokanal, P2, 250-året for Beethovens fødsel.

  • Afstemningen herover bliver brugt i programmet 'Hej Beethoven' mandag-torsdag klokken 10-12, og fredag afsløres brugernes Top 3.

  • I 'Natsværmeren' remixer komponisten Rasmus Zwicky hver aften Beethovens musik, og P2-vært Mathias Hammer går på jagt efter sin egen claim to fame - for han vil også være et ikon.

  • Hver aften er der Beethoven-koncert i radioen - og fredag den 9. går P2 amok i Beethoven-mania med minikoncerter hele aftenen fra DR Koncerthusets Studie 4.

Facebook
Twitter