'Ej, er den allerede slut?': Dine yndlingssange er blevet 20 sekunder kortere - og det er helt med vilje

Streamingtjenester er en del af grunden til, at hits i dag er kortere end for få år siden.

Drakes sange er blevet 11 procent kortere fra albummet 'Views' (2016) til 'Scorpion' (2018). Ariana topper i øjeblikket hitlisterne med sangen '7 Rings', der er under tre minutter lang. (Foto: Nancy Kaszerman / Evan Agostini © Ritzau Scanpix)

Du gad sikker godt, at din yndlingssang aldrig ville slutte, men fortsætte i en uendelighed. Det ser dog ud til, at det går lige præcis den modsatte vej med de mest populære hits i dag.

Mediet Quartz har nemlig lavet en undersøgelse af den gennemsnitlige længde af sangene på hitlisten Billboard Hot 100, og det viser sig, at numrene er blevet 20 sekunder kortere fra 2013 til 2018.

I 2013 var den gennemsnitlige sang på hitlisten tre minutter og 50 sekunder, mens den sidste år var tre minutter og 30 sekunder. Samtidig er sange på to minutter og 30 sekunder eller kortere steget fra én procent til seks procent på de fem år.

Se forskellen herunder:

(© Grafik: Pernille Bækholm Sloth)

Quartz konkluderer i undersøgelsen, at de kortere sange er en konsekvens af de populære streamingtjenester, der hitter stort blandt den yngre generation af musikelskere.

Musikere får nemlig penge for hver afspilning af deres sange, og derfor vil de gerne have fansene til at lytte til så mange sange som muligt. Jo kortere sange, jo flere kan man nå at lytte til.

På Kendrick Lamars album 'Good Kid, M.A.A.D City' fra 2013 var numrene i gennemsnit fem minutter og 37 sekunder lange. På albummet 'Damn' fra 2017 var de i gennemsnit tre minutter og 57 sekunder lange. Her ses han under sin koncert på Roskilde Festival i 2015. (Foto: GONZALES PHOTO TORD LITLESKARE © Ritzau Scanpix)

Den konklusion er adjunk på Roskilde Universitet og ekspert i digitalisering i musikbranchen, Rasmus Rex Pedersen, til dels enig i. Han mener dog, der kan være flere grunde til de kortere sange.

- Et stream tæller efter 30 sekunder, så hvis man hører mindre end 30 sekunder af en sang, får kunstneren bag ingen afregning. Efter de 30 sekunder er det afregningsmæssigt ligegyldigt, hvor langt nummeret er, så der er på den måde ingen motivation for, at det skal være langt, andet end det kan give lytteren en god oplevelse, fortæller Rasmus Rex Pedersen.

Fra radio til streaming

Han mener også, at de kortere sange kan være et resultat af den måde, vi opdager musik på i dag. Tidligere hørte man det nyeste Craig David-nummer for første gang i radioen, mens man i dag opdager Ariana Grandes nye single på en streamingtjeneste som Spotify.

Ariana Grandes nyeste single, '7 Rings', topper i skrivende stund Billboard Hot 100. Den har en længde på to minutter og 58 sekunder. Hør den herunder:

- Der er stor forskel på, hvad der virker i radioen og på en playliste. I radioen er det en fordel at have en lang intro og outro, så radioværten kan tale ind over introen og selv bestemme, hvornår man fader nummeret ud, siger Rasmus Rex Pedersen og fortsætter:

- På streaming er der ikke behov for en lang passage, og man taler tit om, at lyttere på streaming er vant til, at der er musik hele tiden, og man nemt kan komme videre til næste nummer. Man bliver nødt til at fange lytteren hurtigt, så man ikke går videre til næste nummer med det samme.

Hvis lytteren skipper videre til det næste nummer, kan det desuden betyde, at musikeren bliver nedprioriteret i de anbefalinger, som lytteren får på streamingtjenesten – det vil sige færre afspilninger og færre penge.

- Det er vigtigt at komme ind til kernen af nummeret hurtigst muligt, så man fanger lytteren, siger Rasmus Rex Pedersen, som samtidig understreger, at korte sange – især inden for popmusik – som sådan ikke er noget nyt.

- Der har længe været et mantra blandt musikproducere om, at det gælder om at komme hurtigt hen til omkvædet i popnumre, så tendensen har været der hele tiden, men er blevet endnu mere radikal i denne streamingtid.

Facebook
Twitter