Er Cardi B gået for vidt i jagten på succes? Nu svarer verdensstjernen igen på kritik

Rapperen Cardi B beskyldes for at skræddersy sin musik til appen TikTok.

Cardi B's seneste single 'Up' er allerede blevet et hit på videoappen TikTok. (Foto: Tim Mosenfelder © Getty Images)

Var rapdronningen Cardi B lidt for udspekuleret, da hun skrev sin seneste single?

Det mener kritikere, der i kølvandet på udgivelsen af hendes nye nummer 'Up', som udkom fredag, har beskyldt den 28-årige rapper for at have skræddersyet sangen til at blive et TikTok-hit. Det skriver NME og flere andre medier.

Den populære og omdiskuterede TikTok-app har på det seneste vist sig være en sand maskine, når det kommer til at skabe hits og få sange til at gå viralt.

TikTok har allerede sikret flere af sine brugere en pladekontrakt, og appen er både blevet kaldt en "ny magtfaktor i musikbranchen" og "en vanvittig hurtig vej til at få et hit".

Det sker særligt gennem platformens såkaldte challenges, hvor brugerne oftest med en specifik koreografi i korte videoer danser til forskellige sange.

Og det er netop de populære danse-challenges, som Cardi B nu beskyldes for at bejle lidt for åbenlyst til. Beskyldningerne peger blandt andet på omkvædet på singlen 'Up', der består af en masse gentagelser - noget, der tidligere har vist sig at være en populær vej til succes på TikTok.

Selv afviser rapperen, der sidste år - også på TikTok - hittede stort med nummeret 'WAP', dog kritikken.

- Jeg har aldrig tvunget nogen til en challenge. Jeg har aldrig tilbudt PENGE eller gaver for en challenge. Jeg har ikke engang skrevet: "Hey guys, lav en challenge til min sang." Folk gør det, fordi de har lyst, så drop det lort. Jeg vil betale jer, hvis I kan vise mig, hvor jeg har bedt nogen om at gøre dét, raser Cardi B i et opslag på Twitter.

Her afviser hitrapperen også, at hun skulle have haft en finger med i spillet i kæmpehittet 'WAP's massive succes på TikTok sidste år og langer samtidig ud efter kritikerne:

- Hvordan kan I være sure over, at de her kvindelige rapperes sange bliver til TikTok-challenges, fordi folk vitterligt bare gerne vil danse til dem, skriver rapperen.

På TikTok har 'Up' allerede udløst en såkaldt UpChallenge, hvor TikTok-brugere danser til nummeret. Én af de mest populære videoer har i skrivende stund høstet mere end halvanden million likes på kun syv timer.

Hør nummeret 'Up' her. Det er omkvædet cirka 34 sekunder inde i sangen, der har udløst både kritik og en ny challenge på TikTok:

0:00

Er gået 'benhårdt' efter TikTok-succes

Selvom Cardi B altså afviser kritikken, mener nogle fortsat, at rapperen med 'Up' lader til at sigte lige lovlig meget efter at gå viralt på den kinesiske videoplatform.

Én af dem er Kristian Karl, der er musikjournalist hos Soundvenue og selv har kritiseret Cardi B's nye single, som han mener læner sig op ad en "særdeles irriterende" TikTok-tendens.

- Det, jeg særligt bider mærke i, er sangens omkvæd, som er voldsomt TikTok-venligt. Det består af den her éne sætning, der bliver gentaget igen og igen og igen. Det lader til, at man har forsøgt at skabe en catchphrase, der bare skal bankes ind i hovedet på lytterne, forklarer Kristian Karl og fortsætter:

- Fremfor at lave en sang med et velfungerende omkvæd virker det, som om Cardi B er gået benhårdt efter at skabe en sang med én TikTok-venlig bid, som kan plukkes ud og gå viralt. De har forsøgt at skabe noget, der passer ind i et 15 sekunder langt loop på TikTok - og det fungerer på TikTok, men ikke som en helhed.

Kristian Karl er grundlæggende positivt stemt overfor TikTok og har intet imod de populære danse-challenges, som Cardi B også har fået kritik for. Men han synes dog, at rapperen på 'Up' er gået på kompromis med sin musik i jagten på viral succes.

- Jeg frygter, hvis kunstnerne begynder at skræddersy deres musik til TikTok på bekostning af sangene. Hvis man begynder at prøve for hårdt på at skabe den her éne linje, der kan gå viralt på TikTok, så sangene ikke længere fungerer som en helhed. Og det er lidt dét, jeg føler, er sket for Cardi B på 'Up', forklarer Kristian Karl.

Sidste år hittede Cardi B stort med nummeret 'WAP', der også blev en succes på TikTok og udløste den såkaldte 'WAP-challenge'. Videoer med dansen til 'WAP' er samlet siden blevet set tæt på fire milliarder gange på TikTok-appen. (Foto: Rich Fury © Getty Images)

Sange 'lider' under TikTok-trend

Rapperen Megan Thee Stallion, som optrådte sammen med Cardi B på 'WAP', har også tidligere fået kritik for, at hendes seneste single, 'Body', virkede en tand for skræddersyet til TikTok grundet nummerets omkvæd, som gentager ordet "body" igen og igen.

De to rapdronninger er dog langt fra de første kunstnere, der bruger gentagelser til at få banket en melodi fast i knolden på deres lyttere. Abba har gjort det, Britney Spears har gjort det, ja selv Michael Jackson har gjort det – og forskere mener da også, at netop gentagelsen er noget, der gør vores hjerner i særligt godt humør.

Og selvom Kristian Karl heller ikke mener, man kan klandre kunstnere for at bruge gentagelses-tricket i deres sange, mener han alligevel, at gentagelserne i nogle tilfælde er begyndt at tage overhånd.

- Gentagelser er en klassiker, når man skal skabe et hit, og det fungerer nogle gange virkelig godt. Men fordi TikTok fungerer sådan, at man zoomer ind på ét moment i en sang, er musikerne gået fra at gentage en sætning eller et omkvæd til vitterligt at gentage ét ord, og det synes jeg sangene lider under, siger Kristian Karl og tilføjer:

- Jeg synes ikke, at en sang som 'Up' fungerer som det, den er; en sang, som skal høres i sin helhed. Men at den omvendt passer godt ind i TikTok-universet, er der ingen tvivl om, så på den måde er Cardi B jo lykkedes med sin mision.

Sidste år blev også hitmaskinen Drake skudt i skoene, at hans single 'Tootsie Slide' var blevet skabt med det ene formål at få succes på TikTok - noget, han da også fik med nummeret, der siden er blevet brugt i over fem millioner TikTok-videoer.

Tidligere har stjerner som Doja Cat, Megan Thee Stallion og Lil Nas X alle fået sat ekstra skub i karrieren, efter de alle gik viralt med deres musik på TikTok.

Det anslås, at platformen har over 800 millioner aktive brugere på verdensplan.

Facebook
Twitter