Er der noget, den kvinde ikke kan? Derfor er 'Michael Jacksons tronarving' en helt unik superstjerne

Janelle Monáe er ikke som de fleste andre popstjerner, lyder det fra flere eksperter.

(Foto: Pascal Le Segretain © Pascal Le Segretain/Getty Images)

De rosende ord stod i kø allerede, da Janelle Monáe iført et skarpt jakkesæt for første gang optrådte på Roskilde Festival tilbage i 2011 med sin funky popmusik.

Siden sangeren for ni år siden gav den gas i et propfyldt Cosmopol-telt, er scenerne, hun betræder, kun blevet større og større.

Allerede året efter vendte Janelle Monáe tilbage til Roskilde – denne gang på den næststørste scene på Dyrskuepladsen – og sidste år kunne man opleve popstjernen på Orange Scene, blandt andet iklædt en voluminøs vaginabuks og med dansende fans på scenen.

- Hun har i høj grad stemmen, sangene, talentet, karismaen, konceptet – faktisk er det næsten uhyggeligt, hvor meget talent hun har, skrev Gaffas anmelder efter koncerten.

Men det er ikke kun i musikken, Janelle Monáe folder talentet ud.

Hun er nemlig også en dygtig skuespiller, og i denne uge sætter hun en tyk streg under sin blomstrende skuespilkarriere med gyserfilmen 'Antebellum', hvor hun kan ses i sin første filmhovedrolle.

Titlerne på hendes visitkort stopper i øvrigt ikke engang dér.

Ved siden af sine tre albumudgivelser og jobbet som skuespiller fremhæves hun ofte også som stilikon, model og businesskvinde med eget pladeselskab.

Lyt til hendes hit 'Make Me Feel' fra 2018, mens du læser videre:

0:00

- Jeg ser mig selv som en tryllekunstner. Jeg prøver at skabe magi med alt, hvad jeg rører ved. Det kræver hårdt arbejde og en vis fokusering og opmærksomhed på, hvad end det er, jeg laver, udtalte Janelle Monáe til Variety tidligere i år.

  • I 'Antebellum' spiller Janelle Monáe en ung forfatter, der lever et almindeligt, moderne storbyliv. (Foto: Matt Kennedy © Nordisk Film)
  • Men hendes rolle havner i en frygtelig virkelighed med fortidens slaveri i USA. Her skal hun finde hoved og hale i et mysterium for at slippe væk. (Foto: Matt Kennedy © Nordisk Film)
  • 'Antebellum' er instrueret af Gerard Bush og Christopher Renze, og derudover finder man på holdet bag filmen producere, der blandt andet har stået bag Jordan Peeles to gyserhits, Oscar-vinderen 'Get Out' og 'Us'. (Foto: Matt Kennedy © Nordisk Film)
1 / 3

Anderledes end andre popstjerner

Soundvenues filmanmelder Lise Ulrich håber, at popstjernen kan levere noget af netop den magi til 'Antebellum', der i øvrigt er lavet af folkene bag gyserhittene 'Get Out' og 'Us':

- Hun er en stærk skuespiller og meget interessant, så jeg glæder mig til at se, hvad hun kan få ud af en bærende rolle, siger Lise Ulrich, der blandt andet nød hendes birolle i Oscar-vinderen 'Moonlight'.

For nej, Janelle Monáe er ikke en af de popstjerner, der dukker op i en gæsterolle i ny og næ bare for at "prøve skuespillet af", som Lise Ulrich formulerer det. Stjernen stiller nemlig ikke op til hvad som helst og har ofte gerne haft et særligt budskab med sine roller.

- Hun er meget selektiv med sine roller. Hun er anderledes end en del andre popstjerner på det punkt, fordi hun har nogle særlige sager, hun brænder for.

Hvilke sager dét er, får man ret let et praj om, hvis man ser nærmere på Monáes film-cv.

- For eksempel handlede 'Hidden Figures' om tre sorte, kvindelige matematikere i 60'erne, der må kæmpe for anerkendelse i en tid med køns- og racediskrimination, og 'Moonlight' belyste meget fint og skelsættende problematikker omkring homoseksualitet i udsatte, sorte minoritetsmiljøer, siger Lise Ulrich.

Janelle Monáe har vundet masser af priser – både for sin musik og sine filmroller. Her ses hun i 2017 med kollegerne (fra venstre) Kirsten Dunst, Octavia Spencer og Taraji P. Henson med deres Screen Actors Guild Awards, som de fik i kategorien "bedste holdpræstation" for filmen 'Hidden Figures'. (Foto: Mario Anzuoni © Scanpix)

Den røde tråd fortsætter i den aktuelle 'Antebellum'. Filmen handler nemlig om den moderne, sorte kvinde Veronica, som bliver fanget i en grum virkelighed, der ligner fortidens slaveri, som hun så skal kæmpe sig ud af.

Derudover var Janelle Monáe blandt de 300 sorte filmfolk, der i juni underskrev et åbent brev til Hollywoods filmselskaber i håbet om at få dem til at stoppe diskrimination af sorte i branchen og stoppe deres "glorificering af politibrutalitet".

Protestsanger – uden at du lægger mærke til det

Måske har du aldrig tænkt over, hvilke holdninger Janelle Monáe har, eller lagt mærke til, hvordan hun bakker op om både Black Lives Matter, LGBTQ-personers rettigheder og MeToo-bevægelsen.

Det kan man også nemt overse, når man sidder der og nynner med på pophits som 'Cold War', 'Make Me Feel' og 'Pynk', lyder det fra P3-vært og dj Pelle Peter Jencel.

- Hvis du sætter et Janelle Monáe-album på, eller det bare kører i baggrunden, er det ikke sikkert, at du opdager den del af hende, men hun er faktisk protestsanger – og så laver hun i øvrigt rigtig god popmusik, siger Pelle Peter Jencel.

Janelle Monáe lavede mange kostumeskift under sin koncert på Orange Scene på Roskilde Festival sidste år. Her ses hun iført sin vaginabuks. (Foto: Thomas Borberg © Scanpix)

Så sent som i sidste uge udgav Janelle Monáe et nyt nummer, 'Turntables', der netop handler om at bekæmpe diskrimination og uretfærdighed i samfundet.

- Denne sang skal løfte os op og styrke os, når vi er trætte. Og sangen er virkelig for folket, udtalte Monáe selv til Variety.

Hør 'Turntables', her:

0:00

Pelle Peter Jencel ser Janelle Monáe som et godt eksempel på en ny generation af stjerner, der ikke bare "synger og ser godt ud" uden en holdning i sigte.

- Hun tapper ind i en ny virkelighed sammen med kunstnere som Kendrick Lamar, Lady Gaga og Coldplay. De er alle navne, som lige så meget er ikoner og forbilleder i kraft af deres holdninger og de kampe, de kæmper på vegne af minoriteter – både når de står på en scene og udenfor, siger Pelle Peter Jencel.

Han så Janelle Monáes førnævnte første roste koncert på Roskilde Festival og var med det samme begejstret for hendes sange, der indkapsler alt "det bedste sorte musik fra de seneste fem årtier" i en popformel med tråde ud i til genrer som soul, funk, hiphop og R&B.

"Hil dronning Janelle Monáe!", skrev en begejstret anmelder fra Soundvenue og kvitterede med seks stjerner efter amerikanerens første koncert på Roskilde Festival 2011. (Foto: Jens Dige/ROCKPHOTO © Scanpix)

Og hendes koncert på Orange sidste år ser han da også som festivalens måde at honorere, at Janelle Monáe er mere end hendes musik.

- Hun er ikke det største internationale musiknavn herhjemme, men når Roskilde sætter hende på den scene, er det jo også for at applaudere, at her er der faktisk en artist, der har et budskab, og derfor skal hun ud til masserne, siger han.

'Det er sådan nogle som hende, vi vil huske'

Selvom hun er hyppig gæst på de store scener og røde løbere verden over, er Janelle Monáe som popstjerne stadig ikke allemandseje endnu – heller ikke i Danmark, selvom hun altså tidligere er blevet kaldt Michael Jacksons tronfølger – men hun er godt på vej.

Det vurderer Helle Kannik Haastrup, der er lektor og forsker i film, medier og celebritykultur ved Københavns Universitet.

- Hun er ikke oppe i superligaen endnu, men man kan sagtens forestille sig, at det er der, hun er på vej hen. Særligt hvis hun bliver ved med at lave den der kobling mellem musikken og film og forbliver en synlig frontfigur i den amerikanske kultur, siger Helle Kannik Haastrup.

Måske fordi vi ikke kender kvinden bag filmene, sangene og de stilskarpe outfits. For mens hun gerne viser, at hun kæmper for diversitet og lige rettigheder på Instagram, så er privatpersonen Janelle Monáe straks mere hemmelighedsfuld, siger lektoren.

- Hun vil altid gerne tale gennem kunsten både i film, musik og sit varemærke, den sort-hvide smoking, og fortælle samfundskritiske historier fra et afroamerikansk perspektiv.

Hendes sort-hvide uniform er nemlig ikke bare et smart outfit, det er også tænkt som en hyldest til det arbejdende tjenestefolk, som hun har fortalt til Variety.

- Men ser man på hendes Instagram, deler hun ikke ud af spændende ting fra privaten, men viser sig derimod gerne frem som LGBTQ-solidarisk stilikon – smagfuldt og iscenesat – og meget cool, siger Helle Kannik Haastrup.

I 2018 delte Janelle Monáe dog en meget privat ting. I et interview med Rolling Stone sprang den tidligere biseksuelle sanger nemlig ud som panseksuel, fordi hun havde opdaget, at det passede bedre til hende ikke at lade sig begrænse af køn overhovedet.

Det gælder i øvrigt også hendes eget køn, som hun ikke ønsker at sætte et mærkat på.

- Folk kan kalde mig, hvad de vil. Jeg ved, hvem jeg er. Jeg kender min egen rejse. Og jeg behøver ikke erklære noget, har hun sagt til Variety.

Hendes seneste album, 'Dirty Computer', handler i øvrigt om flydende seksualitet, og håbet hos sangeren var da også, at sangene kunne hjælpe unge til at hvile i dem selv og deres seksualitet.

Janelle Monáe er vild med de sort-hvide farver i sin stilfulde garderobe. Her ses hun under modeugen i Paris, som hun lige nåede at deltage i, før coronaen bredte sig rundt i verden. (Foto: Stephane Cardinale - Corbis © Getty Images)

Men er Janelle Monáe så kun blevet stor, fordi alt er så kontrolleret, og fordi der altid er et større budskab bag hendes værker?

Nej, mener Pelle Peter Jencel. Det er ikke kun de holdningstunge budskaber, der bærer Janelle Monáe frem.

- Hvis hun ikke havde haft en eneste holdning i sin musik, tror jeg stadig, at hun var blevet en kæmpe stjerne, for det er ikke derfor, at hun er blevet stor. Men det er dét, der gør, at hun skiller sig ud fra rigtig mange af hendes kolleger. Det er sådan nogle som hende, vi vil huske, siger han.

Selv føler Janelle Monáe faktisk ikke, hun er en politisk kunstner. Hun deler bare sine værdier, fortalte hun til Variety tidligere i år:

- Jeg vil gerne have, at folk ser på mig som en kunstner, der taler sandhed baseret på min erfaring og baseret på, hvad mine kerneværdier er. Jeg tror, at jo flere platforme jeg har adgang til – og jo flere interviews – jo mere forstærkes de budskaber.

Facebook
Twitter