Er det en kopi? Beskyldninger om plagiat koster 18-årig superstjerne dyrt

Olivia Rodrigo har senest måttet kreditere Paramore som sangskrivere på kæmpehittet 'Good 4 U'.

Det er ikke første gang, sangeren har måttet tilføje navne til krediteringslisterne. (Foto: Jason Mendez © Getty Images)

Det er nok ikke gået manges næse forbi, at amerikanske Olivia Rodrigo er blandt årets allerstørste musikere.

Siden den 18-årige sanger udgav sit debutalbum 'Sour' i slutningen af maj, er hendes popularitet kun steget og steget – og senest er hendes sang 'Good 4 U' udråbt som årets mest streamede sommerhitSpotify, hvor den er streamet mere end 800 millioner gange.

Men selvom det går godt for den unge stjerne og hendes seneste superhit, er det løbende blevet heftigt diskuteret, om sangen er lige i overkanten inspireret af en anden sang.

Mange har nemlig påpeget, at 'Good 4 U' minder om Paramore-hittet 'Misery Business' fra 2007 og har beskyldt hende for plagiat - og i en sådan grad, at Olivia Rodrigo for nylig har måttet tilføje Hayley Williams og Josh Farro fra bandet Paramore som sangskrivere til sangen.

Fans har lavet et mash-up af de to sange for at vise, hvor ens sangene er.

Der skulle angiveligt have været en dialog mellem Paramore og Olivia Rodrigo inden sangens udgivelse – men hvorfor de ikke blev krediteret dengang, melder historien ikke noget om.

Men ikke desto mindre er det ikke småpenge, der nu tikker ind på Hayley Williams' og Josh Farros respektive bankkonti efter tilføjelsen af dem som sangskrivere på 'Good 4 U'. Det viser en ny rapport fra Billboard.

Det præcise beløb er ukendt, men ifølge mediet Variety er rettighedspengene delt i to lige store dele mellem Olivia Rodrigos hold og Paramore, og beløbet, som sangen indtil videre har indtjent, er angiveligt langt over en million dollar - og stiger løbende.

Lyt til 'Good 4 U' og 'Misery Business' nedenfor og vurdér selv, om de minder om hinanden.

Lyt til 'Good 4 U' af Olivia Rodrigo her:

0:00

Lyt til 'Misery Business' af Paramore her:

0:00

Det er ikke første gang, at Olivia Rodrigo har måttet tilføje sangskrivere til sange på sit succesfulde debutalbum efter udgivelsen for kun et par måneder siden.

I juli blev Taylor Swift og hendes sangskrivere Jack Antonoff og St. Vincent angivet som sangskrivere på sangen 'Deja Vu'. De tre skrev sammen Taylor Swift-sangen 'Cruel Summer' fra albummet 'Lover', og Olivia Rodrigo har selv indrømmet, at hun har været inspireret af nummeret.

Men det var altså først efter udgivelsen, at hun gav Taylor Swift og hendes hold anerkendelse for inspirationen fra 'Cruel Summer'-melodien.

Det skete på trods af, at Olivia Rodrigo og hendes samarbejdspartner Daniel Nigro allerede havde sørget for at kreditere Taylor Swift og Jack Antonoff på en anden sang, inden debutalbummet 'Sour' udkom.

De har nemlig også været inspirerede af Taylor Swift - og mere specifikt Swifts sang 'New Year's Day' - i arbejdet med sangen '1 Step Forward, 3 Steps Back'.

Bandet Paramore står bag 2007-hittet 'Misery Business' og er altså nu blevet officielt krediteret som sangskrivere på Olivia Rodrigos sang 'Good 4 U'. (Foto: Heidi Gutman © Getty Images)

Lovlig inspiration eller ulovlig efterligning?

Olivia Rodrigos mange inspirationskilder har været et stort samtaleemne på internettet.

Flere har påpeget, at Olivia Rodrigo tilsyneladende har svært ved at lave musik, som ikke er tydeligt inspireret af andre kendte kunstnere. For eksempel skriver én på Twitter:

- Har Olivia nogensinde udgivet et stykke originalt musik, der ikke var en direkte kopi af en anden ikonisk artist?

Men det kan være svært at afgøre, hvor grænsen går for, hvornår der er tale om inspiration, og hvornår det er decideret plagiat.

Det fortæller Anja Pil Christoffersen, der er advokatfuldmægtig med speciale i musikrettigheder og selv laver musik under kunstnernavnet Anya.

Ifølge hende kan der for eksempel opstå problemer, hvis en sang har ladet sig inspirere af en melodisk struktur eller tekst fra en anden sang.

- Vi har i det amerikanske retssystem set en masse sager, som handler om grænsen mellem lovlig inspiration og ulovlig efterligning. Vi kan alle blive enige om, at man ikke må direkte kopiere fra andres sange – men man må heller ikke efterligne noget fra en sang. Det kan også godt være en krænkelse af ophavsretten til det originale værk, fortæller Anja Pil Christoffersen.

Det har været et stort samtaleemne på internettet, at Olivia Rodrigo har ladet sig inspirere af for mange andre store kunstnere. Det har dog ikke sat en stopper for den unge stjernes popularitet. (Foto: Chip SOmodevilla © Getty Images)

Hvis en kunstner har lånt for meget af en sang uden at kreditere den rigtige ophavsmand, kan det ende med store erstatningskrav.

Det kan være grunden til, at Olivia Rodrigo har skyndt sig at kreditere både Hayley Williams og Josh Farro samt Taylor Swift og hendes sangskrivere, da beskyldningerne om plagiat begyndte at rulle - selvom det altså også koster en betydelig del af de penge, hun og hendes samarbejdspartnere tjener på musikken.

'Man kan ikke undgå at lade sig inspirere'

Selvom det kan se ud til, at Olivia Rodrigo ikke har noget at bekymre sig om foreløbig, hvis man tager et kig på diverse hitlister, tror Anja Pil Christoffersen, at for mange lignende sager kan komme til at skade sangerens ry.

- På den ene side er det en kunstart at lade sig inspirere af andre kunstnere og skabe noget nyt. Men på den anden side kan man sige, at originalitet er vigtigt for kunstnere, og den originalitet bliver sat på prøve, hvis man får en følelse af, at kunstneren stjæler med arme og ben, siger hun.

Og sagerne med Paramore og Taylor Swift er faktisk ikke de eneste gange, hvor Olivia Rodrigo er blevet beskyldt for plagiat.

Sangeren Courtney Love mener for eksempel, at Olivia Rodrigo har kopieret hendes albumcover til 'Live Through This' fra 1994. Det vakte også opsigt på internettet.

Andre har hævdet, at den 18-årige sanger har været lige lovligt inspireret af den engelske singer-songwriter Elvis Costello på sangen 'Brutal'.

Det ser Elvis Costello dog ikke selv noget problem i:

- Det er fint med mig. Det er sådan, rock and roll fungerer, skrev han på Twitter.

Og det har han måske en pointe i. For kan det overhovedet lade sig gøre ikke at lade sig inspirere af andre?

Det har Anja Pil Christoffersen to svar på – ét som musiker og ét som jurist.

- Som musiker vil jeg mene, at man ikke kan undgå at lade sig inspirere af andres musik. I den her verden i dag, hvor al musik er tilgængeligt, er det svært ikke at lade sig inspirere af andet musik. Og der er kun 12 toner at arbejde ud fra, så nogle gange vil ting lyde af noget andet, siger Anja Pil Christoffersen.

- Men der er ikke nogen, der skal lukrere på ens originale værker, uden at man får betaling for det. Som jurist vil jeg sige, at det er sindssygt vigtigt, at man ikke krænker andres rettigheder. Beskyttelsen af ophavsretten er vigtig, så ophavsmændene trygt kan skabe kunstneriske værker, som vi alle kan nyde godt af, slår hun fast.

Facebook
Twitter