Er du også faldet for det? Internettet er stjernernes hemmelige våben i jagten på hits

Memes og gif'er er blevet popstjernernes nye vej til hitlisterne.

(Foto: Screenshots fra musikvideoer / Grafik: Oliver Seppo Rasmussen)

Drake gør det. Ariana Grande gør det. Og Katy Perry gør det.

De bruger memes, gif'er og andre internettrends til at få succes på hitlisterne.

Du har måske oplevet at skulle tale en af dine venner fra at hoppe ud af døren i en kørende bil for at danse til Drakes kæmpehit 'In My Feelings'?

Eller måske kommunikerer du og dine venner udelukkende med gif'er af Ariana Grande.

De store stjerner i musikbranchen har nemlig luret, hvordan de kan få fansene til at interagere med deres hits og musikvideoer på internettet. Memes, virale danse og gif-reaktioner bliver derfor i stigende grad brugt i musikindustriens digitale strategier.

- Det skal som regel være underholdende, før fansene deltager aktivt og laver brugergenereret indhold ud af popstjernernes musikvideoer. Og så skal der være en genkendelighed i musikvideoens univers, der kan opnås ved at udnytte en internettrend, som skaber en indforståethed mellem popstjernerne og fansene, siger Samantha Foltmar, som er specialist i sociale medier.

Når popstjerner skal lave musikvideoer i dag, handler det derfor ikke længere kun om lækre dansetrin, en stærk historie og vindmaskiner.

I stedet bliver der tænkt meget i, hvordan for eksempel en musikvideo kan få liv som et meme, en gif eller på anden vis gå viralt. Det giver nemlig bonus på hitlisterne.

Vi har samlet nogle af de bedste eksempler på store popstjerner, der bruger internetkulturen i jagten på succes.

1

Drake som meme-darling

Drake har i flere år været internettets meme-darling, og han er faktisk så meme-populær, at han i 2016 optrådte i det amerikanske underholdningsprogram 'Saturday Night Live' med sangen 'More than a Meme', hvor han synger om bagsiden ved at være alles yndlingsmeme: 'I elsker mig ikke for mig. I elsker mig bare for memes'.

Delingen af Drake-memes eksploderede, da 'Hotline Bling'-musikvideoen med en dansende Drake kom ud i 2016, og det er ikke en tilfældighed, fortæller Samantha Foltmar:

- Han har haft et hold i ryggen i forbindelse med 'Hotline Bling'-musikvideoen, der er har tænkt: 'Kan vi gøre noget, som man kan memeficere?'. Og resultatet blev de genkendelige, grimme dansetrin, siger Samantha Foltmar.

Men det er ikke kun memes, R&B-stjernen kan takke sine fans for.

Der var også en periode i sidste år, hvor du ikke kunne tjekke din telefon uden at støde på videoer af folk, der hoppede ud af en bil og dansede til Drakes hit ’In My Feelings’.

Dansefeberen startede, da Youtube-personligheden Shiggy lagde en video op, hvor han dansede til 'In My Feelings' med hashtagget #dotheshiggy, og det førte til en verdensomspændende bølge, som blandt andet popstjernen Dua Lipa og skuespilleren Will Smith hoppede med på.

Og det udnyttede Drake, for da musikvideoen til hittet udkom i august, brugte han hjemmevideoer af folk, der dansede 'the shiggy', og det blev dermed endnu et eksempel på succesfuld brug af internetkultur.

2

Ariana Grande er dronningen af gif'er

Hvis du er i besiddelse af en smartphone og en tommelfinger, så har du nok stødt på ordene 'Thank U, Next' i din scrollen på de sociale medier i løbet af de seneste måneder.

Det er titlen på Ariana Grandes kæmpehit, som internettet har taget til sig med åbne arme, og populariteten steg kun, da musikvideoen kom ud.

Den er nemlig et potpourri af mindeværdige øjeblikke fra populære film som 'Legally Blonde', 'Bring It On', 'Mean Girls' and '13 Going on 30', der alle er fra de tidlige 00'er og har kvinder i hovedrollen.

Scener fra de forskellige film blev allerede inden brugt heftigt i memes og gif'er, og populariteten steg blot, da Ariana Grande indkorporerede de ikoniske filmscener i sin musikvideo.

Derudover bød musikvideoen også på velkendte ansigter både fra de film, som musikvideoen refererer til, men også på andre kendte ansigter som reality-stjernen Kris Jenner, der allerede i sig selv trender i form af memes og gif'er.

- Konteksten er meget værdifuld, for de, der lytter til hendes musik, forstår godt referencerne til filmene. De kender dem og er selv vokset op med dem. De kulturelle forudsætninger for succes er der bare, siger Samantha Foltmar.

Fra Ariana Grandes musikvideo udsprang en masse nye gif'er og memes, og den endte med at slå rekord med lige over 50 millioner afspilninger på Youtube de første 24 timer.

3

Katy Perry brugte et populært meme

Katy Perry gik full meme på musikvideoen til sangen 'Swish Swish' med Nicki Minaj, hvor der er et væld af referencer til allerede kendte memes.

Den mest genkendelige var nok hendes inkluderingen af Instagram- og meme-fænomenet 'The Backpack Kid'.

Bag fænomenet er den 17-årige amerikanske dreng Russell Horning, der er kendt for at have opfundet dansen 'The Floss' - altså 'den der internet-dans med armene', som har haft kæmpe succes, og nu også går under navnet 'Fortnite'-dansen.

Katy Perry opdagede Russel Horning på Instagram og fik ham efterfølgende til at medvirke i både 'Swish Swish'-musikvideoen og i det amerikanske underholdningsprogram SNL.

- Når man bruger et internetfænomen på den måde, er det meget vigtigt ikke at hoppe på trenden for sent, siger Samantha Foltmar.

Katy Perry inkluderede heldigvis 'The Bagpack Kid' på det helt rigtige tidspunkt, da han stadig peakede, og skabte dermed en enorm genkendelse hos sine fans.

4

Marshmello-koncert i populært computerspil

Der findes også andre måder at promovere sin musik på end med memes og gif'er, men hvor man stadig tapper ind i internetkulturen.

Det kan for eksempel gøres gennem populære computerspil, som EDM-kunstneren Marshmello gjorde i februar, da han optrådte til den første koncert nogensinde i det populære computerspil 'Fortnite'.

Computerspillet blev lanceret i september 2017, og alene i det første år havde det mere end 125 millioner brugere.

'Fortnite' lancerede et specielt game mode, som tillod omkring ti millioner brugere at kunne nyde et ti minutter langt live set med Christopher Comstock, som Marshmello rigtigt hedder.

Koncerten stod på Marshmellos tourliste side om side med koncerter, der kunne opleves 'i virkeligheden'.

- Jeg tror, at en kunstner som Marshmello indgår et samarbejde med 'Fornite', fordi han passer visuelt ind deres univers og for at nå en målgruppe, som han mener, han ikke har fat i. De anerkender på en eller anden måde også, at online og offline ikke kan adskilles, siger Samantha Foltmar.

Facebook
Twitter