10 år i helvede: Sindssyge koncerter, et hovednavn på stoffer og det værste mareridt en festival kan opleve

Metalfestivalen Copenhell er vokset og vokset siden den spæde start i 2010. Her er nogle af de bedste og værste øjeblikke.

(Foto: TORBEN CHRISTENSEN © Torben Christensen)

Refshaleøen er normalt et af de mere rolige kvarterer i København, men det ændrer sig drastisk fire dage i juni.

Siden 2010 er det gamle B&W-værft nemlig blevet omdannet til alle heavy metal-fans' vådeste drøm - Copenhell - hvor øl i lange baner, headbanging og moshpits går op i en højere enhed.

Ifølge P6 Beat-vært Carsten Holm, som hvert år er at finde på de største danske festivaler, er Copenhell helt sin egen og helt unik i forhold til resten af det danske festivallandskab.

P6 Beat-værterne Anders Bøtter og Carsten Holm har været at finde på Copenhell alle år siden starten i 2010. (Foto: (privatfoto))

- På scenerne bliver man mødt af det mest voldelige og brutale musik. Blandt publikum får du en øl og en krammer. Så enkelt kan det siges, siger han og uddyber:

- Der er så meget dedikation til musikken, og der er så meget respekt for hinanden blandt publikum. Der har nærmest ikke været en eneste politianmeldelse i hele Copenhells historie på trods af, at 25.000 mennesker er samlet i tre dage.

Anders Bøtter, der er vært på heavy metal-podcasten 'Sort Søndag', er enig i, at Copenhell er noget helt specielt. Og en vigtig affyringsrampe for talentfulde danske metalbands.

- Copenhell er på ingen måde den første metalfestival i Danmark, men det var den første, der var så stor og lavet af verdens største bookingbureau, Live Nation. Det gjorde, at vi lige pludselig trådte ind på en scene her i Danmark, hvor især danske bands har fået muligheden for at spille side om side med store internationale navne.

Da Copenhell i år fejrer ti års jubilæum, har vi fået Carsten Holm og Anders Bøtter til at komme med deres absolutte højde- og lavpunkter gennem årene på Copenhell, som har udviklet sig til at blive Danmarks største rock- og metalfestival på bare et årti.

2010: Helvedes forport åbner for første gang

Små 4.000 festivalgæster headbangede sig igennem den første Copenhell-festival i 2010. (Foto: Jens Dresling)

Copenhell anno 2010 var af en helt anden størreIse end den festival, vi kender i dag.

Knap 4.000 festivalgæster var til stede, og en af dem var P6 Beat-værten Carsten Holm.

- Copenhell var lidt af et forsøg, for det danske metalpublikum var vant til at tage til festivaler i Tyskland og Sverige, så festivalen skulle første år vise, at den kunne stå distancen - og det kunne den uden problemer, husker Carsten Holm.

Allerede året efter, i 2011, var antallet af gæster fordoblet.

- Heavy-publikummet er nogle sejlivede sataner. De kom tilbage og tog deres venner med, så pludselig var der dobbelt så mange året efter.

Carsten Holm husker især den første Copenhell for en fremragende Deftones-koncert.

- De ramte virkelig rigtigt den dag. Jeg har aldrig set dem federe hverken før eller siden.

2012: Copenhell når nye højder, og Marilyn Manson skuffer

Marilyn Manson lukkede Copenhell i 2012, men han skuffede fælt ifølge Sort Søndag-værten Anders Bøtter. (Foto: Jacob Ehrbahn)

8.000 gæster havde i 2012 fundet ud på Refshaleøen, og for Anders Bøtter var det året, hvor han for alvor så potentialet for festivalen under Lamb of God-koncerten.

- Der var fællesskab og den der følelse, man ellers kun får på Orange Scene på Roskilde, når alle er interesserede i at se det samme. Lamb of God-koncerten cementerede for mig, at Copenhell havde et vanvittigt stort potentiale.

2012 var også året, hvor Marilyn Manson ifølge Anders Bøtter skuffede fælt.

- Han var så langt ude den dag, at han knap nok kunne stå op. Han var helt væk på det, han nu var på.

- Han skulle ikke have været på den scene, og det var lidt trist at se, fordi han i den periode var på vej op igen rent kunstnerisk, lyder det fra Sort Søndag-værten.

2013: Alice In Chains får Copenhell til at gå i sort

Strømmen røg under det amerikanske rockband Alice In Chains' koncert i 2013. Her ses gruppens guitarist Jerry Cantrell. (Foto: GONZALES PHOTO CHRISTIAN HJORTH)

Sort søndag-værten Anders Bøtter er ikke kun radiovært, han er også konferencier på Copenhell, og det var han også under Alice In Chains-koncerten, som skulle vise sig at blive historisk i Copenhell-regi.

Midt under koncerten sker det største mareridt for en festival: Strømmen ryger.

- Jeg tænker bare: 'Fuck mand, nogen skal jo sige noget.'

- Og da det er mig, der er konferencier, er det mig, der har ansvaret for koncerten. Så jeg spurter ned til scenen, og alle er i total panik.

Strømafbrydelsen varer i 20 stive minutter. Bag ved scenen er der kaos, men Alice In Chains tager det helt roligt. De går ned til publikum, snakker med dem og beroliger dem: 'Don't worry, they will fix it now'.

- Da strømmen kommer tilbage genstarter de ikke bare det nummer, hvor strømmen gik - de genstarter på den akkord, hvor strømmen gik. Det er eddermame imponerende, husker Anders Bøtter.

Efter koncerten fik han samtidig en af sine helt store drengedrømme opfyldt, da han mødte bandets sanger, sangskriver og guitarist.

- Mit helt store barndomsidol Jerry Cantrell kommer hen til mig og siger: Tak, for en fremragende festival. En af de bedste nogensinde!

- Jeg var helt blown away. Det var en stor, stor oplevelse at møde sit barndomsidol på den måde.

2014: Obituary

Forsangeren i det amerikanske dødsmetal-band Obituary, John Tardy, bliver kaldt løven af åbenlyse grunde. (Foto: GONZALES PHOTO PETER TROEST)

For P6 Beat-værten Carsten Holm var det kæmpestort, da det amerikanske dødsmetalband Obituary gæstede festivalen i 2014.

- Da de gik op på scenen efter ikke at have spillet i Danmark i 15 år, så blev jeg ramt af den samme lyd og de samme numre som dengang i 80’erne, hvor jeg elskede deres lyd, siger Carsten Holm.

Og de var ikke blevet dårligere med årene - tværtimod.

- Det var fantastisk at se, at bandet stadig kunne levere, uden at falde af på den. Mange af de store helte ældes ikke med ynde, men det gjorde Obituary, og derfor var det et stort højdepunkt for mig at se dem på en scene igen.

2016: Copenhell kulminerer med legende-besøg

- Nok den største booking, der har været i Copenhells ti år lange historie.

Sådan siger Anders Bøtter om Black Sabbath med Ozzy Osbourne i spidsen, der kom, så og sejrede i 2016 og gav sin (måske) sidste koncert på dansk jord.

- Der var en helt speciel stemning under koncerten, hvor det var rørende at se de mange fædre, der havde deres sønner og døtre med til koncerten.

- Black Sabbath er hjørnestenen for alt, hvad Copenhell er. Så at de nåede at komme og spille, inden de stoppede, var helt fantastisk, husker Anders Bøtter.

2018: Ghost - ABBA møder Iron Maiden

Det svenske heavy metal band Ghost begejstrede Copenhell-publikummet sidste år med deres poppede metal. (Foto: GONZALES PHOTO PETER TROEST)

På sidste års festival var der mange delte meninger om det svenske rockband Ghost. For hvad lavede sådan et poppet metalband egentligt på Copenhell?

Tvivlen blev dog gjort til skamme, og Anders Bøtter er slet ikke i tvivl om, at koncerten var den bedste på Copenhell sidste år.

- Man skulle have fødder og hjerte af sten, hvis ikke man kunne se, at den koncert var af kæmpe kvalitet. Det var så sindssygt godt et show og en så vanvittig god koncert. En triumf for den poppede metal.

Facebook
Twitter