For to år siden byttede Astrid violinen ud med en computer. I dag spillede hun på Roskilde

23-årige Astrid Sonne var ved at uddanne sig til klassisk musiker, men droppede ud. Nu er hun et navn i den elektroniske musik.

Astrid Sonne spillede klassisk musik hele sin barndom og i teenageårene. Nu er hun på kort tid blevet et navn på den elektroniske musikscene. Billedet er fra hendes koncert på Spot Festival i maj måned. (Foto: Krists Luhaers © Radar)

Da Astrid Sonne gik til børnerytmik på Bornholms Musikskole, lagde læreren mærke til, at den dengang 6-årige pige havde talent, når hun spillede violin.

Derfor er det måske heller ikke så overraskende, at hun nu år står på scenen med en bratsch, violinens storebror.

Det er bare ikke særlig klassisk musik, der kommer ud af højtalerne, når Astrid Sonne spiller. Det er eksperimenterende, svævende elektronisk musik.

Se videoen til Astrid Sonnes nummer 'Also':

- Der har altid været en, der har sagt, hvad jeg skulle gøre. Jeg troede, at det var mit behov. men det var det overhovedet ikke, fortæller Astrid Sonne.

Torsdag spillde hun på Roskilde Festivals "hemmelige" Klub Rå-scene, bare to og et halvt år efter, hun begyndte at eksperimentere med elektronisk musik, skabt med en computer. Og i hendes kalender er der flere spillesteder og festivaler i ind- og udland.

Ville ikke spille efter Bachs noder

Det gik ellers slag i slag fra børnerytmikken. Astrid Sonne tog den klassiske musik videre på efterskole og begyndte på violinens storebror, bratschen. Som 16-årig forlod hun på egen hånd Bornholm for at gå på musiklinjen på Sankt Annæ Gymnasium i København.

Men med tiden mærkede hun, at hun ville noget andet end den klassiske musik:

- Jeg havde mange kontroverser med min underviser og følte mig mere og mere utilpas i den situation, jeg var i. Til sidst måtte jeg mærke efter, at det ikke var det, jeg skulle, siger Astrid Sonne.

- Jeg har ikke følt mig så tilpas i ideen om, at man skulle replikere en masse ting, før man selv kunne begynde at sætte sit udtryk på det. Det synes jeg var enormt svært. Jeg ville enormt mange ting, som jeg ikke kunne få lov til, fordi at den her Bach-sonate skal spilles på den her måde.

Alligevel nåede Astrid Sonne at fortsætte på MGK - Musikalsk Grundkusus, der forbereder til Musikkonservatoriet. Hun prøvede også at gå til rytmisk sang - inden hun lukkede sig selv inde i et lokale med sin bratsch for at finde ud af, hvordan hun kunne bruge den:

- Så var det, jeg fandt ud af, hvor godt et redskab computeren var til at eksekvere de ideer, jeg havde, siger Astrid Sonne.

- Man får så hurtig respons, på det man laver: Man putter noget ind, og så kan man høre det med det samme. Det er ikke som et nodepapir.

(Foto: Krists Luhaers © Radar)

En bro mellem det normale og abstrakte

Resultatet kalder hun selv bare for 'eksperimenterende elektronisk musik' for ikke at sætte det i bås. Der er stadig bratsch med ved siden af al elektronikken til koncerterne, men den fylder kun en del af lydbilledet.

For en ny lytter kan det måske virke som om, højtalerne er i stykker, for der er langt fra altid nogen klar rytme eller fast bas.

I stedet er musikken funderet på det, Astrid Sonne kalder 'et simpelt harmonisk sprog' og 'teksturer'. Måske kan man endda kalde det lydddigte?

- Det er en bro mellem det fuldstændig underligt abstrakte og det normale musik. Jeg kan godt lide, det er åbent. Du kan høre det og definere det til det, du synes, siger Astrid Sonne.

Hør Astrid Sonnes nummer 'Overexisting':

Hun hang en del ud på spillestedet Mayhem på grænsen mellem Nørrebro og Nordvest i København, og her mødte hun flere andre, der lavede elektronisk musik.

På Youtube er det enormt nemt at finde tutorials i alle de mange måder, man kan bøje og bruge lyde på - men Astrid Sonne har faktisk foretrukket at prøve sig vej frem i lydprogrammerne en stor del af vejen.

Stor respekt for klassisk musik

De første brugbare resultater udkom som albummet 'Human Lines' tidligere i år - efter Astrid Sonne havde spillet nogle af sine numre for en af underviserne på Rytmisk Musikkonservatorium, hvor hun nu studerer:

- Jeg hev Nis Bysted, der er en af dem, der har pladeselskabet, til side en dag og spurgte, om han havde lyst til at høre noget musik, jeg havde lavet. Så lyttede vi det hele igennem. Det ville de gerne udgive. Det var meget problemfrit, siger Astrid Sonne.

Hun understreger, at hun har stor respekt for dem, der følger noderne i den klassiske musik.

Hun husker stadig, hvordan en underviser på Bornholm introducerede hende for meget andet end det klassiske standardrepertoire: Både Britten og Stravinsky blev hun introduceret for.

- Det har givet en kæmpe musikalsk ballast, som man ikke må tage fejl af. Jeg har en meget klar fornemmelse på form, siger Astrid Sonne og understreger sin respekt for klassiske musikere:

- Jeg synes, det er megasejt, at der er nogen, der går ind i det. Det kræver en dedikation, men det tror jeg ikke selv, jeg kunne.

Astrid anbefaler

  • Astrid Sonne synes, der er godt gang i den danske scene for elektronisk musik. Her er tre, du skal høre:

  • Minais B

  • Xenia Xamanek

  • An Gella

Facebook
Twitter