Festival

Champagne og specialøl sælger: Smukfest forventer at øge sin omsætning med millioner

Folk er tilsyneladende vilde med den jyske musikfestival, som spår omsætningsfremgang for fjerde år i træk.

Omkring halvdelen af årets festivalgæster er allerede taget søndag morgen, vurderer talsmand for festivalen Poul Martin Bonde. (Foto: Helle Arensbak / Yuliya Christensen © Ritzau Scanpix)

Trods stort udsving i vejret med både voldsom varme, kraftig blæst og silende regn har gæsterne på Smukfest ikke holdt sig tilbage, når det kommer til at bruge penge.

Det fortæller Poul Martin Bonde, talsmand for festivalen på et pressemøde søndag.

- Både fredag og lørdag har været gode omsætningsmæssigt, hvor vi ligger mellem otte og ni procent højere end sidste år. Nu må vi se, når vi får den sidste dag med, siger han.

Champagne og specialøl sælger

Omsætningen i 2017 lå på 165 millioner kroner eksklusiv moms. Dermed ser det ud til, at Smukfest hiver cirka 13 millioner kroner ekstra ind i år sammenlignet med sidste år.

Festivalen sælger især mange drikkevarer med procenter i, og ifølge talsmanden er der en tendens til, at der bliver solgt flere eksklusive varer som champagne og specialøl.

Der er maksimalt plads til 55.000 deltagere på festivalen, og i 2017 var gæsternes gennemsnitsalder 38 år.

FAKTA: Fem unge mænd stiftede organisation bag Smukfest

  • Skanderborg Festival Klub blev stiftet i 1980 af fem unge mænd. Den første festival i bøgeskoven fandt sted samme år.

  • Ambitionen var, at det skulle være et non-profit foretagende. Eventuelt overskud skulle bruges til gavn for kulturen i Skanderborg. Ambitionen afspejles stadig klubbens formål i dag.

  • Der er i dag 15.000 medlemmer af Skanderborg Festival Klub, hvoraf cirka 14.000 er frivillige på festivalen. Man skal nemlig være medlem og betale et kontingent på 150 kroner om året for at kunne være frivillig.

  • Der er omkring 35 fastansatte i organisationen.

  • Bestyrelsen, der er ulønnet, vælges på en årlig generalforsamling, hvor alle medlemmer har stemmeret og kan stille op. Bestyrelsen har det overordnede ansvar for driften af organisationen.

  • I en af formålsparagrafferne for Skanderborg Festival Klub lyder det blandt andet, at man mindst en gang årligt skal afholde en "helt særlig, smuk festival i fællesskabets, kærlighedens og samværets ånd".

  • Organisationen ejer store dele af festivalområdet, heriblandt campingområderne Kærligheden og Skovlunden.

  • Festivalklubben har seks kerneværdier: Fællesskab, fest, frivillighed, antidagligdag, glæde og kærlighed.Kilde: Smukfest.dk

/ritzau/

Facebook
Twitter