Uden mad og drikke, duer helten ikke. En kliché, men også en sandhed der tages seriøst på Roskilde Festival.

De 160 navne, som står på scenerne, er festivalens stjerner – og sådan bliver de også behandlet inde i festivalens mest lukkede område; Artist Village.

Et stort telt fungerer som hjertet i artisternes hjemsted.

Teltet er indrettet med rustikke træborde og stole med lammeskind. Lys og planter på bordene. Hvide lamper under den flotte loftsdug, som kun bliver brudt af et stort glasparti. Ovenlys. Udsyn.

Det er her, alle artisterne, deres teknikere, chauffører, managere, assistenter og andre, der har tilknytning til bandet, får vådt og tørt, mens de er på festivalen.

Stilet og enkelt. 'Artist Village' på Roskilde Festival. (Foto: Kasper Månsson © Kasper Månsson)

Restaurant for 2.000 mennesker dagligt

Dagligt besøger i omegnen af 2.000 mennesker Artist Village, som har åbent fra tirsdag eftermiddag til lørdag nat, hvor det sidste band har sagt tak for i aften.

Der er flere allergier blandt kunstnere, end der er blandt andre dødelige.

Troels Holdt, hospitality manager

Troels Holdt er 'hospitality manager' på festivalen og har arbejdet koncentreret med hele Artist Village-området siden engang i foråret.

Arbejdet er en fin balance imellem de mange krav, som artisterne kommer med, og det som Roskilde Festival gerne vil tilbyde artisterne. Og derimellem er der et hav af hensyn at tage.

- Der er flere allergier blandt kunstnere, end der er blandt andre dødelige, siger Troels Holdt med et skævt smil. Men det er naturligvis noget, vi tager dybt seriøst, hvad enten det er gluten-, laktose- eller skaldyrsallergi.

Det handler om, at kunstnerne får en god oplevelse på Roskilde Festival. Lige fra det øjeblik de bliver budt velkommen af deres personlige vært, til de sætter sig i bilen og forlader festivalpladsen igen for at køre mod en ny koncert eller en seng.

Alle kunstnere har en container, som er deres omklædningsrum. Alle er indrettet efter deres individuelle behov, for nogle skal have et skrivebord, andre en rød sofa.

Og nogle har bestemte krav til temperatur og luftfugtighed i deres omklædningsrum.

Rummet er klar til artisterne et par timer inden deres koncert, og de har det typisk til rådighed en halv time efter deres show.

Derefter gennemgår rummet en rengøring og klargøring til næste navn. Håndklæder, snacks og drikke bliver sat frem.

(Foto: Kasper Månsson © Kasper Månsson)

- Det er vigtigt, at området her er så bekvemt for navnene som overhovedet muligt, siger Troels Holdt.

- Det er deres hjem, mens de er her. De skal kunne slappe af og ikke blive forstyrret af for eksempel fans, der gerne vil have taget billeder.

90 procent af maden er økologisk

Der er en ro i området – selv når der er flest mennesker.

Med de store navne kan jeg godt have mailudvekslinger på 40-50 mails.

Troels Holdt, hospitality manager

Alle er afslappede, personalet er smilende og maden bliver langet over disken med en bevidsthed fra kokken om, at det er kvalitet, der bliver serveret.

Over 90 procent af al maden er økologisk. Langt det meste er baseret på grøntsager, som ligger i tråd med de mange individuelle krav, artisterne har sendt på forhånd.

De mindre navne på festivalen er glade for, hvad de kan få – de større artister er noget mere specifikke i deres krav.

- Med de store navne kan jeg godt have mailudvekslinger på 40-50 mails, inden de ankommer til festivalen. Og mange lange telefonopkald. Det handler primært om, at de skal have nogle produkter, de er trygge ved.

(Foto: Kasper Månsson © Kasper Månsson)

Men der er ting, som er svære for Roskilde Festival at få fat på.

Der er bands fra hele verden, og måske ønsker nogle af dem noget mad, som typisk kommer fra deres eget land. Det er nærmest umuligt for Troels Holdt at få hentet det til Danmark.

- I den situation gælder det om at fortælle artisterne, at vi har noget her i landet, som er mindst lige så godt, og som kan det samme som det, de forventer.

De legendariske riders

De mails, Troels Holdt modtager, er en såkaldt ’rider’: En liste over krav til hvad artisterne forventer, at der som minimum er til rådighed, når de ankommer. Kvalitet og ikke mindst kvantitet.

Der er et stigende antal, som er bevidste om deres CO2-forbrug og gerne vil nøjes med mindre.

Troels Holdt, hospitality manager

Men flere og flere navne går op i bæredygtighed og økologi – i stor kontrast til forgangne tider.

1990'erne er notorisk kendt for nærmest urimelige krav fra artister om, at der ikke måtte være brune M&M-kugler i skålen, at de skulle have et spritnyt toilet med nyt toiletbræt eller 20 hvide kattekillinger.

Og der faldt brænde ned, hvis det ikke var fikset ved ankomst.

- De tider er forbi, hvor den slags krav bliver stillet. Til gengæld er der et stigende antal, som er bevidste om deres CO2-forbrug og gerne vil nøjes med mindre.

Samtidig vil Roskilde Festival også gerne stå for at give artisterne en kulinarisk oplevelse – på trods af deres individuelle ønsker.

I restauranten bliver der serveret en buffet til frokost og 7-8 retter til aftensmad, hvor stemningen er meget tæt på en regulær restaurant i byen.

Maden bliver tilberedt af et firma, der er vant til levere mad i store mængder i en høj kvalitet.

På visse tidspunkter er der pres på bordene og maden i køkkenet. Som almindelige restauranter kan de på Roskilde Festival ikke sige 'desværre, alt er optaget'.

Mange artister har blot et lille tidsvindue, de kan spise i, og de kan ikke nødvendigvis vente. Så må der et større logistisk arbejde i gang.

(Foto: Kasper Månsson © Kasper Månsson)

Det hele fungerer i et samarbejde fordelt over mange dage og med mange hænder.

I alt er i omegnen af 450 frivillige med til at få Artist Village til at køre rundt - og det er til mange artisters store overraskelse.

- Mange artister stopper simpelthen op, henvender sig til de frivillige og spørger, hvorfor han eller hun dog bruger sin fritid på at servere mad for dem. Artisterne føler sig meget velkomne og kender ikke den frivilligkultur, som vi har her i Danmark.

Ros fra fremmede musikere

Al mad er med et nordisk præg for også at sende et visitkort til artisterne om, hvor i verden de er lige netop nu.

Langt de fleste er begejstrede, og Troels Holdt modtager ofte mails fra artisternes management efter deres besøg på Roskilde med stor tak for god forplejning.

- Jeg modtager sågar mails fra artister, som hverken har spillet eller skal spille på festivalen, som skriver, at de har hørt, at vi har Europas bedste catering. Det er jeg stolt af.

Telefonen har ringet uafbrudt, mens Troels Holdt har fortalt om Artist Village. Nu kan han ikke holde den længere, for der er en udfordring eller to, der skal løses.

Næste sending bands er på vej igennem check-in. De skal have anvist deres container og have fyldt depoterne op, inden publikum får fornøjelsen af Troels Holdts holds forarbejde, når artisterne går på scenen et par timer senere.

Så er der serveret. (Foto: Kasper Månsson © Kasper Månsson)