Festival udsolgt på to minutter uden at have annonceret ét eneste navn

Lynsalg åbner for eksperimenter på plakaten, siger formand for Musik i Lejet.

Musik i Lejet er en af sommerens mellemstore festivaler med omkring 10.000 på festivalpladsen ad gangen. (Foto: Celina Dahl © Scanpix)

Uden at have offentliggjort ét eneste navn på plakaten kan festivalen 'Musik i Lejet' i nordsjællandske Tisvildeleje nu melde udsolgt af både partout- og endagsbilletter.

Omkring 6.500 billetter blev i dag klokken 10 udbudt til salg via Ticketmaster - og to minutter efter fik de første den skuffende besked: 'Ingen ledige billetter'.

På det tidspunkt havde over 14.000 klikket sig ind på festivalens hjemmeside i håb om at få adgang til de tre dage med livemusik på stranden.

- Vi snakker om en rækkefølge med millisekunder mellem kunderne. Vi skulle bare vente på, at de fik gennemført deres transaktioner, så vi kunne melde udsolgt, fortæller kommunikationsmedarbejder Katrine Gissel.

På forhånd var de første 1.500 billetter blevet solgt ved personligt fremmøde i Tisvildeleje i går lørdag.

En almindelig partoutbillet til alle tre dage koster 1.295 kroner, mens en enkeltdagsbillet koster 695 kroner. Overskuddet går til foreninger og ungdomsaktiviteter i Gribskov Kommune. (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Og klokken 10.38 i dag kunne festivalen så officielt melde om udsolgt af almindelige billetter til de tre dage 16., 17. og 18. juli næste år.

Festivalen har dog stadig billetter, som er øremærket til gæster over 65 år, ligesom det også er muligt at melde sig som frivillig.

Plads til 'eksperimenter'

Formanden for Musik i Lejet, Peter Maarbjerg, har svært ved at være andet end tilfreds med den interesse, der allerede er nu for den 12. udgave af festivalen.

- Det er helt vildt. Vi solgte billetterne endnu hurtigere end sidste år, hvor det ellers gik rigtig stærkt. Og det vidner jo om, at vi laver en fantastisk festival, som folk gerne vil være med til, selvom de endnu ikke kender programmet, siger han.

Indtil videre har festivalen 'en håndfuld' navne på plads, som inden længe vil blive meldt ud drypvist.

I år var der navne som Disclosure, Karl William, Nik & Jay og Lowly på plakaten. (Foto: Linda Kastrup © Scanpix)

Men salgssuccesen betyder samtidig, at der foruden de store trækplastre er plads til at støtte navne fra dansk musiks vækstlag.

- Det, at vi har udsolgt så tidligt, giver os mulighed for at eksperimentere lidt med nogle navne, som vi gerne vil satse på, og som vi kan give et rygstød til karrieren.

- Men samtidig er vi bevidste om, at den store interesse også forpligter os til at levere et supergodt program, så folk får noget for deres penge og indsats.