Hun tør tale højt om tabuer: Derfor er Solange meget mere end Beyoncés lillesøster

Der er tårnhøje forventninger til sangerinden Solanges koncert på Heartland Festival.

I mange år var hun mest kendt som 'Beyoncés lillesøster'. Men albumaktuelle Solange Knowles har efterhånden både vundet anmeldernes og publikums hjerter.

Og der er skruet godt op for forventningerne til nattens koncert på Heartland Festival. Ikke mindst på grund af hendes seneste koncert på dansk jord – og fordi hun i sidste øjeblik i 2018 aflyste en planlagt koncert i Tivoli.

- Forventningerne er tårnhøje! Hendes koncert på Roskilde i 2017 var så overdrevet smuk. Alt var det flotteste; fra koreografien til hendes tøj og sang. Og sådan skal det selvfølgelig også være på Heartland, siger P3-vært Andrew Moyo.

Et billede af Knowles-kvinderne samlet til et modeevent tilbage i 2006. Til højre står moderen Tina Knowles, Beyoncé i midten, og til venstre står lillesøster Solange. (Foto: Joshua LOTT © Scanpix)

'Forførende' og 'stilsikker'

Solange startede allerede som teenager med at synge kor i sin søsters band, 'Destiny's Child', og som 16-årig, i 2002, debuterede hun som soloartist. Ti år senere markerede hun sig med radiohittet 'Losing You' fra ep'en 'True'.

Hør 'Losing You' her:

Men det var først med albummet 'A Seat at the Table' i 2016, at Solange som 30-årig for alvor brød igennem og ud af sin fire år ældre søsters skygge.

Albummet høstede flotte anmeldelser og blev blandt andet kaldt 'forførende' og 'stilsikkert'. Og så blev det samtidig hyldet for at være et vigtigt vidnesbyrd om at være sort kvinde i USA.

- Hun har en helt fortryllende sangstemme. Hun kan synge så lyst, så let og så ømskindet, at alle hår rejser sig, og din sjæl føles lettere, siger Andrew Moyo, som også fremhæver hendes evne til at give udtryk for sin vrede på en ret rolig måde.

Han mener, at hendes 'feministiske og kulturelle dagsorden' er med til at uddanne hendes fans. Man lærer simpelthen noget ved at lytte til hendes tekster.

En spirituel oplevelse

Ingrid Magnifique Baraka og Naima Yasin har sammen med Stephanie Asi Brix podcasten 'A Seat at the Table (ASATT)', der er opkaldt efter Solanges tredje studiealbum. Ifølge dem er det netop Solanges evne til at sætte ord på nogle oplevelser og frustrationer, som er en af hendes store styrker.

- Den plade sagde mange ting, som normalt ikke bliver sagt højt; for eksempel 'Don't Touch My Hair'. Hun synger det ikke på en sur måde, men hun viste, at mange af de samtaler, vi som sorte kvinder har, er valide, siger Naima Yasin.

Lyt til 'Don't Touch My Hair' her:

De startede podcasten tilbage i 2017, umiddelbart inden de havde set Solange optræde på Roskilde Festival. 'A Seat at the Table'-albummet var blevet et soundtrack for alle de samtaler, de på det tidspunkt havde om det at være sorte kvinder i Danmark.

- Det er ikke hver dag, man står til en koncert og ser en kvinde, der ligner os. Alle, der stod i det telt, havde en form for spirituel oplevelse, tror jeg - fordi det er universelt at høre til og føle sig tryg i sine omgivelser, siger Naima Yasin.

Solanges koncert på Roskilde Festival i 2017 fik ikke bare samtlige anmeldere til at smide om sig med stjerner, men var også en spirituel oplevelse for publikum. Sådan oplevede Ingrid Magnifique Baraka og Naima Yasin det i hvert fald. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen © Scanpix)

Selvom Solange ikke er den eneste kvindelige musiker med afroamerikansk baggrund, der bruger sin platform til at sætte fokus på racespørgsmålet og udfordre stereotyperne, så gør hun det på en forfriskende og ekstremt gennemført måde, mener Ingrid Magnifique Baraka.

Ingen sammenligning med Beyoncé

Når Beyoncé sætter fokus på afroamerikansk kultur i sin musik, sker det på en anden måde end, når Solange gør det, mener de. Men de to podcastværter er dedikerede fans af begge Knowles-søstrene.

- De er to forskellige kunstnere, der bruger forskellige virkemidler: Beyoncé er forretningskvinde, og det har hun altid været. Solange er en kunstner, der gør så meget mere. Hendes koncert på Roskilde var nærmest et kunstværk, siger Naima Yasin, som mener, at det ikke giver nogen mening at sammenligne de to.

- Jeg tror hellere, man skal snakke om, hvordan de forstærker hinanden, tilføjer Ingrid Magnifique Baraka, der i stedet mener, at de to søstre har en afsmittende effekt på hinanden.

Storesøsteren Beyoncé er forretningskvinden, mens lillesøster Solange er kunstneren. Det mener to af kvinderne bag podcasten 'A Seat at the Table', Ingrid Magnifique Baraka og Naima Yasin. Her ses Beyoncé ved Grammy Awards i 2015, hvor hun kunne tage hele tre priser med hjem. (Foto: Mike Blake © Scanpix)

Beyoncés musik får mere dybde – og Solange vinder noget respekt, fordi hun ikke bare bruger sit store netværk og navn til at tjene penge, mener hun.

- Det gør hende endnu mere interessant; at hun forsvinder fuldstændigt i flere år og ikke bare tager hjem til sin søster og fyrer et hitalbum af på to uger. Hun er selvstændig nok til at tage sig tid til at finde sin egen stemme.

P3-vært Andrew Moyo ser også både forskelle og ligheder mellem de to søstre.

- Beyoncés musik er ofte ret stor og bombastisk og skal også til en vis grad kunne bruges på et dansegulv. Solanges musik har et meget mildt og langt mere eksperimenterende udtryk. Men de har det til fælles, at de har et ret stærkt feministisk udgangspunkt, og at de værner om sort amerikansk kultur, siger han.

Skal spille på et 'party-tidspunkt'

Eksperimenterende er også et ord, der ifølge Andrew Moyo beskriver Solanges nye album 'When I Get Home' fra marts, som blandt andet indeholder samarbejder med store navne som Tyler the Creator, Pharrell og Gucci Mane.

- 'When I Get Home' er en fejring af hendes hjemby, Houston, og den kultur, hun kommer fra. Musikalsk er det et ret eksperimenterende album, så det kan måske godt være lidt svært at lytte til, men pludselig knækker man koden, og så bliver det svært at lægge det fra sig.

Lyt til nummeret 'Almeda' herunder:

For Naima Yasin var 'A Seat at the Table' Solanges forsøg på at råbe folk op og få dem til at høre efter, mens 'When You Get Home' er for dem, der har fulgt med i timen.

- Det bliver spændende at se, hvordan det bliver udfoldet på en scene. Det er jo lidt et party-tidspunkt, og det her album er jo slet ikke party. Men jeg er sikker på, hun kommer med nogle vilde virkemidler, der nok skal holde vores opmærksomhed, siger Ingrid Magnifique Baraka.

Solange går på scenen 00:30 i nat på Heartland Festival på Fyn.

De tre værter fra podcasten 'A Seat at the Table' kan også opleves på festivalen fredag.

Facebook
Twitter