Norske Henriette og Catharina har fået 500.000 kroner: Nu skal de udvikle dansk musikliv

Henriette og Catharina udgør sammen duoen Smerz, der har base i København. De elsker at overraske deres publikum.

Henriette Motzfeldt (tv) og Catharina Stoltenberg udgør duoen Smerz (Foto: Martin Fält (DR))

For syv år siden landede de to norske kvinder Henriette Motzfeldt og Catharina Stoltenberg i Danmark.

De forfulgte et par individuelle drømme og testede dem af på et højskoleophold i Jylland. Men det endte med at blive noget andet, der kom ud af turen til Jylland:

Et venskab mellem to unge kvinder, som bosatte sig i København, og som fandt sammen om at lave musik dér.

I den danske elektroniske undergrundscene er Henriette Motzfeldt og Catharina Stoltenberg hurtigt blevet accepteret.

Deres musik er nysgerrig, undersøgende og banebrydende og Smerz, som de kalder sig, har længe været 'talk-of-the-town' i de dele af storbyernes miljøer, der gerne vil være med til at pege fremad.

En plan med musik og karriere

Deres sprog er syngende og klingende norsk. Men i den musikscene, som Smerz bevæger sig rundt i, bliver duoen betegnet som dansk.

Danskheden har fået endnu et nyk opad, i takt med at Statens Kunstfond honorerede Smerz med et toårigt legat på 500.000 kroner.

- Det er så urealistisk et beløb, så det er svært at forstå, fortæller Henriette Motzfeldt.

Smerz spillede sidste år til P6 Beat Rocker Koncerthuset og i sidste uge kunne de ses på Roskilde Festival. (Foto: TORBEN CHRISTENSEN © Scanpix)

Det er en del af 'Den Unge Elite', hvor Statens Kunstfond støtter unge talentfulde musikere, som kan tegne billedet for rytmisk musik, kunst og kultur i fremtiden.

Andre navne som Soleima, Lowly og Chinah har også modtaget et legat, på noget mindre beløb end Smerz, men er alle en del af 'Den Unge Elite'.

Pengene, som bliver udbetalt løbende, bliver givet til de artister, der har en plan og kan beskrive den vision, de har for deres musik og karriere i tiden fremover.

Vil forene ungdommen

Henriette Motzfeldt og Catharina Stoltenberg kan godt fornemme et vis form for ansvar i takt med støtten fra Statens Kunstfond, og samtidig har de ambitioner om, at deres musik kan nå ud til et bredere publikum.

- Vi vil arbejde på at forene den musik og de events, vi laver, så vi kan nå ud til et publikum, som har andre musikalske interesser end lige den type musik, vi laver.

- Vi vil gerne kombinere eksempelvis den københavnske undergrund med en popkultur til én og samme koncert, fortæller Catharina Stoltenberg.

Henriette Motzfeldt (tv.) og Catharina Stoltenberg. Til sammen Smerz. (Foto: Martin Fält (DR))

Folk må gerne bruge deres nysgerrighed til at lytte til noget musik, som de ikke er vant til. Det er en af Smerz' missioner; at forene de unge. Og det er der god grobund for at gøre i Danmark.

- Det, at man kan vælge musik på eksempelvis efterskolerne, gør, at danskere generelt er meget interesserede i at undersøge noget nyt. Det virker på mig som om, at den danske ungdom er interesseret i at komme til koncerter for at blive overrasket og ikke nødvendigvis underholdt, siger Catharina Stoltenberg.

Hør nummeret Thrill her:

Norges natur skal med ind i musikken

Om ikke så længe tager de to norske kvinder tilbage til Norge for en bemærkning, hvor de skal skrive musik til en kommende udgivelse.

De har aldrig været en del af musikscenen dér, for de startede med at lave musik, efter de var flyttet til Danmark. Men de vil gerne være med til at drage noget af Norge ind i deres musik.

Næste destination hedder Lofoten, højt mod nord, hvor der er midnatssol nu og mørke til vinter. Og så er der natur. Masser af natur.

Den natur vil Smerz gerne kunne inkorporere i deres musik og i de lydlandskaber, de laver. Et udtryk, der er blevet forfinet væsentligt i de seneste par år, og som på årets Roskilde Festival stod i lys lue i kulsort mørke.

Et par timer inden jeg taler med Henriette Motzfeldt og Catharina Stoltenberg i idylliske omgivelser bag Roskilde Festivalens støvede landevej, var der helt andre toner på Gloria-scenen, festivalens eneste scene i et lukket rum.

Det dunkede, så aluminiumspladerne på lagerhallen raslede. Hvert dybe dunk efterfulgt af et langt smerteligt 'rrrrrrrrr' fra siderne af hallen.

Inden for var en trykkende varme og flere tusinde mennesker. Samlet i mørket, som overkogte sild i en tønde.

Stemningen var alt andet end trykkende og flad. Hænderne var over hovedet på alle folk, og hver gang et nyt dunk hamrede igennem den tykke luft, gik der et sus og lille hvin igennem publikum.

Det er sådan, Smerz laver deres musik. Enkel og simpel opbygning. Hiphop, elektronisk, moderne R&B med en skrøbelig og tindrende klar stemme fra Henriette Motzfeldt.

Alt foregår i modlys til denne koncert – der er ingen spot på kvinderne i front på scenen, med deres udstyr. Til gengæld er der en dunkel belysning i støvede toner. Stemningsskabende og mystificerende.

Tænker i helhedsoplevelser

Undervejs kommer et par veltrænede herreoverkroppe, smurt ind i olie, på scenen. En del af et sceneshow, der går ud på at lave biceps, triceps og øvelser til sixpack’en på maven.

Omkring 15 af kvindernes venner går catwalk - iklædt skævt eller moderigtigt tøj. De indtager scenen med fast besluttede skridt og går rundt med Henriette og Catharina.

Folk jubler. Mændene pifter. Kvinderne hviner.

Ved det hvide stakit. Norske kvinder på dansk baggrund. (Foto: Martin Fält (DR))

- Der er nogle blandt publikum, der har glædet sig til at høre koncerten. Det skal man virkelig huske på - og det vil være helt forkert af os, hvis ikke vi tænkte, at vi skal udnytte situationen. Vi skal give dem en oplevelse, som de kan huske, siger Catharina Stoltenberg.

Catharina Stoltenberg og Henriette Motzfeldt tænker i musik. De tænker i events. De tænker i en eller anden form for helhedsoplevelse, der sætter sig.

De har gjort sig mange tanker om, hvordan de bedste bruger de penge, de har modtaget fra Statens Kunstfond og lader det udvikle sig herfra.

Et par talentfulde hjerner og kreative norske hjerter, der dumpede ned i den danske sangskat – og er blevet en del af musiklivet.

Nu skal de være med til at udvikle det.

Denne artikel har tidligere indeholdt endnu en video, der ikke længere er tilgængelig på grund af rettighedsaftalen med kunstneren.

Facebook
Twitter