24-årig dansk sangerinde stod pludselig med bare bryster på scenen: 'Fuck censur!'

Den danske sangerinde Selma Judith er ikke tilfreds med sociale mediers holdning til bare bryster.

(Foto: Martin Fält © dr)

Uanset om det er sangerinder, rappere eller rockstjerner, får publikum ikke altid bare et par numre.

Tit har de optrædende også noget på hjerte, og det havde den unge danske sangerinde og sangskriver Selma Judith i den grad, da hun mandag spillede på 'Countdown-scenen' på Roskilde Festival.

Foran de omkring tusind tilskuere, som var kommet for at høre hendes personlige sange, som er en blanding af harpe, cello og R&B, smed hun og fire andre bandmedlemmer pludselig trøjerne, så de stod i helt bar overkrop.

To af dem var kvinder, som stod med bare bryster på scenen, mens den tredje kvinde valgte at beholde trøjen på.

- Jeg vil gerne dedikere sidste nummer til sociale medier og deres diskrimination mod brystvorter, lød det fra 24-årige Selma Judith, som på grund af sit harpespil har lavet musikalske samarbejder med kunstnere som Mø og brødrene Aaron og Bryce Dessner fra The National.

- Da nummeret blev udgivet for et år siden, blev coveret taget af sociale medier, fordi der var brystvorter på. Fuck censur! råbte hun.

Og så spillede hun ellers sidste sang 'Kind of Lonely' i bar overkrop.

Protesten kom som en overraskelse og fik publikum til at huje og klappe.

Lyt til 'Kind of Lonely, mens du læser videre, her:

- Det er så langt ude

Efter koncerten forklarede Selma Judith til DR, at hun mener, at det er en vigtig kamp at tage. Også selvom det bare er en 'lillebitte dråbe i et hav af problemer'.

- Det er en rest af en gammeldags opfattelse af kønnene, som ikke hører hjemme. Vi skal holde os op på dupperne og gøre opmærksomme på, hvor langt ude det er. Den måde, vi fremstiller seksualitet på, er forskruet. Vi skal være så frie, men er samtidigt så begrænsede og er gået tilbage i nogle dybt konservative rammer. Det er dybt problematisk, og det skal vi minde hinanden om, siger Selma Judith.

(Foto: Martin Fält © (c) DR)

Den unge sangerinde har godt gang i karrieren – hun har varmet op for Jada på forårsturnéen, hun er blevet kåret som 'Ugens Kanon' på P3, og til oktober spiller hun sin første koncert som hovednavn i Vega.

Det hele startede med 'Kind of Lonely', som var Selma Judiths første single, og siden hun udgav den på Soundcloud i august sidste år, er der altså blevet lagt mærke til hende i musikbranchen.

Musikvideoen til 'Kind of Lonely' er filmet i ét stræk og følger sangerinden i en lejlighed, hvor hun går nøgen i bad, men det var altså for meget for Instagram, der ikke tillader bare bryster, uanset sammenhængen.

- Vi prøvede at dække brysterne ved at skrive teksten 'how stupid of them'. Men vi måtte ingenting. Det verificerede min forestilling om, at vi ikke er kommet længere, og det føles meget gammeldags, at kvindelige brystvorter er sådan noget, der er forbudt i stedet for naturligt.

- Det er vigtigt at holde den bevægelse mod det her i live. Jeg tænkte, at hvis det skulle være, skulle det være her på Roskilde, fordi folks grænser på en måde er nedbrudt, siger sangerinden til DR.

Kønsforsker: Protesten kan gøre en forskel

Tidligere i år på Northside brugte også svenske Tove Lo lejligheden til at vise bare bryster i protest mod seksualisering af kvindekroppen.

Ifølge kønsforsker og lektor Christian Groes fra Roskilde Universitet er det ikke tilfældigt, at man ser kvindelige artister flashe brysterne på festivaler lige nu.

- Vi er i den her tid, hvor man taler meget om øget blufærdighed og frygt for bar hud. Facebook og deres regler er udtryk for amerikansk puritanisme og berøringsangst, om ulighed omkring nipples og nøgenhed på medier, hvor man slører og censurerer. Det går ikke godt i spænd med idéen om det danske frisind. Derfor ser vi en voksende bølge af modstand, som flere og flere kunstnere er med på, siger han.

Det er ofte kvindelige musikere, der er forkæmpere, da det er dem, det går ud over, fordi det er deres kunstneriske frihed, der ofte bliver ramt, siger Christian Groes.

- De har en særlig interesse i at gøre oprør, og festivaler er en oplagt mulighed, da det er lig med frihed og fællesskab og tendenser.

Og måske kvinderne ikke viser bare bryster forgæves, lyder det fra kønsforskeren.

- Jeg tror, det kan gøre en forskel for andre unge. Som artist er du en slags rollemodel, og de har altid en effekt på folk. Jeg tror, der er en resonans i, at man kan ramme noget i tilhørerne, siger han.

Facebook
Twitter