Hans kæmpehit tjente millioner på et år - men én underskrift ødelagde alt for Blak

Henrik Blak var på toppen, da han hittede med 'Nede Mette' i 2016. Nu kæmper han for at betale huslejen.

2,3 millioner.

Så mange penge indtjente sangen 'Nede Mette' på ét år, efter den kom ud i 2016.

Men manden bag megahittet, som alle sang med på for få år siden, har ikke mærket meget til de penge, der kom ud af alle afspilningerne i radioen og på streamingtjenesterne.

Henrik Blak, som har lavet sangen i samarbejde med sin bedste ven og samarbejdspartner Besmir Ismaili, afskrev sig nemlig alle rettigheder til den, da han skrev under på en kontrakt, som har hjemsøgt ham siden.

En kontrakt, som viste sig at blive enden på et langt og tæt venskab. Og en kontrakt, som har sat gang i en retssag og lært musikeren med kunstnernavnet Blak en vigtig livslektion:

- Læs tingene igennem, og lad være med at stole på nogen. Selv engle kan have djævlehorn, siger den 30-årige sangskriver og rapper fra Nakskov, som er aktuel i dokumentaren 'Nede Mette - hittet der ødelagde alt', hvor han fortæller sin version af historien om, hvordan makkerparret bag et af de seneste års største, danske hits i dag er endt i retten.

Skal du have genopfrisket Blaks megahit 'Nede Mette' fra 2016? Lyt til det her:

Fra dürüm til Sticks'n'Sushi

Men historien om hittet og dets skabere starter længe før.

Henrik Blak var aldrig stor fan af skolen og dens pensum og autoriteter, der ville fortælle ham, hvad han skulle. Han ville hellere skrive rim og tegne. Og da filmen '8 Mile' med Eminem i hovedrollen kom frem i 2002, fandt han ud af, at han skulle rappe og skrive sange.

Han hørte tilfældigt om Besmir Ismaili, som havde et studie og et selskab, der hed FlexMusic, i midten af 00'erne og fik fat i hans telefonnummer. Og ifølge Blak blev de hurtigt venner og tilbragte al deres tid sammen i studiet.

Sammen med sin nye partner kunne han endelig være kreativ og udleve sin drøm om at lave musik.

Blak begyndte blandt andet at skrive sange for Besmir Ismailis lillebror, Jimilian. Og en tilfældig lørdag aften i 2010 skrev han en sang, som skulle vise sig at blive hans eget gennembrud.

- Det var egentlig ikke noget, jeg havde tænkt mig at gå videre med. Jeg har altid været perfektionistisk og selvkritisk. Det var bare en sjov sang, vi kunne synge, når vi var fulde, fortæller Henrik Blak om 'Nede Mette', som blev lagt i skuffen og først fundet frem igen flere år senere i 2016.

Og så gik det ellers stærkt. I løbet af den første måned efter udgivelsen fik Blak omkring 100 spillejob i kalenderen. Og med dem fulgte en indkomst, han aldrig havde været i nærheden af at have haft før.

I dokumentaren 'Nede Mette - hittet der ødelagde alt' fortæller Blak blandt andet om at gå fra at have knap så mange penge til pludselig at have masser. Dokumentaren kan ses på DRTV. (© dr)

- Forestil dig, at du har det som en ti-årig, der finder en kæmpe pose penge i en busk. Pludselig føltes det, som om jeg var rig, og der var pludselig mange flere muligheder. Alt fra at gå fra dürüm til at brænde 3.000 af på Sticks'n'Sushi, og i stedet for en brugt folkevogn kunne jeg betale en Porsche, siger han.

- Jeg var på farten hele tiden, og det var pludselig kun det, mit liv handlede om. Jeg gik fra at være ham i baggrunden til pludselig at være i spotlyset, siger han.

Fraskrev sig 100 procent

Men allerede året før udgivelsen af 'Nede Mette' begik Blak den fatale fejl at takke ja til en beskeden, men fast løn for at være sangskriver i FlexMusic. På skrift.

- På det tidspunkt levede jeg på en SU og boede på kollegie, så selvfølgelig skrev jeg under på det. Jeg havde hele tiden skrevet sange, men nu ville jeg få nogle penge for det, siger Blak, der ikke læste kontrakten ordentligt igennem, fordi han stolede på sin ven og samarbejdspartner.

Og han underskrev en ny version i 2017, da den gamle var udløbet.

- I kontrakten står der, at jeg fraskriver mig 100 procent af alle rettigheder til alt salg. Året efter, at 'Nede Mette' har braget igennem, får jeg så at vide, at den har omsat for 2,3 millioner. Og ud af de penge ejer jeg nul procent. Først efter kontraktens udløb, ville jeg begynde at modtage 12 procent royalties (honoraraftale, som sikrer kunstnerne betaling, når deres musik sælges eller afspilles).

- Jeg har taget rigtigt mange dumme valg i mit liv. Men det her er nok det dummeste, jeg har taget. Jeg følte mig virkelig dum: "Hvordan kan du være så blind, at du ikke har set det her?", lyder det fra Blak i dokumentaren 'Nede Mette - hittet der ødelagde alt'.

Blak hittede med 'Skyldig' fra albummet 'Sene nætter sydpå' i 2017. Lyt til det her:

Blak har altså fået sin faste løn for at skrive sange og derudover honorarer for de koncerter, han spillede. Men da der ikke længere var så mange koncerter i kalenderen, begyndte han at lægge mærke til, at vennen Besmir Ismaili og hans bror Jimilian tilsyneladende tjente en del flere penge, end han selv gjorde.

- Jeg hører i krogene, at der er blevet solgt rettigheder uden mit samtykke. Og når der så bliver kørt i Ferrari og købt huse i Nordsjælland, så begynder spørgsmålene at melde sig. Jeg havde altid haft folk omkring mig, der fra starten sagde: "Pas nu på, du kender dem ikke". Men jeg troede, jeg var en god menneskekender, fortæller Blak, der konfronterede sin ven med kontraktens formuleringer - men for sent.

Siden sidste år har der været en retssag mellem Henrik Blak og FlexMusic i gang. Blak ved endnu ikke, om han får nogen penge ud af det. (© dr)

Ifølge Blak kunne Besmir Ismaili ikke se de samme uretfærdigheder i aftalen, som han selv kunne. Han mener omvendt, at Blak skylder ham penge for at have brugt hans studie igennem mange år.

- Jeg synes, han skulle have mandet sig op og sagt det, som det var. Manden bag det her kæmpehit får stadig kun penge for de job, han spiller. FlexMusic har tjent en masse penge og solgt mit bagkatalog, og jeg er aldrig blevet spurgt, om jeg ville det.

- Jeg har altid været klar over, at der ville komme en dag, hvor pengene ikke længere ruller ind, og hvor man ikke er den hotteste på hitlisterne længere. Men måden det skete på, fangede mig på det forkerte ben. Det er en hård mavepuster at gå fra ingenting til alting og tilbage til ingenting, siger Blak, som i dag kæmper for at betale huslejen.

Lys for enden af tunnelen

Udover penge og rettigheder har Blak mistet sin bedste ven. Blak har nemlig taget sagen i retten, som endnu er i gang, i håb om at rette op på situationen.

Og det har både kostet venskabet og det musikalske samarbejde.

- Jeg har da set ham siden, men vi har ikke givet hinanden hånden, lad os bare sige det sådan.

Og på trods af en mørk tid domineret af vrede og følelsen af svigt forsøger han at bygge sin karriere op på ny.

Blak har stiftet selskabet Anger Management Group, hvor han arbejder med andre artister sideløbende med sine egne ting. Og med et digitalt marketingbureau som partner vil de i selskabet forsøge sig med nye måder at promovere musikken på.

- Det har været nogle hårde år, erkender han.

- Men jeg synes, der begynder at være lys for enden af tunnelen.

Ovenstående er Henrik Blaks udlægning af historien.

Besmir Ismaili har ikke ønsket at lade sig interviewe til artiklen, men skriver følgende om dokumentaren til dr.dk:

"Både jeg og FlexMusic er uenige i stort set alle Blaks påstande i programmet, og jeg stiller mig meget undrende over for, at Blak og hans advokat vælger at inddrage en retssag, de selv har startet, i et tv-program, mens sagen verserer. Så længe retssagen verserer, mener jeg, at retten - og ikke pressen - er rette forum at rette påstande mod hinanden. Jeg har tillid til, at seerne godt ved, der altid er to sider af en sag".