Husker du dette kæmpehit fra 00'erne? Derfor har 18 år gammel sang succes igen

Det amerikanske rockband Hoobastanks 'The Reason' er gået viralt på TikTok.

Hoobastank fik deres store gennembrud i starten af 00'erne med hittet 'The Reason'. (Foto: J. Shearer © Getty Images)

"Jeg er ikke en perfekt person. Der er mange ting, jeg ville ønske, jeg ikke havde gjort."

Hvis du så 'Boogie Listen' eller MTV tilbage i 00'erne, er du helt sikkert stødt på ovenstående linje. Det er nemlig sådan, rockbandet Hoobastanks kæmpehit fra 2003, 'The Reason', starter.

Men selvom sangen nu er blevet en myndig teenager på 18 år, har det altså vist sig, at den også er aktuel i 2021.

Hoobastank oplever nemlig lige nu, at deres gamle hit har fået succes på ny takket være det sociale medie TikTok.

I skrivende stund er der blevet delt 64.000 videoer, hvori 'The Reason' indgår. Og under hashtagget #NotAPerfectPerson, som har fået hele 434 millioner visninger, deler brugere på TikTok videoer af ting, som gør dem uperfekte, eller som de skammer sig over, til lyden af sangen.

Om trenden primært skyldes sangens relaterbare tekst eller de nostalgiske følelser, den måske vækker for dem, der kan huske den fra dengang, den udkom, er umiddelbart svært at kloge sig på. Men én ting er sikkert: Det var ikke lige noget, Hoobastank selv havde regnet med.

- Det startede pludselig sådan: "Hey, der foregår noget på TikTok, hvor brugerne bruger 'The Reason', og så fortsatte det ellers bare, har bandets forsanger Doug Robb for nylig udtalt til Variety.

Tilbage i 00'erne oplevede Hoobastank stor succes, hvor 'The Reason' blandt andet strøg ind som nummer to på den amerikanske musikhitliste Billboard Hot 100, mens nummeret også blev nomineret til en Grammy i 2005 i kategorien 'Årets sang'. Og heller ikke herhjemme i Danmark var den nem at komme udenom.

Men selvom Hoobastanks succes muligvis stammer fra en helt anden tid, før sociale medier gjorde sit indtog i vores hverdag, føler Doug Robb ikke, at bandet er distanceret fra de unge brugere på TikTok på trods af den aldersmæssige forskel.

- Jeg føler mig ikke så distanceret fra at være en 20-årig. Det kan godt være, at jeg er gammel, men jeg husker, hvordan det var at være i den alder og have hele verden for sine fødder og ikke bekymre sig om fremtiden. Måske vil det afspejle sig i vores fremtidige TikTok-videoer, siger frontmanden for bandet, der selv er kommet på TikTok for nylig.

Lyt til megahittet 'The Reason' lige her:

0:00

Selvom man kan undre sig over, at en sang, der havde sin storhedstid omkring år 2003, nu pludselig får et nyt liv, er tilfældet med Hoobastank langt fra enestående.

Den sociale medieplatform TikTok har nemlig fået stor indflydelse på nutidens musikbranche. Ifølge musikmagasinet NME, som har undersøgt sagen nærmere, er der flere grunde til, at gamle sange pludselig går viralt, og her spiller det nostalgiske aspekt en betydelig rolle.

Brugerne på TikTok ønsker nemlig ofte at demonstrere, at de har hørt sangen lang tid før, den er blevet populær. Og så er folkene bag TikTok heller ikke blege for selv at starte hashtag-trends, som brugerne kan hoppe med på.

Ifølge NME må man heller ikke glemme, at TikTok er en video-platform, der gør det muligt for brugerne at tilføje et visuelt element til deres yndlingsnummer. Netop derfor kan man som musiker, hvis man er heldig, opleve, at der måske bliver lavet en dans til ens nummer, som efterfølgende kan blive kopieret af platformens mange millioner brugere i en såkaldt 'udfordring'.

Og derfor er Hoobastank langt fra de eneste, der har fået ny succes på grund af det sociale medie.

Her får du tre andre eksempler på sange, der har fået nyt liv på TikTok.

1

Fleetwood Mac - 'Dreams'

I 1979 fik Fleetwood Mac tildelt en stjerne på Hollywood Walk of Fame, og i 1998 blev de optaget i The Rock and Roll Hall of Fame. På billedet ses de til selv samme prisshow i 2019. (Foto: Kevin Mazur © Getty Images)

Tilbage i oktober 2020 gik Fleetwood Macs enorme hit 'Dreams' fra 1977 viralt - og det var takket været TikTok-brugeren Nathan Apodaca.

Amerikaneren uploadede en simpel video, hvor han en sensommermorgen i Los Angeles skatede afsted til lyden af 'Dreams', mens han flittigt sang med og drak tranebærjuice.

Nathan Apodaca optog videoen på vej til arbejde, og han havde på ingen måde regnet med, at videoen ville få så stor opmærksomhed, som den gjorde, har han efterfølgende udtalt.

- Jeg tænkte: "Hvis brugerne ikke føler viben, tager jeg bare videoen ned igen. Intet problem."

Lyt til Fleetwood Mac med 'Dreams' her:

0:00

Men det gjorde folk åbenbart. For videoen fik på lidt over en uge mere end 27 millioner visninger, og det skulle også vise sig at få betydning for Fleetwood Mac.

De oplevede efterfølgende, at 'Dreams' pludselig igen fik stor succes. Afspilningerne af nummeret på diverse musikplatforme steg nemlig fra daglige 49.000 til hele 105.000, og den dukkede pludselig op på hitlisterne igen, kort efter at Nathan Apodacas video gik viralt.

Trenden blev så omsiggribende, at bandet selv også måtte forholde sig til det. Mick Fleetwood fra bandet oprettede selv en TikTok-profil, hvor han genskabte Nathan Apodacas video, og den pludselige, virale succes gjorde også stort indtryk på Fleetwood Macs forsanger, Stevie Nicks:

- Den her TikTok-ting er kommet fuldstændig bag på mig. Jeg er glad for det, for det virker til, at det har gjort en masse menneske glade, har hun udtalt om sagen.

2

Phil Collins - 'In the Air Tonight'

70-årige Phil Collins er en af de mest sælgende musikere nogensinde med 150 millioner solgte enheder på verdensplan. (Foto: PAUL BERGEN © Getty Images)

Gode, gamle Phil Collins, der netop er fyldt 70, er også en af de mange musikere, der har opnået viral succes for nylig.

Faktisk er det sangerens debutsingle som solist, 'In the Air Tonight' fra 1980, der tilbage i august 2020 gik viralt på YouTube.

Der dukkede nemlig en video op, hvor to unge fyre med stor begejstring lyttede og reagerede på Phil Collins' hitbasker.

Siden hen oplevede den engelske verdensstjerne, at salget af 'In the Air Tonight' gik amok. Det amerikanske musikmagasin Rolling Stone berettede kort tid efter, at salget steg med svimlende 1.100 procent, og at der i alt blev solgt 4.600 eksemplarer af nummeret på kun to dage.

Lyt til 'In the Air Tonight' lige her:

0:00

I videoen er det særligt Phil Collins' ikoniske trommesolo, der fuldstændig tager fusen på de to unge YouTubere.

- Wow, det var køligt, måden han gjorde det på. Jeg vil ikke lyve, dér fik han mig. Jeg har aldrig hørt nogen smide et beat tre minutter inde i en sang, lyder det begejstret i videoen.

Efterfølgende gik videoen også viralt på TikTok, hvor der opstod en 'udfordring', hvor brugerne konkurrerede om at lave den samme trommesolo, der kommer tre minutter og 40 sekunder inde i sangen, med alt, hvad de har af redskaber i deres køkken. Her blev der blandt andet brugt skuffer, skabe og låger.

3

Boney M - 'Rasputin'

Det var særligt i 70'erne, at gruppen Boney M hittede. De er også kendt for deres hits 'Daddy Cool', 'Ma Baker' og 'Sunny'. (Foto: Chris Walter © Getty Images)

I januar 2021 var det så den ikoniske gruppe Boney M's tur til at opleve viral succes på TikTok. Denne gang var det dog kunstnerne selv, der satte det hele i gang.

Boney M lagde nemlig et videoklip op på deres egen TikTok-profil af en sceneoptræden med deres nummer 'Rasputin' fra 1978, hvor gruppemedlemmet Bobby Farrel viser sine fortryllende dansetrin ledsaget af teksten: "Hvem kan slå disse moves?"

På kort tid opnåede videoen over 200.000 visninger, hvilket var med til at starte 'Rasputin Dance'-udfordringen på TikTok, hvor folk begyndte at uploade deres egne videoer med nye dansetrin.

Og der er vel heller ikke noget som en mørk, kold og isoleret januar måned, der kalder på en euro-disco-fever.

Hør Boney M's 'Rasputin' her:

0:00
Facebook
Twitter