Hvilken sang skamlyttede du som teenager? Her er 5 kendte danskeres største nostalgi-hits

Undersøgelser viser, at musikken fra dine teenageår hænger ved resten af livet.

Hvad betyder musikken fra din teenagetid for dig i dag? Forfatteren Knud Romer er stadig vild med Queen med Freddie Mercury (tv.) i front, og solodanseren Ida Praetorius kan stadig blive glad i låget, når hun hører Kanye West anno 2008. (Foto: undefined © Getty Images / Ritzau Scanpix Grafik: Christian Ellegaard)

Tænker du tilbage på din musiksmag fra dine teenageår med optur eller tåkrummende pinlighed?

Uanset hvad, så er der i hvert fald en god chance for, at den musik, du lyttede til som teenager, har haft en helt særlig betydning for dig - og måske stadig har det.

Flere undersøgelser slår nemlig fast, at den musik, vi lyttede til i teenageårene – mere specifikt som 14-årige – hænger ved os.

Så hvis du for eksempel stadig har en svaghed for det gamle Justin Timberlake, Eminem eller Britney Spears er det altså ikke så mærkeligt.

Og selv hvis du tænker tilbage på den musik, du lyttede til som teenager med dyb flovhed, er der ifølge undersøgelserne stor sandsynlighed for, at der vil være så stærke minder knyttet til musikken, at du vil blive påvirket af den, hvis du hører den i dag.

Undersøgelserne viser nemlig blandt andet, at musikken fra din tidlige ungdom karakteriserer dig og former din musiksmag mest - og derfor kan den måske også sige noget om den musik, du lytter til i dag.

'Kulturen på P1' har spurgt fem kulturpersonligheder om, hvilken sang der gjorde et helt særligt indtryk på dem, da de var 14 år - og om hvad den betyder for dem i dag.

1

Anna Malzer: The Notorious B.I.G.

29-årige Anna Malzer lyttede til The Notorious B.I.G.'s kæmpehit 'Juicy', da hun var 14 år. (Foto: Celina Dahl © Ritzau Scanpix)

Hiphop var på ingen måde lige så mainstream, som den er i dag, dengang Danmarks yngste teaterdirektør, Anna Malzer - som du måske har set i DR-programserien 'Dramadronning' - var 14 år på Amager i 2005.

Men hiphoppen blev skelsættende for hende, da hun en sommer mellem ottende og niende klasse blev udadvendt, fik nye venner, begyndte at feste og blev stormende forelsket. Og midt i det hele blev The Notorious B.I.G.'s kæmpehit 'Juicy' soundtracket til hendes ungdom.

- Til nogle af de første fester, jeg var til, var hiphoppen på playlisten. Og de dér første fester, man var til, dem husker man. Vi drak Jack Daniel's med cola og Belvedere-vodka. Det mimede gangsterrappens ekstravagancer på sådan en totalt akavet måde, genkalder Anna Malzer sig i 'Kulturen på P1'.

Hun sparede sin skrabede Fakta-løn sammen, så hun kunne købe en mp3-afspiller, der netop var kommet frem, og lagde 'Juicy' på den som det første nummer.

Den nu 29-årige teaterdirektør for Mungo Park lytter stadig til hiphop i dag. Men på et tidspunkt lagde hun 'Juicy' fra sig, da hun blev bevidst om, at hun som hvid havde nogle andre privilegier end sine venner med en anden hudfarve end hvid og de amerikanske, sorte rappere, fortæller hun i radioen.

I stedet vendte hun sig mod den franske hiphopscene, ligesom hun i dag også lytter til svensk hiphop og engelsk grime.

- Men jeg har stadig kæmpestor respekt for de rappere, jeg lyttede til dengang. Og man kan stadig høre det, for det bliver ikke for gammelt. 'Juicy' er stadig et godt nummer, fortæller Anna Malzer.

Lyt til The Notorious B.I.G. med 'Juicy' her:

0:00
2

Jacob Skyggebjerg: Eurodance og 666

Jacob Skyggebjerg er stadig vild med eurodancegenren og hittet 'Amokk'. (Foto: Linda Kastrup © Ritzau Scanpix)

Har du nogensinde hørt så høj musik, at forstærkeren begyndte at ryge, og ting faldt ned fra væggene?

Sådan stod det til i den nu 35-årige forfatter Jacob Skyggebjergs barndomshjem. For når han lyttede til eurodance-hittet 'Amokk' med det tyske band 666 og deres uforståelige, spanske gloser, skulle bassen skrues helt op. Hvad ellers?

- Jeg var helt besat af det her nummer, det var så fucking fedt. Jeg ville høre det hele tiden, husker Jacob Skyggebjerg i 'Kulturen på P1'.

Dengang drømte han om at kunne lave den samme slags musik, som 666 gjorde med eurodance-genren. I dag bruger han mere musikken i sit forfatterskab. For eksempel fylder eurodance-genren en hel del i bogen 'Der går min klasselærer', som udkom sidste år.

Jacob Skyggebjerg lytter også stadig selv til genren og den endnu vildere "happy hardcore", der udspringer af eurodance - især når han skal i godt humør. 'Amokk' får også stadig en tur på højtalerne indimellem.

- Det er fuldstændig de samme følelser, der kommer op i mig. Det er derfor, det går så rent ind i lykkecentret på mig, fortæller han.

Lyt til 666 med eurodance-hittet 'Amokk' her:

0:00
3

Ida Praetorius: Estelle og Kanye West

Solodanseren Ida Praetorius hører popmusik, lige inden hun skal på scenen til en forestilling. (Foto: Thomas Lekfeldt © Ritzau Scanpix)

Du tænker måske, at et barn, der er vokset op som balletdanser på Det Kongelige Teater, kun lytter til klassisk musik. Men det er langt fra tilfældet for Ida Praetorius, der er solodanser på Det Kongelige Teater.

- Jeg tror, folk ville blive chokerede, hvis de vidste, hvad der var i mine hørebøffer, når jeg står med en tiara på, siger 27-årige Ida Praetorius til 'Kulturen på P1'.

Hun har nemlig en særlig kærlighed til popscenen, og det havde hun også, da hun var 14 år i 2008 og faldt pladask for sangen 'American Boy' med Estelle og Kanye West.

- Jeg kommer stadig til at smile, når jeg lytter til sangen. Det her nummer giver mig en fornemmelse af fest i livet, og jeg kan ikke lade være med at bevæge mig, når jeg lytter til det, siger Ida Praetorius i radioprogrammet.

Selvom hun nu lytter til en masse forskellig musik - især ikke så overraskende klassisk musik - spiller popmusikken stadig en stor rolle i hendes liv:

- Hvis jeg skal lave en stor forestilling, varmer jeg op en time, inden jeg går på scenen. Og så kan jeg godt lide at lytte til musik, som bare kan gøre mig glad. Jeg kan nærmest føle mig fuld på et dansegulv, selvom jeg er helt ædru og i et eller andet kostume, griner Ida Praetorius.

Lyt til Estelle og Kanye West med 'American Boy' her:

0:00
4

Knud Romer: Queen

Forfatteren Knud Romer blev ifølge ham selv til Knud, da han tændte for radioen som 14-årig og hørte Queen. (Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen © Ritzau Scanpix)

- Det er så sjovt med det her. Jeg har altid sagt, at 1974 var min tid! udbryder forfatter Knud Romer i 'Kulturen på P1'.

Det var året, hvor han var 14. Selvom vi i dag kan opdage ny musik på streamingtjenesterne, måtte Knud Romer dengang skrue på sin transistorradio for at finde musik. En dag ramte han Radio Luxemburg, og en helt ny verden åbnede sig med popmusik, reklamer og jingler, fortæller han.

- Det første nummer, jeg hørte dér, var 'Seven Seas of Rhye' med Queen. Og jeg glemmer det aldrig, for da jeg havde hørt det nummer, tænkte jeg: "Nu ved jeg, hvem jeg er." Jeg kan huske det sekund, hvor jeg vågnede op til den, jeg er i dag. Til Knud, siger forfatteren.

Hvis du ikke lige kender nummeret, så er det faktisk noget af den første musik, som Queen lavede.

Og selvom forfatteren til bøgerne 'Den som blinker er bange for døden' og 'Kort over paradis' både lytter til ældre, dansk popmusik, Tyler, the Creator og Doja Cat, er der ikke nogen tvivl om, at han også er påvirket af musikken fra sin ungdom i 70'erne.

- Det var et kald for mig, at sådan ville jeg skrive. Jeg vil gerne skrive nogle digtsamlinger engang, og der prøver jeg at imitere lyden af Queen, fortæller Knud Romer.

Lyt til Queen med 'Seven Seas of Rhye' her:

0:00
5

Kristian von Hornsleth: Maurice Ravel

Som 14-årig lå forfatter Kristian von Hornsleth på sit værelse på kostskolen og lyttede selvmedlidende til klassisk musik. (Foto: Tobias Kobborg © Ritzau Scanpix)

Følte du dig også forkert, og at livet var lidt ekstra hårdt, da du var 14 år?

Sådan havde kunstneren Kristian von Hornsleth - der er kendt for sin provokerende og vilde kunst - det i hvert fald som 14-årig. Den eneste kur var at høre det klassiske, franske musikstykke 'Pavane pour une infante défunte' fra 1899 af komponisten Maurice Ravel.

- Når de der strygere kører, er det lige, som om at kødet falder af knoglerne, og man giver op, genkalder Kristian von Hornsleth sig i 'Kulturen på P1'.

Det er måske ikke størstedelen af 14-årige teenagere, der lytter til klassisk musik, men det gjorde Kristian von Hornsleth. Og det gør han i den grad stadig i dag.

For ligesom Kristian von Hornsleths far lærte ham at høre forskel på de store komponister, da han var barn, gør han det samme i dag med sin egen søn, fortæller han i radioen.

Hans musiksmag har til gengæld også bredt sig noget mere ud, og nu hører han både punk, rock, gangsterrap og hiphop.

Lyt til Maurice Ravel med 'Pavane pour une infante défunte' her:

0:00
FacebookTwitter