Ida har cyklet tusindvis af kilometer med en rød kasse på ryggen: Nu har hun vundet en pris for det

Den 37-årige musiker Ida Riegels synes selv, hun spiller bedre, når hun har cyklet en etape inden koncerten.

Ida Riegels har selv bygget den cello, hun cykler rundt med på ryggen. Her har hun netop nået endemålet for sin for sin turné i 2019: 500 kilometer fra København til Skagen. (Foto: © Picasa)

Der findes musikere, der ankommer til koncert gemt bag tonede ruder i sorte biler. Musikere, der ikke lader andre end deres egne ti, klinisk rene fingre røre ved instrumentet.

Og så er der sådan en som Ida Riegels.

Hun kommer drønende på en mørkegrøn damecykel med sin knaldrøde instrumentkasse på ryggen og tusinder af kilometer lagt bag sig.

Celloen, hun spiller på, har hun i øvrigt selv har bygget fra bunden af. Og når hun er færdig med koncerten, låner hun glædeligt instrumentet ud til alle de publikummer, der vil prøve at spille på en cello.

- Man deler nogle ting gennem musikken, man nok ikke ellers ville dele med folk, man ikke har mødt før. Man kan tillade sig at sige hvad som helst med musikken, siger Ida Riegels.

- Derfor synes jeg også, det er lidt fladt, hvis man bare går hjem bagefter. For man har jo lige lavet noget sammen med publikum. Musikken er blevet til og har fået liv af de folk, der var der. Så det vil jeg gerne runde af.

Spillede efter 50 kilometer i stiv modvind

Lørdag aften fik den 37-årige cellist P2's pris som 'Årets Ildsjæl' for den energiske og ligefremme måde, hun spreder klassisk musik på.

Ida Riegels spiller ikke for tusinder af mennesker på én gang, men når hun er på turné, når hun til gengæld ud til mange forskellige mennesker på mange steder: Både klassiske musikfans, cyklister fra cykelruterne og folk, der er interesserede i at bygge med træ.

For Ida Riegels er det vigtige bare, at den klassiske musik kommer bredt ud:

- Jeg kan høre et stykke og bare tænke "Ej, hvor er det fedt, jeg håber, det aldrig slutter." Og hvis det så er på YouTube, hører jeg det én gang til og én gang til. Jeg tror, det er en meget naturlig reaktion at tænke "det her burde alle høre, det er megagodt."

Ida Riegels gav spontant et nummer, da hun lørdag aften blev kaldt på scenen som modtager af prisen som Årets Ildsjæl 2020. (Foto: © Agnete Schilchtkrull)

Hun tjekker lige sin mobil for at se, om vi kører i den rigtige retning. For interviewet foregår nemlig på Hovedvej 16, mens Ida Riegels er på vej til en koncert i den nordsjællandske by Frederiksværk.

På cykel, selvfølgelig.

- Jeg synes, det er en virkelig god kombination at cykle og spille. Jeg har en times program, jeg har engang talt, at der er 10.000 toner. Det er nemmere at holde koncentrationen i lang tid, når man er i god form, siger hun.

- Jeg havde engang en etape på 50 kilometer i stiv modvind. Jeg kom frem og havde virkelig meget adrenalin i kroppen fra at cykle, men jeg tror aldrig, jeg har spillet så godt.

Byggede cello selv – fordi ingen andre ville

Første gang, Ida Riegels tog celloen med på cykeltur, var til Bornholm. Hun kørte rundt med sin bedstemors ridsede cello fra 1761, overnattede i telt og spillede for de andre campister i lejrbålets skær hver aften.

Så hørte hun historien om den store komponist Johann Sebastian Bach, der i 1705 gik hele vejen fra Arnstadt til Lübeck. Over 400 kilometer - bare for at møde sit idol, den dansk-tyske komponist Buxtehude.

Ida Riegels udgiver efter planen sit debutalbum dette forår. Her kan du høre hende give den gas med Bach på en demo-indspilning:

0:00

Ida Riegels opgav på forhånd at gå så langt med en cello på ryggen – men så besluttede hun i stedet at tage cyklen.

- Det påvirkede min opfattelse af Bach og måden, jeg spiller hans musik på. Hvis man kan gå 400 kilometer til fods, må man være lidt af en rebel.

- Og selvom Bachs musik er så matematisk fuldendt, så er der plads til at give den lidt mere gas nogle steder, siger Ida Riegels en smule forpustet.

Vi er på vej op ad Thorsbakke, en af Danmarks største bakker – men ikke noget i sammenligning med de schweiziske alper, hvor Ida Riegels i 2018 begyndte sin længste cykeltur: 1.200 kilometer langs Rhinen, fra udspringet i Konstanz til havnebyen Hoek van Holland ved Nordsøen.

Ida Riegels i Schweiz, i begyndelsen af de 1.200 kilometers cykeltur langs Rhinen, som hun kørte i 2018 med koncerter undervejs. (Foto: © PRIVATFOTO)

Som om sådan en tur ikke var hård nok i sig selv, så planlagde Ida den faktisk kun for at sætte sig en deadline. Samtidig havde hun nemlig gang i et andet vildt projekt.

- Jeg havde slidt mine koncertsko op og skulle have et par nye. Jeg bruger størrelse 38, cirka. Og så kom jeg til at tænke på, at jeg bruger mange flere timer med min cello end med skoene: Hvorfor bliver celloen ikke lavet i ens størrelse, så den passer til mine hænder?

Ida måtte tit stoppe med at øve, fordi hun fik ondt i hånden af at spille lang tid. Så det virkede som en god idé med et mindre instrument.

Hun kunne bare ikke få en instrumentbygger med på idéen.

- Så tænkte jeg: "Så bygger jeg den selv, præcis som jeg vil have den". Men jeg havde aldrig bygget celloer før...

Ida Riegels arbejdede omkring 1.000 timer på at bygge sin egen cello. Til gengæld er den nu hendes yndlingsinstrument, selvom hun også ejer ni andre celloer. (Foto: © Privatfoto.)

Gennem masser af YouTube-videoer og på et intensivt sommerkursus i England lærte Ida Riegels at skære træet ud, slibe delene milimeterpræcist til, samle dem, skære huller og finpudse det hele. I alt omkring 1.000 timers arbejde.

- Den er virkelig fed. Det er den, jeg bedst kan lide af mine ti celloer, og den jeg har med mig overalt, siger hun.

Stod møgbeskidt i cykeltøj lige inden koncert

Sidste sommer tog Ida Riegels på Danmarks-turné og kørte 500 kilometer fra København til Skagen med 41 koncerter undervejs.

Ud over den røde cellokasse, ekstra strenge og en særlig cellolim har Ida Riegels også altid pumpe og ekstra slanger med i cykeltaskerne. Men hun er indtil videre aldrig punkteret eller kommet for sent til en koncert.

- Men jeg havde engang en koncert i Køln, hvor der ligger to kirker, der hedder nøjagtig det samme, siger Ida Riegels, men vi suser ned ad en bakke i Nordsjælland.

Hun fortæller, at kirke-navnene i Køln gjorde, at hun kom sent frem. Kirken havde ellers planlagt et hyggeligt arrangement med hvidvin og snacks i præstens have:

- Og det ville de stadig gerne, selvom der kun var 20 minutter til koncerten, og jeg stadig var i mit virkelig snavsede cykeltøj, griner hun.

Ida Riegels har en ny turné på bedding til sommer: En tandem-tour rundt i Danmark med forskellige musikere på cyklen. (Foto: © Rune Mielonen Grassov, dr)

Vi er nået frem til dagens koncertsted i Frederiksværk, hvor Ida Riegels skal fortælle om sine turnéer – og spille på sin hjemmebyggede cello. Hun har egentlig ikke noget imod de traditionelle klassiske koncerter - hun har bare valgt sin egen vej til at komme ud med musikken:

- Der er også noget fascinerende ved de introverte, farlige musikere. Dem, der kommer ind på scenen og brøler gennem musikken og ser ud til at være lidt fornærmede over, at publikum er mødt frem, siger hun.

- Men der kommer en dimension mere med i musikken, hvis alle de formelle ting kommer lidt i baggrunden. Hvis man ikke skal være bange for at klappe på det forkerte sted, og man føler, at den her musik - den er til mig.

Hør P2's radioreportage fra cykelturen med Ida Riegels til Frederiksværk:

0:00