Kan du huske, dengang vi alle var lidt emo? Her er 00'er-stjernerne fra Evanescence i dag

Efter succesen aftog, har forsanger Amy Lee blandt andet lavet et album med børnesange.

Uden at have dykket ned i statistikkerne så fristes man til at tro, at det globale salg af eyeliner og knaldsort mascara steg eksplosivt omkring starten af det nye årtusinde.

Det var nemlig i 00'erne, at goth- og emo-bølgen for alvor rullede ind over verdens hitlister, og navne som My Chemical Romance, Tokio Hotel og Panic! At The Disco hittede stort.

I den endnu mere hårdtslående ende af spektret var bandet Evanescence, der med sine melodiske metalsange bragte mørket helt til tops på hitlister verden over.

Gennembrudshittet 'Bring Me Back To Life' kickstartede bandets karriere og gjorde dem til ét af 00'ernes mest populære rocknavne

Men hvor blev Evanescence egentlig af, og hvordan er det gået dem siden storhedstiden?

Evanescence passede med sit mørke og dystre look godt ind i tidens trends med emo- og goth-kultur. (Foto: pressefoto)

Superhelte-hit blev gennembrudet

Evanescence blev dannet i 1995, da forsanger Amy Lee og guitaristen Ben Moody mødte hinanden på en kristen ungdomslejr. De to faldt i hak og begyndte at opræde rundt omkring på caféer i hjembyen Little Rock i Arkansas, USA.

Årene gik og endnu et medlem, pianisten David Hodges, sluttede sig til gruppen, som i 2000 udgav sin første demo-CD, 'Origin', der blev trykt i sparsomme 2.500 eksemplarer.

Det var dog debutalbummet 'Fallen', der tre år senere skulle vise sig at vende op og ned på gruppens tilværelse. På skiven gemte sig nemlig ét helt særligt nummer, førstesinglen 'Bring Me to Life'.

Hør kæmpehittet her, mens du læser videre:

0:00

Nummeret blev udsendt som en single i foråret i 2003, hvor den også kom med på soundtracket til superheltefilmen 'Daredevil' - du ved, den med Hollywood-bøffen Ben Affleck iført en stram, rød heldragt.

Sangen - og den tilhørende højdramatiske musikvideo - blev et stort hit over hele verden, også her i Danmark, hvor den tilbragte 20 uger på den danske hitliste og kravlede helt op på listens andenplads.

- 'Bring Me To Life' kommer på et tidspunkt, hvor rockmusikken for alvor er blevet populær. Grunge har været rigtig stort i 90'erne, og der er en arv fra den genre, der lever videre ind i det nye årtusinde, hvor metalgenren også vinder indpas, siger radiovært Mads Gundersen, der i programmet 'Absolute Absolute Music' på P7 Mix har gransket de største hits fra 80'erne, 90'erne og 00'erne.

- Linkin Park havde for eksempel et stort hit med 'In the End', der også nåede helt til tops på 'Boogie Listen', og det banede vejen for, at de her mere hårdtslående sange kunne mænge sig på hitlisterne herhjemme, siger han.

Kristen konflikt-rap skabte problemer

Men selvom der på overfladen var al mulig grund for gruppen til at juble, så var minerne mere mugne bag kulissen. Frontkvinden Amy Lee var nemlig langt fra tilfreds med den debutsingle, gruppen havde sendt på gaden.

De karakteriske rap-råb ('Wake me up! Can't wake up!') i nummerets omkvæd, der blev leveret af den kristne rapper Poul McCoy, var nemlig ikke gruppens egen idé.

Pladeselskabet troede ikke på, at et rocknummer med en kvindevokal var nok til at få radiokanalerne til at spille gruppens musik. Derfor truede pladeselskabet med slet ikke at udgive 'Bring Me to Life', medmindre Evanescence adlød deres ordre om at få en mandlig gæstesanger med på nummeret.

Derfor kom Poul McCoy med på singlen.

- Jeg fik at vide: 'Du er en pige, der synger i et rockband. Der er ingen andre som jer derude, ingen kommer til at høre jeres musik. I skal få en mand med på nummeret, hvis det skal blive en succes', har Amy Lee fortalt ifølge mediet Kerrang.

I et interview med DRs 'Boogie' i 2003 beklagede Amy Lee sig over musikvideoen til 'Bring Me to Life':

Amy Lee slog i 2017 fast, at rappen ikke var bandets egen idé, og at hun var bange for, at folk ikke ville forstå, hvem Evanescence egentlig var, fordi førstesinglen i hendes øjne ikke var repræsentativ for gruppens musik.

- Det var vores første single, så på det tidspunkt var det et stort problem. Jeg ville have folk til at forstå, hvem vi var. Hvis vi kun havde haft det ene hit, hvis ingen nogensinde hørte noget fra os igen, så ville ingen jo forstå, hvem vi var, sagde hun dengang til australske News.com.au.

I 2017 genindspillede Evanescence deres debuthit - denne gang helt uden rap:

0:00

Mistede grebet om succesen

I kølvandet på debuthittet udsendte Evanescence hitsingler som 'Everybody's Fool' og 'My Immortal', og i 2004 modtog de den prestigefyldte Grammy-pris i kategorien 'Årets nye navn'.

Det skulle dog siden hen vise sig, at gruppen ville få svært ved at leve op til sin egen succes.

I 2006 - tre år efter hitdebuten og flere bandmedlemmer senere - udsendte gruppen opfølgeren 'The Open Door' til halvlunkne anmeldelser. På trods af den succesfulde førstesingle 'Call Me When You're Sober' mistede Evanescence grebet om hitlisterne og gled langsomt ud i glemslen.

- Den der rockmetalbølge forduftede lidt med tiden, og så tror jeg Evanescence på en måde satte sig mellem to stole, fordi de både lavede de her meget mørke, hårde sange, men også havde hang til storladne ballader som 'My Immortal'. Det talte nok til to lidt for forskellige grupper af fans, siger Mads Gundersen.

Gruppens selvbetitlede tredjeplade, 'Evanescence', fra 2011 blev heller ikke nogen stor succes og peakede på en knap så imponerende 22. plads på den danske hitliste.

Bandet fortsatte med at spille koncerter rundt omkring i verden, mens Amy Lee også begyndte at fokusere på sin solokarriere, som i 2014 affødte solopladen 'Aftermath'.

Fra goth til godnatsange

Amy Lee fortsatte i 2016 sin solofærd med albummet 'Dream Too Much', men den tonstunge tudemascara og selvpineriet var blevet pakket væk til fordel for blødsødne godnatsange og børnerim.

Pladen, der indeholdte titler som 'Donkey And Chicken', 'Bee And Duck' og et cover af Ben E. King's karaokeklassiker 'Stand By Me', var nemlig ikke tiltænkt tvære teenagere og mørke sjæle, men en helt anden målgruppe: børn.

- Jeg kan virkelig godt lide at lave ting, der er anderledes for mig. Det hele skal ikke være negativt, vredt, deprimerende. Jeg nyder virkelig at træde ud af min komfortzone og overraske folk, fortalte Amy Lee i 2017 til metalmediet 'Loudwire'.

Hør Amy Lee synge 'Stand By Me' her, mens du læser videre:

0:00

Børnepladen lavede hun samme med sin far, søstre og onkel, og det var ifølge sangerinden fødslen af hendes egen søn Jack i 2014, der inspirerede hende til at lave et album rettet mod børn.

- Da jeg gik ud af hospitalet med min søn, var det, som om jeg havde et helt ny syn på livet og kunne mærke et stykke af mit hjerte, jeg ikke tidligere havde mærket. Jeg fik en masse ny inspiration, som også er en stor del af det her album, fortalte hun til Loudwire.

Evanscence som de tager sig ud i dag. Bagerst fra venstre ses forsanger Amy Lee, bassist Tim McCord og guitarist Jen Majura. I sofaen fra venstre ses trommeslager Will Hunt og guitarist Troy McLawhorn. De fem har udgjort Evanscence siden 2015. (Foto: pressefoto)

Hvor er de i dag?

Godnatsange og hård rock harmonerer måske umiddelbart ikke, men sidder du nu som gammel Evanescence-fan og gruer for, at de gode, gamle goth-dage er ovre, så frygt ej.

For to år siden udsendte gruppen albummet 'Synthesis', hvor de nyfortolkede en række af deres største hits (...altid et smart marketingtrick, hvis det kniber med at skrive nye successange), som også sendte dem på en stor verdensturné.

Selvom gruppen også har været på turne i år, blandt andet i store dele af Europa, har Evanescence dog ikke gæstet dansk jord, siden de gav koncert i KB Hallen i København i 2003.

Men måske får du chancen for at genoplive dine aflagte goth-gevander og igen skråle med på linjerne 'Wake me up! Can't wake up!' til næste år. Ifølge Amy Lee er der nemlig 'forhåbentlig' et nyt album i vente fra gruppen i 2020.

Men betyder det så, at vi igen kommer til at se Evanscence toppe hitlister verden over?

- Nej, nej, nej. Det her hører så særlig en tid til, og det er så klichefyldt for den periode, at det ikke ville fungere i dag, slår Mads Gundersen fast.

- Hvis de satte en koncert op i Danmark, ville der sikkert være folk, der ville tage derind for genhøre de gamle numre, men et nyt album tvivler jeg bestemt på, ville få høje streamingtal herhjemme. De dage er ovre.

Amy Lee fra Evanescence på scenen i 2003 i KB Hallen i København og i 2019 ved en koncert i Budapest, Ungarn. (Foto: Jacob Schou Nielsen © Scanpix / Foto: Zoltan Balogh © Scanpix)

Er du kommet i det nostalgiske hjørne? Så dyk ned i musikken fra din ungdom her:

Facebook
Twitter