24-årige Martha Maj dyrker sin identitetskrise: 'Det giver en frihed at tage en rolle på'

Kvinden bag kunstnernavnet Bbybites skriver sange om kampen for at finde ud af, hvem hun selv er.

Hvis pølsehorn er det første, du tænker på, når du hører ordene 'baby bites', så er du ikke helt galt afmarcheret.

De fleste forbinder nemlig nok dét navn med noget fra 7-Elevens udvalg af bagværk.

Men nu er det altså også noget, du meget snart kan tilføje til din playliste.

24-årige Martha Maj Hauptmann laver nemlig musik under navnet Bbybites og er på vej med sin første officielle udgivelse, som lander på streamingtjenesterne i starten af det nye år.

Men allerede i december måned kan du støde på hende, hvis du tænder for P3. Hun er nemlig udvalgt som Månedens Kanon i talentprojektet KarriereKanonen med sangen 'Sherry n the Clown'.

Lyt til 'Sherry n the Clown' her:

Selve kunstnernavnet kommer dog ikke af et særligt forhold til de små, dejomsvøbte pølser. Det startede egentlig bare som et navn, Martha Maj Hauptmann brugte på Instagram.

Men hun fandt hurtigt ud af, at navnet også passede perfekt til den musik, hun begyndte at lave.

- Der er noget megafedt over det, fordi det ligesom har to sider, der peger i hver sin retning: Den søde side og så den, der er lidt mere rowdy og over grænsen. Og det passer godt til mig, fortæller Martha Maj Hauptmann, som så småt startede Bbybites-projektet op for et år siden sammen med produceren Phatface, der står for produktionerne, mens hun selv skriver tekster og rapper og synger.

Men Instagram er da heller ikke bare et hvilket som helst socialt medie for Martha Maj Hauptmann, som har sunget i kor, siden hun var lille, og for alvor tog hul på at lave musik og skrive tekster, da hun kom på efterskole.

Det har nemlig betydet - og betyder stadig - en hel del for hendes kreativitet, at hun har en platform, hvor hun kan klæde sig ud, lege og skeje ud: Noget, hun har dyrket, siden hun som helt ung begyndte at spille teater.

Martha Maj Hauptmann har, siden hun var helt ung, elsket at klæde sig ud og at lege med looks og udtryk. Det er noget, hun nu dyrker på det sociale medie Instagram. (Foto: Martin Fält © dr)

Som barn følte hun tit, at der på hendes folkeskole på Østerbro i København kun var én rigtig måde, man skulle opføre sig og gøre tingene på for at passe ind. Og det var hun ikke altid tilpas i.

Derfor startede hun til teater, hvor hun følte, det var mere acceptabelt at skille sig ud fra mængden og klæde sig ud.

- Det med at tage en rolle på sig, har jeg altid syntes var fedt. Og på den måde er Instagram også smart, for der kan man få lov til at klæde sig ud. Der er det i orden at lege, og jo mere du skejer ud, jo federe er det.

Ifølge Martha Maj Hauptmann skaber det at lege med udseende, udtryk og roller et særligt rum for kreativ udfoldelse hos hende. Her kan hun udforske forskellige sider af sin egen personlighed. Og det er også noget, hun dyrker i sin musik.

- Det giver en frihed at tage en rolle på. Også i musikken, så det ikke behøver at være mig en-til-en, når jeg skriver sange. Jeg kan fortælle historier, som jeg gør det i 'Sherry n the Clown', uden at det altid behøver være om konkrete oplevelser, jeg selv har haft.

  • Da Martha Maj Hauptmann var lille, fik hun altid at vide, at hun snakkede meget højt. En venindes mor fik hende med i et kor, fordi hun mente, at sådan en stemme skulle bruges til noget. (Foto: Martin Fält © dr)
  • Efter at have prøvet kræfter med at skrive musik på et efterskoleophold, kom Martha Maj Hauptmann hjem og fortalte sin far om det. Han skyndte sig at anskaffe hende en mikrofon og et lydkort, så hun kunne arbejde videre på musikken og indspille selv. (Foto: Martin Fält © dr)
  • I dag både synger og rapper hun i sin musik. Hendes kærlighed til rap og hiphop, som opstod, da hun opdagede Nicki Minaj, er nemlig kun vokset med årene. (Foto: Martin Fält © dr)
1 / 3

En identitet at have identitetskrise

Selvom Instagram har givet Martha Maj Hauptmann mulighed for at få afløb for nogle af sine kreative udfoldelser, er hun også bevidst om de mindre gode ting, der kan følge med at bruge meget tid på det sociale medie.

Og selvom hun er begejstret for det, kan det indimellem også blive lidt for meget af det gode, erkender hun.

- Man sammenligner sig enormt meget med andre. Og jeg kan godt blive træt af at komme til at vurdere mig selv ud fra, hvordan jeg fremstår på sociale medier. Nogle gange har jeg brug for at slette appen i nogle dage. Når jeg tager mig selv i at bruge for meget tid og energi på at tænke over, hvilket billede jeg kan lægge op næste gang eller kigger for meget på, hvad andre laver, så er det befriende at tage en pause fra det.

Ifølge Martha Maj Hauptmann kan sociale medier også gøre det svært at finde hoved og hale i, hvem man selv er, når man kan være én person på de sociale medier og en anden person i virkeligheden.

Det er noget, der har fyldt i hendes tanker det meste af hendes ungdom. Og derfor er dét, hun kalder identitetskrise, også et af de emner, der går igen i hendes sangskrivning. Hun føler, at det efterhånden er blevet en identitet for hende at have identitetskrise. Men det er noget, hun er begyndt at hvile mere i med årene.

- Jeg vil gerne sætte fokus på, at man godt kan være én person på sociale medier og en anden i virkeligheden, uden at det er helt vildt underligt, fortæller hun.

Martha Maj Hauptmann har oplevet at føle sig misforstået af nogle af sine venner, fordi de mente, hun lagde en meget poleret virkelighed op på sin profil. De konfronterede hende med spørgsmålet: 'Hvem er du egentlig?'.

- Det ramte mig meget, for jeg er jo bare mig. Det er bare en side af mig, som elsker at klæde sig ud og lege. Og alle ved jo efterhånden godt, at på Instagram ser det hele bare lidt sjovere ud, end det i virkeligheden er.

Da Martha Maj Hauptmann mødte produceren Phatface, spurgte han: 'Kan du synge?'. Hun svarede: 'Ja'. 'Er du sådan en, der synger igennem i badet?'. 'Ja', svarede hun igen. Det var begyndelsen på deres samarbejde under navnet Bbybites. (Foto: Martin Fält © dr)

'Ville ønske, jeg ikke gav en fuck'

Selvom Martha Maj Hauptmanns Instagram-profil ikke altid afspejler virkeligheden, forsøger hun at være så ærlig som muligt i sine sange.

Hun har altid lyttet meget til hiphop og rap. Og det er, fordi rapmusikken er særligt god til at fortælle historier og give lytteren følelsen af, at man kommer ind under huden på den, der leverer den, mener hun.

Derfor går hun også meget op i at skrive og gå i dybden med sine egne tekster, hvor hun forsøger at sætte ord på både de gode og mere sårbare ting, der rører sig i hende.

- Der er en tendens til, at man skal være lidt utilgængelig, sej og ligeglad med sådan en 'jeg giver ikke en fuck'-attitude, når man rapper. Jeg ville da ønske, jeg ikke gav en fuck, men det gør jeg, og det kan være vildt irriterende. Men jeg ved samtidig, at andre har det på samme måde, så jeg vil også gerne tage fat i nogle af de ting, andre måske kan spejle sig i, siger hun.

- Det er vildt dejligt, at rapgenren også kan noget andet end at sige: 'Fuck bitches, get money'.