Emilie er færdig med at lade sin usikkerhed stå i vejen for drømmen: 'Jeg vil lave hits, du både kan græde og danse til'

Emilie Lykke Skov har kæmpet med troen på sig selv og sit talent. Nu er hun udvalgt som Månedens Kanon i KarriereKanonen.

(Foto: Zuhal Kocan)

Beerpong-spil og en aggressiv kræftform, der har dødelig udgang.

Ikke umiddelbart to emner, der virker helt oplagte at kombinere, når man skal skrive et hit til dansegulvet.

Men det er faktisk, hvad 24-årige Emilie Lykke Skov, der går under kunstnernavnet Elyss, har gjort med nummeret 'Die With Me', der netop er blevet valgt som Månedens Kanon i talentprojektet KarriereKanonen, og som i december får radiopremiere på P3.

Inspirationen til nummeret kommer fra Elyss' gode veninde siden gymnasietiden, Anna, der efter et kort sygdomsforløb mistede sin mor til kræft. Forløbet satte gang i mange tanker hos Elyss, der gjorde alt, hvad der stod i hendes magt, for at tage sig så godt som muligt af veninden under den barske tid.

- Sangen er en hyldest til min tætteste veninde. Jeg havde brug for at give hende den sang, og det er en sang, der har enormt meget affektionsværdi og betydning for mig, siger Elyss.

Nummeret handler også om den udødelighed, man kan føle som helt ung. Det minder Elyss om hendes og Annas gymnasietid og om at "drikke sig stiv og danse natten lang".

Med andre ord – alt det, der står i stærk kontrast til et voldsomt kræftforløb.

- Det der med at være ung og naiv i gymnasietiden og tro, at man har for evigt foran sig, og at alt bliver nemmere. Og det gør det bare ikke. Så sangen handler jo både om liv og død. På den ene side er livet så lyst og fuldt af energi, og så er det hele bare slut lige pludselig.

Sangens tematik forener derfor det lette og det tunge. Og det er præcis dét, Elyss gerne vil indkapsle med sin musik.

- Jeg vil gerne lave "cry-dance"-musik. Musik, du både kan græde og danse til. Man skal kunne mærke det, og det skal komme af noget ægte, oftest af noget, der har gjort ondt. Men måden, jeg formidler det på, skal være opløftende og noget, man bliver glad af.

Spørger man P3-vært Nynne Givskov, der har været med til at udvælge 'Die With Me' som Månedens Kanon, er det netop den balance, Elyss har ramt lige i røven med nummeret.

- Robyns 'Dancing On My Own' har ikke levet forgæves. Den melankolske pop kombineret med den optimistiske pop. Man skal prøve at danse det ud, og du må godt græde på klubben. Det er den følelse, man får, når man hører 'Die With Me', siger hun og tilføjer:

- Det er vildt produceret og har et omkvæd, der sidder fast.

Lyt til 'Die With Me', mens du læser videre:

0:00

Har lært at tro på sig selv

Men det har ikke altid været nemt for Elyss at ramme noget lige i røven. Da hun i 2019 var med i talentprojektet KarriereKanonen som en af de 12 udvalgte deltagere, var selvværdet nemlig et helt andet sted, end det er i dag.

- Det, der er styrken ved dig, er dit blik. Du kan se meget kynisk ud, ligesom Niels Brandt fra The Minds of 99. Så du skal gøre ligesom ham: Stirre folk i øjnene. Sådan sagde en scenecoach til Emilie Lykke Skov, da hun var med i talentprojektet KarriereKanonen. Siden da har hun øvet sig i den svære kunst at se publikum direkte i øjnene, når hun giver koncerter. (Foto: Zuhal Kocan)

For det første gik alting lige pludselig meget hurtigt. Elyss havde været på højskole, hvor hun havde lavet et par demoer, som hun havde uploadet. Demoerne blev opdaget, hun blev udvalgt til det, der dengang hed Ugens Kanon, var efterfølgende en del af KarriereKanonen i 2019 og optrådte blandt andet på Spot Festival og Smukfest.

- Det var meget overvældende. For jeg stod et meget usikkert sted i forhold til, hvad jeg overhovedet ville med min musik, og hvem jeg ville være som artist. Og jeg havde slet ikke styr på min lyd. Så det var både kæmpe fedt og virkelig angstprovokerende, siger hun.

Forløbet i KarriereKanonen, hvor hun blandt andet fik gode råd om sin musik og sceneoptræden, lærte Elyss at tro mere på sig selv og tænke mindre på, hvad andre tænker om hende. En øvelse, hun i det hele taget har arbejdet meget med i de senere år.

Samtidig har hun i dag fået mere ro på privatfronten. Hun er med egne ord i "et solidt parforhold" og har nu en fast bopæl i Søborg, nord for København, efter nogle år, hvor hun havde boet mange forskellige steder og hos forskellige venner.

- Nu er det meget vigtigt for mig at være empowered (have styrke og tro på sig selv, red.). Jeg er færdig med at have ondt af mig selv. Det har jeg dyrket rigtig meget, og det virker ikke. Jeg er mere voksen nu, og jeg vil lave voksenmusik, der taler til alle. Ikke bare til en snæver gruppe af deprimerede teenagepiger, siger hun med et smil.

  • Den første sang, Elyss skrev på sit højskoleophold, var inspireret af et tandlægebesøg: - Vi fik en øvelse, hvor vi fik forskellige billeder. Jeg fik et billede af en tandlæge og skulle så skrive en tekst ud fra den følelse, jeg fik, når jeg så billedet. Jeg tog udgangspunkt i følelsen af frygt. Det blev så en kærlighedssang alligevel, men jeg skrev den på 20 minutter. (Foto: Zuhal Kocan)
  • Som barn og teenager sad Elyss på sit værelse, spillede sange på guitar og klaver og optog sig selv. (Foto: Zuhal Kocan)
  • I gymnasiet mødte hun Anna, som hun blev gode veninder med: - Hun var den, der tog mig i hånden og sagde: "Stol nu på dig selv." (Foto: Zuhal Kocan)
1 / 3

De musikalske inspirationskilder er da også nogle af poppens allermest succesfulde navne, nemlig Justin Bieber, The Weeknd og Troye Sivan. For Elyss vil nemlig gerne lave "kommerciel pop", slår hun fast og tilføjer:

- Jeg stræber efter, at enhver sang, jeg laver, skal have hitpotentiale.

Pladeselskaberne havde 'for mange kvinder'

Foreløbig har Elyss med 'Die With Me' sikret sig airplay på P3. Singlen har hun selv udgivet, men drømmen er en dag at få en aftale med et såkaldt major label (et stort pladeselskab).

Men sådan en aftale er naturligvis ikke helt let at lande.

Og Elyss har fået en fornemmelse af, at det er endnu sværere, fordi hun er kvinde. Hun har nemlig flere gange mødt A&R's (en slags talentspejdere hos pladeselskaber), der fortæller, at det er svært at være kvindelig musiker og lave engelsksproget musik.

- En A&R sagde, at det var ærgerligt, for der er nogle kvinder, der er så gode, men at de ikke altid kommer igennem, fordi der er så mange andre. Så tænkte jeg bare: "Hvor var det nederen, at du sagde det." For så får jeg følelsen af, at jeg skal kæmpe endnu hårdere.

Da Elyss var med i KarriereKanonen, var den amerikanske, alternative popartist Banks eT af forbillederne. I dag er det superstjernerne Justin Bieber, The Weeknd og Troye Sivan. (Foto: Zuhal Kocan)

Samme følelse fik hun, da hun første gang sendte sin musik rundt til de store pladeselskaber:

- Tilbagemeldingen var, at de havde for mange kvinder. Og de havde ikke mange, men et par stykker.

Elyss er glad for, at der for eksempel hos flere radiokanaler er kommet et fokus på at spille flere kvindelige artister.Hun fornemmer også, at flere kvinder bliver hyret til koncerter og bliver nomineret til prisuddelinger. Noget tyder altså på, at det går den rigtige vej.

- Men det starter hos pladeselskaberne. Det er dem, der skal ændre på det. Mange har sagt til mig: "Prøv at skrive på dansk, så vil du få en pladekontrakt i morgen." Men det er bare ikke lige mig. Jeg er færdig med at lytte til andres meninger og råd om, hvad der er det rigtige at gøre, siger hun og slutter:

- Jeg har før holdt mig tilbage, fordi jeg tænkte, at jeg nok ikke var god nok. Men hvis jeg tror på noget selv, så er jeg lidt ligeglad med, hvad andre tror. Nu prøver jeg bare at lytte til mig selv.