Kontroversiel app har taget 2020 med storm: 'Selv dem, der var 'for seje' til TikTok, er kommet på nu'

Den kinesiske app TikTok har overtaget internettet - og musikbranchen - i løbet af året, der er gået.

Danske Mads Christian Lyhne og amerikanske Jason Derulo har begge to en stor følgerskare på TikTok. (© Mermaid Music / Corbis - GettyImages / Grafik: Sebastian Stokkebo Sørensen)

- For et år siden var det kikset at være på TikTok. Nu er det kikset ikke at være det.

Det mener den 20-årige musiker Mads Christian Lyhne. Og det udsagn opsummerer måske meget godt den rekordhurtige udvikling, det sociale medie TikTok har gennemgået i 2020.

En udvikling, der for alvor fik momentum, da en vis virus brød ud og tvang os i selvisolation. I foråret slog TikTok således verdensrekord med mere end 315 millioner downloads i det første kvartal af 2020. Aldrig før er en enkelt app blevet downloadet så mange gange på så kort tid. Og i dag har TikTok cirka en milliard aktive brugere.

Og det giver god mening, at coronavirussens udbrud har givet TikTok et rygstød, mener Mads Christian Lyhne.

- Folk har kedet sig, og TikTok er perfekt til tidsfordriv, siger musikeren, der selv har 65.000 følgere på sin TikTok-profil.

Han har været på det sociale medie siden 2017. Dengang var brugertallet en fraktion af, hvad der er i dag, og mediet gik stadig under navnet musical.ly.

Mads Christian Lyhne blev et kendt ansigt, da han deltog i 'X Factor' i 2016. Her sluttede han på en sjetteplads. Siden har han udgivet en række singler. Hans største radiosucces til dato er nummeret 'Du ringer bare'. (© Mermaid Records)

I musical.ly-dagene var der tale om et rendyrket musikmedie, hvor brugere delte danse- og lipsync-videoer. I dag kan man også få meget andet end musikindhold i sit TikTok-feed, men musikken var fra start - og er stadig - et centralt element på TikTok. Og nu ser det ud til, at TikTok er blevet orkanens øje for selveste musikbranchen.

- Musikbranchen har været hurtige til at opsnappe, at TikTok er et helt centralt værktøj til at nå den helt unge målgruppe - en målgruppe, musikbranchen ellers har haft svært ved at nå, siger Rasmus Rex, der forsker i blandt andet digitaliseringen af musikindustrien ved Roskilde Universitet.

For tendensen er klar. Store musikere forsøger strategisk at få deres numre til at gå viralt på TikTok. Eksempelvis udkom Drakes single 'Toosie Slide' sammen med en musikvideo, der viste en TikTok-venlig dans, og et omkvæd, der repeterede dansetrinene.

Og her i Danmark gik Icekiids hit 'ErruDumEllaHvad' viralt på TikTok, allerede inden det blev udgivet. Og da det så kom ud, tog det førstepladsen på hitlisten.

En af dem, der har opsnappet tendensen, er direktør for Sony Music Danmark Henrik Daldorp. Til Politiken har han fortalt, at pladeselskabet opfatter TikTok som "den vigtigste markedsføringskanal på internettet".

Millioner danser med Derulo

Sony Music Danmark er ikke den eneste aktør, der har fået øjnene op for TikToks markedsføringspotentiale. I løbet af det seneste år har vi set store stjerner omfavne det sociale medie på stribe.

- Alle er på TikTok nu. Mange af de store stjerner, der plejede at være på tour, er kommet på TikTok i stedet, siger Mads Christian Lyhne og peger på coronavirussens udbrud som en betydelig årsagsforklaring.

Og musikeren kan sagtens forstå, at stjernerne tyer til det sociale medie. For i en tid, hvor man ikke kan komme ud at se sit publikum i øjnene, giver TikTok mulighed for at interagere med sine fans.

- Normalt mærkede man, om sangene fungerede, når man var ude at spille, og man kunne se, om folk sang med. Nu ser man aldrig folk synge med på ens sange til koncerter, men i stedet kan man se, om folk danser og synger med inde på TikTok, siger han.

En af de mest bemærkelsesværdige stjerner på mediet er "kongen af TikTok" Jason Derulo, der har storhittet med numrene 'Savage Love' og 'Take You Dancing' i 2020. Numre hvis store streaming- og radiosucces muligvis er blevet båret frem af massiv TikTok-eksponering.

Lyt til Jason Derulos helt store radio- og TikTok-hit 'Take You Dancing':

0:00

Metoden er simpel. Når Jason Derulo udgiver sine nye singler, lancerer han dem sammen med såkaldte "danseudfordringer" på TikTok. Jason Derulo deler en video, hvor han danser en specifik koreografi til nummeret, og opforder sine 41 millioner følgere til at gøre det samme.

Og det virker. Millioner af hans følgere har filmet sig selv danse til hans musik og delt videoerne på TikTok.

Jason Derulo slog igennem med nummeret 'Whatcha Say' i 2010. Det seneste årti har han stået bag en række store internationale hits. Og nu, ti år efter gennembruddet, er han tilsyneladende større end nogensinde - blandt andet takket være sin store TikTok-succes. (Foto: Sergione Infuso © Corbis / GettyImages)

Nu kan man have den gode Jason mistænkt for bevidst at skræddersy musikken til at klare sig godt på TikTok. Men sådanne beskyldninger afviser han, selvom han erkender, at "det er umuligt ikke at have TikTok i baghovedet".

TikTok er øverst på dagsordenen

Men en, der ikke er bleg for at erkende, at han har skrevet musik tiltænkt TikTok, er danske Mads Christian Lyhne.

- Når vi holdt marketingmøder for to år siden, var der ingen, der nævnte TikTok. Nu er det nærmest vores eneste dagsorden, siger musikeren, der blankt erkender, at han har lavet mange sange, der har været "skræddersyet til TikTok".

Det handler om at lave et nummer med et kort, ungt og dansabelt omkvæd, forklarer han. Og så skal det akkompagneres af den rigtige dans, som følgerne kan immitere.

Når Mads Christian Lyhne udgiver ny musik, allierer han sig med andre store "TikTokkere" og filmer koreografien sammen med dem. Her er han fotograferet sammen med danseren Rebekka Bjerre, der har 89.000 følgere på TikTok. Sammen filmede de en dans til Mads Christians single 'Ender galt'. (© PRIVATFOTO)

Dansen må ikke være for svær. Alle skal kunne mestre den uden for stort besvær. Men den må heller ikke være for nem, for som han siger:

- Det er godt, hvis man skal danse den fire gange, før man lærer den. For så hører man også nummeret fire gange og får det forhåbentlig på hjernen, så man klikker ind på Spotify og lytter videre bagefter, siger musikeren, der står bag numre som 'Bandida', 'God til' og 'Ender galt' - allesammen numre, der har haft vind i sejlene på TikTok.

Lyt til Mads Christians seneste single, den TikTok-venlige 'Ender galt':

0:00

Musikere som Mads Christian Lyhne spekulerer altså i, hvad der fungerer på TikTok. Og det har en indflydelse på den musik, der kommer ud. Men det er der ikke noget nyt i, fortæller Rasmus Rex.

- Musikken har altid ændret sig i takt med de medier, vi forbruger den igennem. I dag er mange numre for eksempel skræddersyet til radioen med en lang intro og outro, der giver værten mulighed for at speake ind over musikken. På samme måde er TikTok med til at forme den musik, der kommer ud nu, forklarer han.

Myspace 2.0?

På bare et år er TikTok gået fra at være den kiksede lillebror til at være det sociale medie, alles øjne er rettet mod. Men er TikTok kommet for at blive, eller var det kun en 2020-ting?

Det er ifølge Rasmus Rex umuligt at spå om.

- Erfaringen fra tidligere sociale medier peger i alle mulige retninger. På den korte bane er der intet, der tyder på, at det stopper lige foreløbig. Men da MySpace kom frem i 00'erne, blev det spået, at det ville ændre alting - indtil det hele røg på gulvet fra den ene dag til den anden.

Mads Christian Lyhne tror kun, vi har set begyndelsen.

- Det er først nu, folk for alvor kommer på. Selv dem, der tidligere var "for seje" til TikTok, er kommet på. For eksempel Skinz og Fouli.

Men selvom musikeren synes, TikTok er "sygt grineren", og selvom han også finder musikinspiration på mediet, er han også varsom med at lade TikTok diktere al den musik, han skriver.

- Jeg har lige været et par uger i Jylland for at lave et mere eftertænksomt album. Det er ikke så TikTok-venligt, siger Mads Christian Lyhne.

- Men jeg tror, det er vigtigt at huske at lave noget musik, jeg kun laver for min egen skyld.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk