Lokkede rockikon med én dollar og hjalp potrygende præsident til sejr: 3 ting du (måske) ikke vidste om MTV

Søndag er det 40 år siden, man for første gang kunne se musikvideoer 24 timer i døgnet på MTV.

Hvis man så MTV i 00'erne, er man stensikkert stødt på en video med hitgruppen The Pussycat Dolls eller to. (Foto: Kevin Mazur © Getty Images)

Videoer med solbriller, guldkæder og letpåklædte kvinder.

Sange om skaterdrenge, hofter der ikke lyver og en slikbutik.

Måske var du en af dem, der hver dag efter skole sad klistret til tv-skærmen, når MTV viste de nyeste musikvideoer med idoler som Britney Spears, The Pussycat Dolls og Eminem - inden vi alle sammen rykkede videre til YouTube.

Det kan også være, du endda – med hårbørsten i hånden – øvede koreografierne fra de mange videoer i timevis efterfølgende.

I dag er det 40 år siden, at musikkanalen så dagens lys.

Og selvom man ikke var klar over det, da kanalen blev lanceret 1. august 1981, startede MTV dengang en ny epoke i musikhistorien, da kanalen gik i luften med musikvideoen til 'Video Killed the Radio Star' af The Buggles.

Og det var netop dét, der var målet for kanalen, som i den grad har formået at sætte sit aftryk på eftertiden. For faktisk ændrede den billedet på, hvad en popstjerne var - og er.

Idolerne skulle nemlig ikke længere kun lave god musik og synge godt. Med musikvideoer i fokus blev det også endnu vigtigere, hvordan de så ud.

Selvom MTV i dag ikke længere har den samme popularitet og nok mest er kendt for at vise showet 'Ridiculousness' i en uendelighed, så formåede tv-kanalen i dens storhedstid i 1980'erne og 1990'erne at ændre popkulturen, som vi kender den i dag.

I anledning af kanalens 40 års jubilæum har vi samlet tre nedslag i MTV's historie herunder, som du måske ikke kendte til.

1

Tilbød Mick Jagger en dollar for kampagne

MTV fik overtalt Mick Jagger til at medvirke i en kampagne, der skulle gøre tv-kanalen populær hos de unge. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Selvom MTV endte med at blive en kæmpe succes, var starten bestemt ikke let.

Holdet, der startede det ambitiøse projekt, var unge og havde nærmest ingen erfaring med tv-branchen. Og selvom der fandtes musikvideoer, var det hverken noget, artisterne eller pladeselskaberne tillagde den helt store værdi.

Så da kanalen startede op, havde de kun 250 musikvideoer, som skulle udfylde en sendeflade, der kørte 24 timer i døgnet. De havde derfor ikke andre muligheder end at vise flere af de samme musikvideoer gentagne gange hver time.

De få musikvideoer gjorde, at kanalen kun fik få seere. Og uden seere ville kabel tv-udbyderne ikke have kanalen med i deres tv-pakker.

Derfor fik kanalens bagmænd den idé at lave en kampagne, der skulle få de unge til at efterspørge kanalen, så tv-udbyderne til sidst var nødt til at tage dem ind. Men de skulle have et stort navn til at lave kampagnen, hvis det skulle virke.

De fik arrangeret et møde med rocklegenden Mick Jagger. Efter først at have afvist ideen, fortalte Rolling Stones-forsangeren, at bandet kun lavede reklamer, hvis de fik mange penge for det. Problemet var bare, at MTV ikke havde pengene til det.

Så en af de ansatte fra MTV smed en dollar på bordet og sagde, at det var dét, de havde råd til. Mick Jagger var vild med selvtilliden og indvilgede i at gøre det for det beløb.

Rygtet gik, og pludselig ønskede stjerner som David Bowie og Pete Townshend også at være med i kampagnen, hvor de skulle sige: "Jeg vil have mit MTV."

Det hjalp i en sådan grad, at der til sidst ikke var en tv-udbyder med respekt for sig selv, der ikke havde MTV med i pakken.

2

Fik ordrer fra 'kongen af pop'

Michael Jackson opnåede stor succes med sine musikvideoer til 'Beat It', 'Billie Jean' og 'Thriller'. Særligt den 13 minutter lange 'Thriller' var med til at ændre måden, man lavede musikvideoer på. (Foto: Chris Walter © Getty Images)

- Jeg er bare forundret over den kendsgerning, at der er så få sorte artister, der bliver vist på jeres kanal, sagde David Bowie i 1983 i MTV News.

Og Bowies undren var ikke ubegrundet. MTV var nemlig en meget hvid kanal. Musikjournalisten Rob Tannembaum afslørede i bogen 'I Want My MTV' i 2011, at MTV godt nok viste musikvideoer fra sorte kunstnere – men kun når de var løbet tør for andet at vise.

En af de artister, de angiveligt nægtede at vise, var Michael Jackson.

Først da hittet 'Billie Jean' lå nummer et på Billboard-hitlisten, og pladeselskabet havde truet med at fjerne alle deres andre artister fra kanalen, begyndte MTV at vise Michael Jacksons musikvideoer til 'Billie Jean', 'Beat It' og 'Thriller'.

En beslutning, de næppe kan have fortrudt - for poplegenden var medvirkende til den store succes, tv-kanalen opnåede i 1980'erne.

Men det var ikke en hjælp, de skulle få uden at gøre noget til gengæld. Michael Jackson ville nemlig gerne have et kaldenavn. Så i 1991 befalede han, at MTV omtalte ham som 'The King of Pop' (kongen af pop).

Det syntes han, de skyldte ham. Dels fordi han havde været med til at gøre kanalen så stor, men også fordi de i lang tid ikke ville spille hans musikvideoer.

De skulle bruge kaldenavnet minimum to gange om ugen. Nogle af værterne var endda nødt til at optage hele shows om for at få indarbejdet det nye navn.

3

Præsidentkandidat fik hjælp af MTV

Om det alene skyldtes Bill Clintons optrædener i MTV vides ikke, men antallet af unge, der stemte i 1992, steg med seks procentpoint sammenlignet med valget fire år før. (Foto: Ira Wyman © Scanpix)

- Ville du inhalere, hvis du skulle ryge pot igen?

Sådan spurgte en pige den daværende præsidentkandidat Bill Clinton i showet 'Choose or Lose' på MTV tilbage i 1992.

Det var et program, der var henvendt MTV's yngre målgruppe, og som skulle informere, uddanne og opfordre unge mennesker til at stemme til præsidentvalget. En målgruppe, der var kendt for ikke at gå til stemmeurnerne på valgdagen.

- Selvfølgelig – hvis jeg kunne. Jeg har prøvet før, svarede Clinton, der endte med at vinde præsidentvalget over George H. W. Bush i 1992.

Og skal man tro MTV's tidligere politiske reporter Tabitha Soren, spillede dén optræden og dét svar en stor rolle i forhold til, at han i sidste ende gik hen og vandt valget.

En udlægning, den tidligere præsident selv har erklæret sig enig i.

- Jeg tror, at alle ved, at MTV havde en stor andel i den sejr, sagde han ifølge MTV efter valget.

Facebook
Twitter