Mandlige musikere tjente (igen) markant mere end kvinderne sidste år: 'Jeg er overrasket over, hvor dårligt det stadig står til'

Ny rapport viser, at kønsbalancen mellem mænd og kvinder i den danske musikbranche fortsat er skæv.

Sanger og sangskriver Drew Sycamore var i 2020 den mest spillede kvinde i dansk radio. Hun er blandt andet kendt for hits som 'I Wanna Be Dancing' og 'Take It Back'. (Foto: Martin Sylvest © Ritzau Scanpix)

Kønsbalancen mellem mænd og kvinder på den danske musikscene er fortsat skæv.

Sådan lyder konklusionen i en ny rapport fra foreningen Koda, der håndterer og udbetaler rettighedskroner til danske musikere.

I rapporten, der dækker over musikåret 2020, har Koda kigget på fordelingen af udbetalte rettighedskroner mellem mandlige og kvindelige sangskrivere og komponister - og tallene taler deres tydelige sprog.

Mens 90 procent af udbetalingerne i 2020 gik til mænd, modtog de kvindelige medlemmer af organisationen blot 10 procent af de udbetalte midler. Det til trods for, at 20 procent af organisationens medlemmer er kvinder.

Koda udbetaler rettighedskroner til deres medlemmer, når en sang eller et værk, de står bag, for eksempel bliver spillet i radio og tv, streamet hos en streamingstjeneste eller spillet til en koncert.

Og dér halter kvinderne altså bagud.

Faktisk har kvindernes andel af det samlede udbetalingsbeløb været støt faldende, siden det toppede i 2012. Dengang indkasserede de kvindelige medlemmer 12,4 procent af midlerne, mens de i 2020 fik 9,7 procent af de udbetalte penge.

Musiker og sanger Nana Jacobi har i mange år råbt op om den ulige kønsbalance i den danske musikbranche og var i 2016 med til at stifte organisationen Hun Solo, der arbejder for at fremme kvindelige musikere.

Hun kalder de nye tal fra Koda for "meget iøjnefaldende".

- Jeg synes, det er vildt, at tallene fortsat er så lave, som de er. De seneste år har der været sat meget mere fokus på at give de kvindelige musikere plads, og jeg tror, mange måske havde en følelse af, at vi da var på vej i en anden retning, siger Nana Jacobi og fortsætter:

- Men tørre tal lyver ikke, og jeg er faktisk selv overrasket over, hvor sindssygt dårligt det stadig står til med kønsbalancen i dansk musik. Det er jo decideret gået ned ad bakke. Det er eddermame vildt.

Ifølge Nana Jacobi er der de seneste år sket en stor ændring i måden, man i musikbranchen taler om problemerne med kønsbalancen på.

Alligevel mener hun, at den nye rapport er et tydeligt bevis for, at der fortsat savnes konkret handling fra aktørerne på den danske musikscene, hvis der for alvor skal ændres i ubalancen mellem mænd og kvinder.

- Der er sket rigtig meget de sidste fem-ti år. Dengang hed det ofte bare, at "kvinderne måtte tage sig sammen og lave noget bedre musik." Der er heldigvis sket en stor ændring dér, og folk er blevet meget mere bevidste om den ulige kønsbalance, og hvad den skyldes, siger Nana Jacobi og fortsætter:

- Men den bevidsthed skal også omformes til handlekraft, for det er først i dét øjeblik, der sker en ændring. Du kan ikke sidde som festivalbooker, producent på et tv-program eller i radioens playlisteudvalg og tale om de her ting, men så bare fortsætte med at gøre det, du altid har gjort. Så sker der ingenting.

Kvinder bliver spillet - en smule - mere i radioen

Der er dog også fremgang at spore i kønsstatistikken fra Koda.

Kigger man på de forskellige udbetalingsområder, er der sket en lille fremgang for de kvindelige medlemmer, der i 2020 fik en større andel af udbetalingerne på koncert- og radioområdet sammenlignet med året før.

Altså er der procentvis blevet spillet mere musik skabt af kvinder i radioen og til koncerter.

Det glæder Nana Jacobi, der blandt andet fremhæver DR, som tidligere i år igangsatte et nyt projekt, der skal sikre en mere lige kønsbalance på organisationens radiokanaler.

I den forbindelse kunne DR fortælle, at der i år frem til oktober 2021 er blevet spillet 11 procent flere kvindelige kunstnere eller bands med kvindelige medlemmer end året før.

- Det er sindssygt vigtigt, at en stor institution som DR går ud og siger: "Nårh ja, vi har faktisk et medansvar, nu gør vi noget" og så prøver at skabe nogle ændringer i deres måde at gøre tingene på. DR er endelig vågnet af deres årelange bjørnesøvn, og jeg håber, at flere store medieaktører snart gør det samme, siger hun.

Musiker Nana Jacobi står sammen med musiker Kirstine Stubbe Teglbjerg og radiovært og forfatter Anya Mathilde Poulsen bag organisationen Hun Solo, der arbejder for at komme den skæve kønsbalancen i musikbranchen til livs. Det forsøger de blandt andet ved at afholde koncerter, der sætter fokus på både erfarne og nye, kvindelige musikere. (Foto: Anne Bæk © Ritzau Scanpix)

Og selvom kvinderne altså fortsat sakker markant bagud, når det gælder udbetalingen af rettighedskroner, så er det ifølge Nana Jacobi fortsat værd at bide mærke i de enkelte fremskridt på radio- og koncertområdet, der kommer frem i rapporten.

- Det er jo langt fra nogen markant stigning, men vi kan da håbe, at det er en tendens, der fortsætter, og at det er et tegn på, at tingene forhåbentlig er ved at vende. Men det kræver naturligvis flere års fremgang, før man kan konkludere den slags.

Delvist opløftende - men generelt bekymrende

Hos Koda selv glæder man sig også over de enkelte fremskridt, organisationens kvindelige medlemmer oplevede i 2020.

- Selvom den generelle kønsbalance er uændret, er det trods alt opløftende, at vi oplever mindre fremgange på nogle få udbetalingsområder og hos vores nye kvindelige medlemmer.

- Vi kan se, at det er koncert- og radioområdet, som i høj grad bærer udviklingen, og for os at se er det et tegn på, at der i musikbranchen bliver arbejdet aktivt for at ændre på uligheden i kønsbalancen, udtaler Kodas næstforkvinde, Loui Törnquist, i forbindelse med den nye rapport.

Der skal dog mere end festivalkoncerter og radio-airplays til at korrigere skævvridningen mellem mandlige og kvindelige musikere.

Hos Koda kalder man det "bekymrende", at den overordnede kønsstatistik viser, at uligheden i kønsbalancen generelt er blevet større de seneste par år.

- Hvis vi skal have vendt denne udvikling, skal branchen holde fast i deres vilje til at skabe en reel forandring og samtidig skrue endnu mere op for dampen.

- Derfor er det vores håb, at branchen vil bruge de positive tendenser i statistikken som motivation til at fortsætte og forhåbentligt intensivere deres indsatser, for de vidner om, at konkrete handlinger kan gøre en forskel, udtaler Kodas bestyrelsesformand og komponist, Niels Rønsholdt, i en pressemeddelelse om den nye rapport.

FacebookTwitter