Organisation frygter store konsekvenser for den danske musikbranche, hvis DR skrotter P6 Beat og P8 Jazz

Musikken mister et led i fødekæden uden de to radiokanaler, mener interesseorganisation.

Det danske band Velvet Volume er en af dem, der gennem årene har fået meget airplay på P6 Beat. Her spiller de ved P6 Beat Rocker Koncerthuset for nogle år tilbage. (Foto: Agnete Schlichtkrull © DR)

Hvis du er én af dem, der jævnligt tænder for P6 Beat eller P8 Jazz, er det lige nu uklart, hvad du skal lytte til fra 1. januar 2022.

For de to radiokanalers fremtid er endnu ikke afklaret. Sådan har det reelt været, siden den forrige regering i 2018 pålagde DR en omfattende spareplan, som i sin tid fik DR til at varsle lukninger af P6 Beat, P7 Mix og P8 Jazz.

P6 Beat og P8 Jazz har dog overlevet, fordi den nuværende regering både i 2019 og 2020 fandt en portion ekstra penge til at drive kanalerne videre i modsætning til P7 Mix, der måtte lukke.

Men i regeringens finanslovsudspil for 2022 er der ikke afsat nye penge til at føre de to kanaler videre. De står derfor til at lukke, hvilket har fået musikbranchen op af stolen.

Nærmere bestemt har Danske Uafhængige Pladeselskaber, der er en interesseorganisation for den uafhængige pladebranche, og som repræsenterer 170 danskejede pladeselskaber, skrevet et åbent brev hos musikmediet Gaffa om den mulige lukning af radiokanalerne.

Her argumenterer forperson Kristoffer Rom for, at en lukning af radiokanalerne vil efterlade danske kunstnere og musikselskaber svækket, "alt imens populærkulturen og de multinationale selskaber kan dominere musikbranchen i endnu højere grad, end tilfældet er i dag."

Til Kulturen på P1 uddyber Rom sin kritik af de mulige lukninger:

- Radioen og live-sektoren er store, nødvendige udstillingsvinduer for især jazzen og de rockrelaterede genrer, som bliver repræsenteret på P6 og P8. Folk hører noget i radioen, de kan lide, de ser, om det spiller i nærheden, og de køber billet til koncerterne. Så det er en fødekæde, der bliver skilt ad.

Hård konkurrence fra Spotify

Kristoffer Rom lægger også vægt på, at den danske musikbranche desuden er i knæ efter knap to år med coronapandemi, som har betydet hundredevis af aflyste koncerter.

Faktisk faldt omsætningen i musikbranchen med 35 procent i 2020 sammenlignet med året før, viser en ny rapport fra Rambøll, der er lavet i samarbejde med Dansk Live, IFPI, Koda, MXD, Gramex og Musikforlæggerne.

Ser man alene på omsætningen i forbindelse med livemusikken, lød faldet i samme periode på 52 procent.

P8 Jazz Alive har flere år i træk fundet sted i DR's koncerthus. (Foto: Kim Matthai Leland © DR)

Derudover er konkurrencen fra streaminggiganter som Spotify til at tage at føle på, hvis man som dansk, upcoming musiker vil have sin musik ud til et publikum.

- Der bliver udgivet omkring 60.000 sange i døgnetSpotify. Det er det, vi er oppe imod, siger Kristoffer Rom til Kulturen på P1 og tilføjer, at dét at opdage ny musik i radioen simpelthen er en anderledes oplevelse for lytterne:

- Det er noget med den måde, man formidler musikken på, der kanaliserer den bedre, end når man hører den på en Spotify-playliste, eller ser den i en Facebook-annonce.

DR: Politikerne skal finansiere kanalernes overlevelse

Ifølge Kristoffer Rom er det mærkeligt, at DR ikke kan finde penge i budgettet til at drive de to kanaler videre.

- Jeg synes, kanalerne er blevet holdt som gidsler i nogle forhandlinger. Jeg synes, man fra DR's ledelse bør prioritere sin public service-forpligtelse højere end sin symbolpolitik, siger han.

Både i 2019 og i 2020 var det et beløb på 15 millioner kroner, som daværende kulturminister Joy Mogensen (S) bevilligede, der gjorde, at kanalerne kunne leve videre.

Men meldingen fra DR er ifølge Mediawatch nu, at en videreførelse vil koste 20 millioner kroner årligt, og at det er politikerne, der skal finde de penge.

Som tidligere nævnt er der dog ikke bevilget penge til P6 Beat og P8 Jazz i den finanslov, som blev præsenteret af regeringen i august i år.

Både Kulturen på P1 og dr.dk har bedt om et interview med Henrik Bo Nielsen, der er DR’s direktør for Kultur, børn og unge og har ansvaret for de to radiokanaler.

Han har dog takket nej og henviser til en tidligere, skriftlig kommentar, som lyder:

"Vi er fortsat fra DR's side positive overfor at videreføre kanalerne, hvis der prioriteres finansiering fra politisk side i lighed med 2020 og 2021, sådan som vi også har udmeldt fra første færd. Med de store besparelser vi i DR har gennemført, har vi ikke selv mulighed for at videreføre kanalerne, med mindre vi lukker noget andet."

Hvis pengene ikke bliver fundet, frygter forperson for Danske Uafhængige Pladeselskaber, Kristoffer Rom, for konsekvenserne ved kanalernes lukning:

- Det ville efterlade et kæmpestort hul i musikformidlingen og i forbindelsen mellem nye kunstnere og deres publikum, som der bare ikke er nogen arvtager til.

Facebook
Twitter