(Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © DR)

Pia lagde musikdrømmen på hylden i et år for at spare op: 'Det er en misforståelse, at kunst ikke er arbejde'

Pia Christensen producerer musik under navnet Vakle, men det har krævet tid og hårdt arbejde at satse på en musikkarriere.

Hvis du tror, at alle i musikbranchen tjener kassen, så tager du fejl.

Det kan nemlig være dyrt og tage tid at satse på drømmen om at lave musik.

For Pia Christensen, der producerer under kunstnernavnet Vakle, er det ikke pengene, der driver værket. Det er derimod kampen for diversitet og repræsentation. Hun brænder for at give stemme til nogen, der ikke altid har haft nemt ved at blive hørt.

- Jeg er broke but happy, fortæller Pia Christensen.

Hun er oprindeligt fra Haderslev og producerer i dag fra sit studie på Nørrebro i København, hvor R&B, hiphop og soulede pop-produktioner flyder ud af hendes højttalere de fleste dage.

I øjeblikket producerer Pia Christensen - eller Vakle - et album for pop-punktrioen Girlcrush. Hun har desuden remixet for Nelson Can og laver live-kor for Annika Aakjær. Og så arbejder hun på sit eget debutalbum som selvproducerende artist.

På det kommende album er målet for produceren at søge kreative samarbejder sammen med artister, hun ser op til, fortæller hun. I et fællesskab med de medvirkende artister ønsker hun at skabe musik med positiv indflydelse, som hun formulerer det.

Sammen med den danske artist Espichicoque har hun for nylig udgivet den første single fra sit kommende debutalbum, 'Through Ur Eyes'.

Lyt til nummeret her:

0:00

Og for Pia Christensen spænder producer-rollen tilsyneladende og nærmest insisterende bredt uden fast format. Når hun ikke har fuld gang i musikproduktioner, producerer hun nemlig også podcasts.

Men det er ikke altid lige nemt at skabe plads til et kreativt og kunstnerisk rum, når det budgettet vakler, afslører hun.

Det stopper dog ikke Pia Christensen.

I kunstens navn lod hun for eksempel musikken ligge i et helt år for at lave andet arbejde og spare penge sammen til at kunne iværksætte sin musikalske drømmekarriere og for alvor etablere sig selv som producer.

Dr.dk har mødt Pia Christensen i hendes studie til en snak om at etablere sig som producer, hvorfor musik er værd at være broke for, og hvordan og hvorfor musikken gør hende så happy.

  • I øjeblikket producerer Pia Christensen pop-punktrioen Girlcrush' kommende album. - Som producer skal jeg have ideer til, hvordan det kan lyde, når bandet arrangerer og indspiller deres sange. Derfra får jeg så optagelser fra lydteknikeren og producerer det efterfølgende. Det handler om at være den, der står i hjørnet af lokalet og lytter og siger: "Mere distortion på bassen, mindre klang på guitaren". Lidt som at være dirigent. Det er et kæmpe samarbejde, hvor man skal blive enige om alt. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © DR)
    1 / 12
  • Da Pia Christensen gik i gymnasiet i Haderslev, mødte hun en person, der for alvor hjalp hende i retning af at producere musik. - Vi lavede en duo, hvor jeg sang og skrev, og han producerede. Og ret hurtigt var jeg sådan: "Jeg vil også producere!" Og så hjalp han mig. Jeg så jo på ham, at det kan man sagtens. Den store forskel for mig var at have et menneske, du stoler nok på, og som ikke griner, når du siger, du gerne vil, men i stedet tager med i 4Sound (musikbutik, red.) og hjælper med at købe monitors. Jeg har ofte tænkt, at hvis det ikke havde været for ham, var jeg aldrig endt her. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © DR)
    2 / 12
  • Efter gymnasiet tog Pia Christensen til London for at lære at producere i programmet Ableton Live. - Jeg tog kurset, fordi jeg er enormt dårlig til selv at lære ting. Jeg er meget sådan… altså, YouTube-tutorials er ikke mig. Der er jo tusindvis af tutorials, men jeg er ikke i stand til at se dem og få noget ud af dem. Det var jeg i hvert fald ikke dengang. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © DR)
    3 / 12
  • I dag har Pia Christensen fundet sig godt til rette i producer-rollen i sit studie på Nørrebro. Men det har ikke altid været sådan. - Jeg startede med at producere min egen musik tilbage i 2016. Der sang jeg også selv. På det tidspunkt fandt jeg bare ud af, at jeg ikke fandt mig så godt til rette i at være så langt fremme på scenen. Så jeg tror også, jeg har fundet producer-rollen, fordi det er det, der gør mig glad. Jeg har det nice i studiet. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © DR)
    4 / 12
  • Selvom en producer-karriere i musikbranchen ikke ligefrem lægger op til almindelige arbejdstider, er det en prioritet for Pia Christensen at arbejde mandag til fredag og holde fri i weekenden. Det er dog nemmere sagt end gjort. På et tidspunkt resulterede det i, at hun måtte undvære musikken i et år for at få det hele til at hænge sammen. - Jeg tog et helt år ud, hvor jeg nærmest ikke lavede musik og arbejdede sindssygt meget, så jeg kunne spare sammen til en andelslejlighed, som jeg forhåbentlig kan sidde nogenlunde billigt i resten af mit liv. Nu er det sket, og det er en god beslutning i mit liv. Det er jo ikke alle, der synes, det er løsningen. Det var hårdt at tage et år ud fra ens drøm for at fokusere på noget så latterligt som økonomi. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © DR)
    5 / 12
  • "More love more money", står der meget sigende skrevet over Pia Christensens hoved på vej ned i studiet. - Det er vildt, det med at man arbejder i sin drømmebranche, men der er så mange, der er stressede, deprimerede og har det hårdt i musikbranchen. Det er totalt modsigende. Man har fået lov til at leve sin drøm, som de fleste har kæmpet enormt meget for - og som jeg også har kæmpet for i mere end ti år - og så er det bare stadig sygt hårdt. Men det er, fordi vilkårene er dårlige. Man er underbetalt. Det forventes, at man arbejder mange timer, og at man arbejder gratis i mange år, så de fleste musikere er nødt til at have andre job ved siden af. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © DR)
    6 / 12
  • Ifølge Pia Christensen er drømmen meget vigtig at kæmpe stædigt for. - Det er en misforståelse i samfundet, at kunst ikke er arbejde, eller at kunst ikke er vigtigt, men kun fornøjelse. Jeg synes, kunst er sygt vigtigt. Det er så vigtigt, at man oplever noget, som man kan se sig selv i, eller føle, at man bliver set. Hvis der ikke var kunst, ville folk jo være dybt deprimerende. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © DR)
    7 / 12
  • - Det er synd for forbrugeren. Der bor så mange forskellige mennesker i Danmark - køn, seksualitet, etnicitet, alder - så når musikbranchen er så ensformig, som den har været og stadig er, går vi glip af rigtig meget fantastisk kunst, og rigtig mange mennesker bliver ikke repræsenteret i den. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © DR)
    8 / 12
  • Efter op- og nedture er Pia Christensen nu begyndt at skabe musik på sine egne præmisser. - Jeg er ved at lave et album, hvor det er mig, der producerer, og så har en artist med som feature. Det er mig i den samme rolle, som jeg plejer, ud over at jeg har mulighed for at sige ja og nej i sidste ende. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © DR)
    9 / 12
  • Albummet kommer til at indeholde budskaber, der er vigtige for Pia Christensen og de artister, hun arbejder med. - For eksempel handler første single om racisme og om at være en del af en minoritet. Espichicoque, som har skrevet teksten, har brun hud, hvilket gør hende til en etnisk minoritet i Danmark. Vi er begge minoriteter i musikbranchen på grund af vores køn, og jeg er også en del af en minoritet på grund af min seksualitet. Nummeret har bidraget til mange givende samtaler om, hvor forskelligt man kan opleve det at være en minoritet, siger Pia Christensen, som selv er panseksuel. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © DR)
    10 / 12
  • - Det er ikke, fordi alle numrene handler om noget sygt dybt. Den næste single hedder 'Happy Go Lucky', og det lyder jo ikke, som om det er særligt dybt, og det er den måske heller ikke. Det er mere bare et nice nummer, der handler om kærlighed, som jeg tror, mange kan relatere til. Og det er også vigtigt, at nogen skriver om det. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © DR)
    11 / 12
  • - Der mangler diversitet i musikbranchen. Det er for alles skyld. Det er ikke sådan en egoistisk plan for os ikke-cis-mænd om at snyde og møve os ind på markedet. Det er, fordi vi går glip af kunst, som kunne have været der og repræsentere noget andet og nogle andre. Så det er drømmen, at der kommer mere diversitet, og der sker mange ting for tiden. Det går fremad. (Foto: Frederik Højfeldt Nielsen © DR)
    12 / 12
FacebookTwitter