Pludseligt farvel efterlader musikverdenen i chok: Sådan blev Daft Punk 'evige legender'

Duoen, der netop har meddelt, at den stopper, har siden albumdebuten i 1997 sat dens tydelige præg på verdens musikscene.

(Foto: (Grafik) Anne Vestergaard Olsen © dr)

"One more time, we're gonna celebraaate / oooh yeah, alright."

Jeg husker tydeligt, første gang jeg så musikvideoen til Daft Punks 'One More Time' på tv-kanalen MTV som 12-årig.

Farverige alien-væsner tonede frem på skærmen, mens de afholdt koncert i det ydre rum til lyden af en robotlignende stemme og en pumpende bas.

Selvom 'One More Time' på daværende tidspunkt havde flere år bag sig, så åbnede nummeret en dør til et splinternyt univers for mig: Daft Punks univers.

"Hold nu op, hvor er det bare tæskefedt!", var min første reaktion. Jeg blev helt høj.

På trods af min unge alder var jeg på daværende tidspunkt allerede stor fan af musik, men jeg havde aldrig hørt noget lignende. De efterfølgende år – helt indtil i dag – har jeg været betaget af Daft Punk og duoens musikalske verden.

Fra deres første album, 'Homework', fra 1997 til deres seneste og Grammy-vindende album, 'Random Access Memories', har jeg nørdet deres musik til uigenkendelighed.

Daft Punk har været pionerer inden for genrer som house, disco og generel elektronisk musik, og de har formået at tage den elektroniske lyd ud af klubberne og gjort den til en del af populærkulturen.

I dag, 28 år efter deres debut, har de stadig over 12 millioner månedlige lyttere på Spotify, de har banet vejen for store kunstnere som Disclosure, David Guetta og Skrillex, og så har musikmagasinet Rolling Stone udnævnt dem som én af verdens største musikalske duoer nogensinde.

Men desværre har alt godt en ende, og mandag skete det - i min verden - utænkelige.

Da jeg sad og arbejdede på et jubilæums-portræt af Daft Punks album 'Discovery', annoncerede duoen deres karrierestop og efterlod mig selv og store dele af musikverdenen i tårevædet chok.

Lyt til Daft Punks 'One More Time' her, mens du læser videre:

0:00

Nyheden kom frem, da duoen annoncerede deres farvel i en knap otte minutter lang video på YouTube og Facebook, mens deres mangeårige publicist, Kathryn Frazier, efterfølgende bekræftede stoppet til det amerikanske kulturmagasin Pitchfork.

Det vides endnu ikke, hvorfor Daft Punk har valgt at indstille karrieren, og det er kun med til at fortsætte den mytiske fortælling om de to franskmænd, der sjældent har udtalt sig om deres liv – og altid kun har vist sig i deres robotlignende hjelme og kostumer.

I kølvandet på den store nyhed har flere store stjerner hyldet Daft Punk. Disclosure har blandt andet kaldt dem "de største nogensinde", mens Pharell Williams kalder dem for "evige legender".

Daft Punk har solgt millioner af album på verdensplan, mens de også har vundet fem Grammy-priser for deres seneste album, 'Random Access Memories'. Blandt andet for 'Årets bedste album'. (Foto: (Grafik) Anne Vestergaard Olsen © dr)

Robotterne kommer

Men selvom Daft Punk unægtelig har været en stor del af mit og mange andres liv de seneste 28 år, så starter historien om verdensstjernerne et helt andet sted. Nemlig i Paris.

Her mødte de to unge franskmænd, Thomas Bangalter og Guy-Manuel de Homem-Christo, hinanden i folkeskolen, hvor der hurtigt opstod et fortroligt venskab mellem dem.

Deres fælles interesse for musik fik dem i en alder af kun 17 år til at danne indiepunk-bandet Darlin' med deres fælles ven, Laurent Brancowitz. Men selvom de tre franskmænd forstod sig på musikalske toner, blev deres første single, 'Cindy So Loud', mødt med skepsis fra anmelderne.

Én af dem kaldte sågar deres musik for "daft punk", hvilket kan oversættes til "idiotisk punkmusik".

Anmelderen havde nok ikke regnet med, at lige netop dén anmeldelse skulle så frøet til det, der senere skulle vokse sig til at blive en af de mest succesfulde musikalske duoer i verdenshistorien.

For da Thomas Bangalter og Guy-Manuel de Homem-Christo kort tid efter forelskede sig i den spirende elektroniske musikscene i Paris i 1990'erne, valgte de at droppe bandet Darlin' og adoptere Daft Punk som deres producer-navn.

De to franskmænd startede med at producere musik i Thomas Bangalters soveværelse, mens de i aftentimerne optrådte på klubber i Paris, hvor de med deres hårdtslående debutplade, 'Homework', hurtigt opnåede succes.

Lyt til Daft Punks megahit 'Get Lucky' lige her:

0:00

Men de to franskmænd var produktive og en dag, da de arbejdede på deres andet studiealbum, 'Discovery', skete der en skelsættende ting for de to musikere.

- Vi arbejdede med vores sampler i studiet præcis klokken 9.09 den 9. september 1999, da den eksploderede. Vi kom en smule til skade, så vi blev nødt til at lave en lille operation, og så opdagede vi, at vi var blevet robotter. Det var skæbnen, har Thomas Bangalter tidligere udtalt.

Og nu tænker du måske: "Robotter? Hvad taler du om?"

Men du hørte ganske rigtigt.

Fra den dag valgte de to franskmænd nemlig, at de aldrig nogensinde igen ville optræde eller give interviews i offentligheden uden at bære robothjelme.

Om det direkte skyldtes den voldsomme oplevelse, eller det mest af alt var et mediestunt, kan man kun gætte sig til, men robotterne, som vi kender dem i dag, var officielt landet, og de var klar til at ændre musikverdenen.

Daft Punk startede efterfølgende deres eget pladeselskab, og hvert et skridt i deres karriere blev siden planlagt ned til mindste hemmelige detalje, der havde til formål at skabe en snært af magi eller mystik omkring dem.

Og selvom hjelmene oprigtigt var tiltænkt at skabe anonymitet, er de siden hen blevet en fast del af deres mystiske identitet. I dag er det robotterne, der er Daft Punk - ikke Thomas Bangalter og Guy-Manuel de Homem-Christo.

- Vi er ikke kunstnere, vi er ikke modeller - det ville ikke være behageligt for mennesker at se vores menneskelige træk, men robotterne er spændende for folk, har Guy-Manuel de Homem-Christo tidligere selv udtalt til musikmagasinet Rolling Stone.

Pharrell Williams medvirkede på Daft Punks enorme hit 'Get Lucky'. Han har tidligere udtalt, at han mødte robotterne tilfældigt til en fest. - Jeg mødte robotterne til en Madonna-fest, hvor de sagde: "Vi skal lave noget sammen," og jeg tilbød dem at gøre lige, hvad de ønskede af mig. Det føles, som om hjerteslaget er det eneste menneskelige, de besidder. (Foto: (Grafik) Anne Vestergaard Olsen © dr)

Elektronisk musik bliver en af verdens største genrer

I 2001 udgiver de to robotter 'Discovery', der ender med at revolutionere elektronisk musik. Det fortæller musikolog Rasmus Riegels, der, ligesom jeg, deler den store fascination af de to franske robotter.

- Albummet flyttede Daft Punk fra undergrundsklubben til stadionscenen og de store festivaler. 'Discovery' viser, at lyden af house også kan være rock og pop. De har taget alt det nørdede maskineri fra studiet og formået at skabe noget nyt ved at bruge værktøjskassen fra den elektroniske scene, siger han og uddyber:

- Pludselig kunne man lytte til elektronisk musik derhjemme. Nogle numre kan man danse til, andre kan man hygge til. Der er noget for enhver, og det er gjort spiseligt.

Da Rasmus Riegels nævner, at man kan finde passende Daft Punk-musik til enhver situation, kan jeg ikke lade være med at smile for mig selv.

Daft Punks nummer 'Something About Us' har blandt andet været soundtracket til min første ulykkelige kærlighed, mens 'Around the World' har givet mig utallige gode stunder på dansegulvet.

Hør Daft Punks 'Around the world' lige her:

0:00

Minderne hober sig op, mens vi snakker, og samtalen lander hurtigt på, hvor meget Daft Punk har betydet for elektronisk musik, som vi kender den i dag.

- Deres nyere musik er mere poppet og rocket, men der var stadig en klar linje i deres musik, der tydeligt viser, at klubmusikken er stedet, hvor de har lært deres teknikker og dygtiggjort sig.

- I dag er elektronisk musik én af verdens største genrer, og der er mange store popstjerner der, takket være Daft Punk, har opdaget, at de måske lyder endnu federe over housebeats, og at det fungerer godt på musikhitlisterne. Det gælder blandt andet Dua Lipa, der lige nu har enorm succes.

I musikvideoen til Daft Punks hit 'Around the World' danser mumier, rummænd og aliens rundt i cirkulære baner. De er alle en del af Daft Punks mystiske univers. (Foto: (Grafik) Anne Vestergaard Olsen © dr)

Et legendarisk eftermæle

I dag kan det være svært at slå ned på et egentlig højdepunkt i Daft Punks lange karriere – for der findes mange.

Man kunne nævne, hvordan de i 2007, efter at være blevet udsat for en del kritik for deres tredje studiealbum, 'Human After All', blev overtalt til at spille på den legendariske amerikanske festival Coachella, hvor de valgte at remixe samtlige af deres tidlige numre og ankomme i en stor, glødende pyramide omgivet af en gigantisk LED-skærm - hvilket ikke var set før på daværende tidspunkt.

Man kunne også nævne, at de har produceret musik og arbejdet med store kunstnere som Kanye West, LCD Soundsystem, N.E.R.D og The Weeknd.

Men måske skulle man bare hæfte sig ved, hvor stor en succes deres fjerde og sidste studiealbum, 'Random Access Memories', fra 2013 endte med at blive.

Albummet havde været otte år undervejs og bød blandt andet på samarbejder med legendariske musikskikkelser som Giorgio Moroder, Nile Rodgers og Pharrell Williams.

Det blev samtidig også duoens første album, der toppede den prestigefyldte albumhitliste Billboard 200, mens de også vandt hele fem Grammy-statuetter i 2014. Blandt andet for 'Årets album' og 'Årets sang' med singlen 'Get Lucky'.

Kort sagt har de to robotter for længst cementeret sig som nogle af de største (ikke)menneskelige skikkelser, der hidtil er set i musikkens verden.

Men lige nu efterlader Daft Punk mig med en følelse af tomhed, og jeg må lære at leve med, at jeg aldrig nogensinde kommer til at opleve dem og deres fortryllende mystik live.

Men minderne og deres store bagkatalog af fantastisk musik vil jeg altid have.

FacebookTwitter