Seriøst, lyt selv: 6 introsange der er lige så perfekte som serien

Alle vinder, når serieskaberne finder den perfekte sang. Både Silicon Valley-iværksætterne og seriemorderne i Sydstaterne.

'The Leftovers' og 'True Detective' på HBO Nordic indledes begge med melodier, der kan noget helt særligt. (© HBO Nordic)

Enhver god tv-serie bør have en mindst lige så god intromelodi.

I disse bingewatching-tider skal man ofte igennem samme startsekvens flere gange på én aften, hvis man for alvor er blevet bidt af en ny serie.

Det er i sandhed en kunst i sig selv at skabe en god serieintro. Derfor er det vigtigt, at melodi og billeder passer perfekt sammen og samtidig formår at skabe den rigtige stemning, så man er bedst muligt klædt på til den pågældende serie.

Jeg har fundet seks af de bedste intromelodier frem i en hyldest til en yderst undervurderet seriedisciplin.

(© HBO Nordic)

True Detective (Sæson 1): The Handsome Family – ‘Far From Any Road’

True Detective kom på et tidspunkt, da streamingtjenesterne for alvor begyndte at vinde indpas, og hvor stadig flere og flere fik øjnene op for det langstrakte format i serier som 'Mad Men' og 'Breaking Bad'.

'True Detective' blev heldigvis ikke overset, og det skyldes ikke kun et uventet comeback fra Matthew McConaughey, men også at bandet The Handsome Family var så flinke at udlåne deres sublime nummer ’Far From Any Road’, som perfekt sætter den sumpede Louisiana-stemning for den nu ikoniske detektivserie.

Desværre byttede de i anden sæson sangen ud med Leonard Cohens ’Nevermind’, som er et fint stykke musik, men som slet ikke er i stand til at vække de samme stærke følelser.

(© HBO Nordic)

Halt and Catch Fire: Trentemøller – ‘Still On Fire’

Den amerikanske kanal AMC havde nok regnet med en ny Mad Men i form af den fremragende 'Halt and Catch Fire', som underligt nok gik lidt under radaren. Og dette på trods af forrygende anmeldelser, en interessant historie om IT-iværksættere i 80’erne og sidst men ikke mindst en fantastisk intromelodi skabt af danske Trentemøller.

Jeg lytter normalt ikke så meget til elektronisk musik, men det understreger blot det smukke ved en serieintro; at man kan få ørerne op for musik, man ellers aldrig ville sætte på.

Trentemøllers komposition passer perfekt til seriens iværksætterskildring af et vanvittigt og hamrende kreativt miljø i rivende udvikling. En periode, hvor måden, vi lever på i dag, blev gjort mulig, og Trentemøllers musik lyder nærmest som en elektronisk genfødsel af menneskeheden med både fantastiske muligheder og potentielt frygtelige konsekvenser.

Trentemøllers originale 'Still On Fire' optræder i en alternativ version i serien. Lyt til originalen her:

(© NBC)

Knight Rider: Tema komponeret af Stu Phillips

Hvem husker ikke introen til 80'er-serien 'Knight Rider'?

Serien hvor David Hasselhoff med pompøst hår og en bil, hvis mest imponerende ‘artificial intelligence’-egenskab er autopilot og en Siri installeret.

Det ændrer ikke på, at det føltes radikalt og futuristisk, da man skrev serien i starten af 1980'erne, hvorfor intromelodien skulle lyde både faretruende, elektronisk og fremadskuende.

Men først og fremmest er Stu Phillips komposition helt vildt catchy.

Jeg behøver ingen hjælp til at huske, hvordan melodien lyder, og sammen med billederne af bilen K.I.T.T., der kører i en ørken under en lilla himmel, har man opskriften på en af de mest ikoniske serieåbninger nogensinde.

Desuden er intromelodien blevet samlet et hav af gange, blandt andet i Punjabi MC’s megahit ’Mundian To Bach Ke’ feat. Jay-Z og Busta Rhymes’ ’Turn It Up’.

(© HBO Nordic)

The Wire: Diverse kunstnere – ‘Way Down In The Hole’

Verdens måske bedste serie 'The Wire' har selvfølgelig også en af de bedste introsange nogensinde. Sangen ’Way Down In The Hole’ er skrevet af Tom Waits, men han måtte vente til anden sæson med at få sin egen version med i serien.

For ligesom serien, der skifter fortæller-perspektiv i hver sæson, så har hver af de fem sæsoner en unik indspilning af Waits’ sang, som på den ene eller anden måde passer tematisk ind i den pågældende sæson.

Den måske mest kendte version af sangen er gospelgruppen The Blind Alabama Boys’ indspilning, som blev brugt i første sæson.

Den eneste version, der blev indspillet direkte til 'The Wire', kan høres i fjerde sæson, hvor flere af de unge skuespillere har lavet en version, som passer perfekt til netop den sæson, der handler om problemerne med Baltimores skolesystem.

(© Viaplay)

Transparent: Tema komponeret af Dustin O'Halloran

Amazons fantastiske serie 'Transparent' om familiefaderen Mort Pfefferman, der springer ud som transperson, er på papiret egentlig en komedieserie.

Dog er det en serie, der vækker stærke følelser hos selv den mest kyniske seer, og selvom serien da til tider er virkelig morsom, så er jeg glad for, at man har valgt en intromelodi, som understreger seriens alvorlige side.

Dustin O’Hallorans underskønne klaverstykke er stadig fast inventar på mine Spotify-lister, og jeg bliver både glad, trist og eftertænksom af den sang.

Tilsat dokumentariske stemningsbilleder fra filmen 'The Queen', som rummer fantastisk smukke billeder af transpersoner gennem tiden, står det som en af de mest rørende åbningssekvenser nogensinde.

(© HBO Nordic)

The Leftovers: Iris DeMent – ‘Let The Mystery Be’

Første sæson af 'The Leftovers' var ikke min kop te - og det var introen heller ikke.

Heldigvis gik serieskaberen Damon Lindelof - der allerede var udskældt for afslutningen på hitserien 'Lost' - i tænkeboks for at genopfinde serien og skabte ikke bare en af de bedste sæsoner i nyere tid, men også en komplet ikonisk introsekvens med et perfekt musikvalg.

En del af den kritik, 'The Leftovers' fik, var, at man aldrig får en forklaring på seriens præmis om, at to procent af jordens befolkning forsvinder.

For at understrege, at det ikke er det, serien handler om, men derimod den sorg, som de efterladte lever med, gik Lindelof i en helt anden retning med Iris DeMents countrysang ’Let The Mystery Be’.

Sangen understreger perfekt seriens fornyede fokus i anden sæson og sat over skiftende, stillestående familiefotos, hvor en af personerne er skåret ud af fotoet, havde den nye introsang et stærkt, kunstnerisk budskab.

Facebook
Twitter