Skabt i en orkan af kokain: Derfor er ikonisk album en milepæl i musikhistorien

Fleetwood Mac hvem? Få en kort introduktion til bandet og hitalbummet 'Rumours'.

Stevie Nicks (forrest) og Mick Fleetwood (på trommer) ved en Fleetwood Mac-koncert i Las Vegas i 2018. Mens Mick Fleetwood var med fra start i 1967, blev Stevie Nicks først en del af gruppen i 1975. (Foto: Kevin Mazur © Getty Images)

Svævede nyheden om Peter Greens død også lydløst forbi dig i weekenden?

Så tillader jeg mig at lave lidt larm for den afdøde 73-årige guitarist, inden han bliver lagt i graven.

Eller i hvert fald det, han var med til at skabe:

Fleetwood Mac.

For Peter Green var faktisk ikke med til at skabe det, der formentlig er grunden til, at du overhovedet har hørt om det britisk-amerikanske rock-pop-blues-country-fænomen. Og som denne artikel handler om.

Det ikoniske album 'Rumours' fra 1977.

Coveret til albummet 'Rumours', der modtog en Grammy for 'Årets album' i 1978, og som menes at have solgt mere end 40 millioner eksemplarer - hvilket gør det til et af de bedst sælgende album nogensinde.

Men sammen med Mick Fleetwood, Jeremy Spencer og Bob Brunning var Green altså en af grundlæggerne af en af de mest succesfulde grupper, musikverdenen har set.

Musikjournalist og forfatter Jan Eriksen og Silas Bjerregaard, der sammen med sit tidligere band Turboweekend har lavet et cover af et af Fleetwood Macs største hits, giver her deres - i den helt korte pixibogversion - bud på, hvorfor 'Rumours' er et af de bedst sælgende album nogensinde, og hvorfor det i dag, 43 år efter udgivelsen, stadig er blandt de bedst sælgende i Storbritannien.

Konstant i krise

Der skal ikke mange Google-søgninger til for at konstatere, at 'Rumours' er en sprængfarlig størrelse.

Kort tid før albummet blev indspillet, blev to af bandmedlemmerne, Christine og John McVie, skilt, og to af de andre i bandet, Stevie Nicks og Lindsey Buckingham levede i et forhold, der var on-off og ikke blev mere stabilt af, at Nicks havde en affære med det femte bandmedlem, Mick Fleetwood.

De intriger valgte Fleetwood Mac at bruge på 'Rumours'.

- Så godt som alle tekster på 'Rumours' er stemmer i en musical. De synger til og om hinanden, for eksempel i 'Go Your Own Way', fortæller musikjournalist Jan Eriksen.

Lyt til 'Go Your Own Way' her:

0:00

Han fortæller, at bandet befandt sig i en konstant tilstand af krise på grund af al den interne ballade.

- Men der har været en loyalitet over for musikken, siden de blev ved, for de kunne jo høre, at der kom noget godt ud af det, og de var jo også enorme musikalske talenter.

Fleetwood Mac modtager hæder for deres mange solgte udgaver af 'Rumours' og efterfølgeren 'Tusk' på Wembley stadion i London i 1980. Fra venstre: John McVie, Mick Fleetwood, Christine McVie, Lindsey Buckingham og Stevie Nicks. (Foto: Michael Putland © Getty Images)

Det er ikke kun ord som utroskab, intriger og drama, der går igen i den førnævnte Google-søgning.

Ligesom så mange andre bands opstået i de eksperimenterende 1960'ere forsøgte Fleetwood Mac sig også med euforiserende stoffer. Hyppigt. Og i det her tilfælde med et bestemt stof.

- Albummet blev indspillet i en orkan af kokain, og det kan man måske godt høre. Der er ikke det filter, der måske ellers ville have været, siger Jan Eriksen.

- De ventede ikke lige til dagen efter med at sige det, de ville ud med, griner han.

Følelserne helt uden på tøjet

Blandingen af intrigerne, det musikalske talent og det hvide pulver gav et album, som senere har ramt blandt andre Silas Bjerregaard, der ellers først kom til verden fem år efter udgivelsen af 'Rumours'.

- Det er en superspændende plade. Den er fyldt med hjerteskærende kærligshedssange, der handler om dem selv, og det kan man mærke. Følelserne er helt uden på tøjet, og der er en hudløshed på den her plade, siger Silas Bjerregaard.

- De har virkelig noget på hjerte, og jeg føler ikke, at man kan komme meget tættere på, når historien bliver fortalt af folk, der selv har oplevet det, de fortæller om.

For godt syv år siden lavede Silas Bjerregaard sammen med sit tidligere band Turboweekend en coverversion af 'Dreams', der er det andet nummer på 'Rumours'.

Lyt til 'Dreams' her:

0:00

Men det er ikke kun det ene nummer, der har en særlig betydning for Silas Bjerregaard. Generelt er han imponeret af håndværket på albummet.

- Et af numrene er klippet sammen af flere forskellige numre, hvilket var ret teknisk på det tidspunkt, og der er jo ikke ét dårligt nummer på 'Rumours'. Hele pladen er fantastisk produceret og gennemkomponeret. Det er en milepæl og et stykke musikhistorie, siger Silas Bjerregaard.

Han hæfter sig ved, at Fleetwood Mac lagde sig lidt imellem 1960'ernes musik, der groft sagt enten bød på noget "tuttenuttet" eller psykadelisk, og det, som Silas Bjerregaard kalder for glam-80'erne.

Men at Fleetwood Mac med 'Rumours' samtidig leverede nogle større fortællinger.

- Og så var det også i den periode, de brugte en hel uge på at stemme klaveret, men det kan selvfølgelig også bare være, fordi der var en del kokain involveret, griner Silas Bjerregaard.

Er det et eksempel, som du overvejer at følge for at ramme noget lige så genialt, som Fleetwood Mac gjorde med 'Rumours'?

- Lige præcis 'Dreams', som jeg spillede med Turboweekend, er ikke så coke-agtig. Den handler mere om bagsiden af medaljen, griner Silas Bjerregaard.

- Og det er det nummer, der lyder allerbedst på hele pladen. Bassen og trommerne passer simpelthen så godt sammen, og der er en helt fantastisk længsel i guitaren.

Silas Bjerregaard er tidligere frontmand i Turboweekend. Tidligere i år udgav han den første ep i eget navn, 'Skygger for solen'. (Foto: Fotograf Sonny Munk Carlsen © Scanpix)
Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk