Skovler penge ind efter Fortnite-koncert: 'Han er en af de absolut sejeste lige nu'

Travis Scott har tjent omkring 20 gange så meget på sin optræden i 'Fortnite', end han har gjort på en almindelig koncert.

Travis Scott har tjent cirka 20 millioner dollar på sin optræden i Fortnite i april. (© Fortnite/Epic Games)

Forestil dig at tjene omkring 20 gange mere på én arbejdsdag, end du normalt gør. Meget fedt, ikke?

Det kommer nok ikke til at ske for de fleste af os, men hedder man Travis Scott, er det altså ikke en umulighed.

Den amerikanske rapper har nemlig tjent omkring 20 millioner dollar på sin ni minutter lange optræden i 'Fortnite' i april, viser en ny rapport fra Forbes. Til sammenligning tjente han lige under en million per show på sin 'Astroworld'-turné i 2018 og 2019.

De 20 millioner inkluderer salg af merchandise, og bevares, Scotts 'Fortnite'-optræden kan ikke ligefrem siges at være blevet stablet på benene på et øjeblik. Det tog spilfirmaet bag 'Fortnite', Epic Games, og rapperen flere måneder at planlægge og få alle detaljer på plads.

Så at kalde det én arbejdsdag er måske ikke fair game.

Men med den betydelige forskel på indtjening mellem en ni minutters virtuel optræden og en fire måneder lang turné med 56 fysiske koncerter kunne noget tyde på, at samspillet mellem 'Fortnite' og musik er en god forretning.

Travis Scott havde premiere på den nye sang 'The Scotts' i sin 'Fortnite'-optræden i foråret. Lyt til den her:

0:00

Og så er der det væsentligt større antal tilskuere, der kunne se med på samme tid, end til en almindelig koncert. Der var nemlig 12 millioner af slagsen under Travis Scotts virtuelle optræden i foråret.

Matchet giver god mening

Og netop antallet af tilskuere er rigtig interessant, mener radiovært Pelle Peter Jencel. Men bestemt ikke kun for Travis Scott.

- Han er en af de absolut sejeste musikere lige nu og har været det i flere år. Når han siger ja til at spille i 'Fortnite', handler det ikke så meget om en decideret musikoplevelse men om, at han kommer ud til en masse unge gamere, og 'Fortnite' får noget troværdighed og street cred ved at blive blåstemplet af Travis Scott, siger Pelle Peter Jencel.

Og hvem end, der kom på idéen, kunne da også gnide sig i hænderne, da Travis Scotts optræden i spillet slog Fortnites foreløbige streaming-rekord.

- Det er mere et brand-samarbejde end en koncert, og matchet giver god mening. Travis Scotts stil passer rigtig godt ind i spilverdenen, for han er meget visuelt orienteret og opererer meget i universer.

Og så deler rapperen og spillet på mange måder målgruppe, forklarer radioværten.

Travis Scott har nemlig fat i en masse unge, som bliver fremtidens storforbrugere. Og så er han glad for at lave limited edition-produkter i form af for eksempel sko, t-shirts og actionfigurer, som bliver udsolgt på et øjeblik og sælges videre for voldsomt store pengesummer.

- Det passer godt ind i forretningsmodellen bag 'Fortnite', hvor selve spillet er gratis, men det koster penge at købe skins og sådan. Jo mere unikt et udseende, du vil give din karakter, og jo mere du vil skille dig ud, jo dyrere er det. Og der har Travis Scotts målgruppe bevist, at de er villige til at betale for skille sig ud visuelt.

Sådan så det ud i april, da Travis Scott blev forvandlet til en karakter i 'Fortnite':

Virkelighedens Travis Scott overfor den computerskabte version. (Foto: FLORENCE CASSISI © Scanpix / Foto: Epic Games © Epic Games)

Stort potentiale i samarbejde mellem spil og musik

Pelle Peter Jencel tvivler på, at de 20 millioner dollar har været det afgørende for hitrapperen, som nok ikke ligefrem mangler penge.

- Jeg tror, det er meget vigtigere for Travis Scott at være den første, der gør noget. Han går op i at være innovativ og original og har jo bevist, at han kan tjene over det dobbelte på en turné, siger radioværten.

Og Travis Scott har da også vist sig at være en meget forretningsorienteret kunstner i en række andre sammenhænge. Han har nemlig blandt andet haft succes med et samarbejde med McDonald's og annoncerede i oktober et nyt "strategisk kreativt samarbejde" med Sony omkring den nye PlayStation 5.

12 millioner så med, da Travis Scott "spillede koncert" i 'Fortnite', hvor han blandt andet havde premiere på det dengang nye nummer 'The Scotts' med Kid Cudi. (© Fortnite/Epic Games)

Og selvom virtuelle koncerter og optrædener nok har været et plaster på såret for mange musikfans i en koncertløs tid, har corona ikke meget at skulle haves sagt i forhold til 'Fortnite'-koncertens succes, siger han.

- Det havde været en kæmpe event, om der var corona eller ej. Det var ikke rigtig en koncert, men mere bare hans sange, der blev afspillet, mens en udgave af Travis Scott dansede rundt. Det hele var animeret og på spillets præmisser.

Du kan se, hvordan det så ud, her.

Dog understreger han, at samarbejder mellem spil- og musikverdenen har et kæmpe potentiale - og at spilindustrien generelt allerede er god til at udbrede ny musik.

Til eksempel har spillet 'Grand Theft Auto' en hel radiostation, hvor spillere kan skifte kanal og finde nye, eksklusive, uudgivede numre. Og 'Fifa' har været gode til at finde nye numre, der egner sig til spillet. Senest at blandt andre danske Icekiid kommet med på et 'Fifa'-soundtrack.

- For spil med en ung målgruppe skal det meste jo helst være nyt og noget, man sjældent har hørt før. Der er det farligt at sætte en masse store hits på, de kender alt for godt i forvejen, siger Pelle Peter Jencel.

Og Travis Scott er da også langt fra den første kunstner, der har optrådt i et spil. Sidste år optrådte produceren Marshmello i 'Fortnite', og blandt andre 100 Gecs, IDLES og Massive Attack har i år gjort dem kunsten efter ved forskellige live-arrangementer i blandt andet spillet 'Minecraft'.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter