Steget med 350 procent på få uger: Populær Netflix-serie skaber massiv interesse for stryger-hits

Instrumentale stryger-versioner af Billie Eilish og Ariana Grande fra soundtracket til 'Bridgerton' bliver streamet i stor stil i øjeblikket.

Daphne Bridgerton (i midten) søger i Netflix-serien 'Bridgerton' efter kærligheden til lyden af blandt andre Billie Eilish (venstre) og Ariana Grande (højre) i instrumentale stryger-versioner. (Foto: Pressefoto / Liam Daniel / Dave Meyers © Netflix)

Hvis du er en af de over 63 millioner, der har kastet dig over Netflix-hittet 'Bridgerton', og al hvad den indebærer af sladder, overdådige kostumer og sex, er du måske også en af dem, der har bidt mærke i seriens soundtrack.

Når de unge, smukke og velhavende karakterer går til bal for at finde kærligheden eller bagtaler hinanden i krogene, sker det nemlig til lyden af klassiske covernumre af blandt andre Ariana Grande, Billie Eilish og Shawn Mendes.

Således har man altså nu mulighed for at dyrke nogle af nutidens kæmpehits som 'Thank U, Next', 'Bad Guy' og 'In My Blood' i instrumentale strygeversioner i bedste 1800-tals-stil på sin foretrukne streamingtjeneste – og det er der ikke så få, der har gjort brug af.

Strygekvartetten bag 'Bridgerton'-soundtracket, Vitamin String Quartet, har nemlig kunnet glæde sig over, at de siden udgivelsen 25. december har oplevet en stigning i streaminger på hele 350 procent. Og antallet af deres månedlige lyttere er steget med 50 procent.

'Bridgerton' topper desuden soundtrack-hitlisten på iTunes og har indtaget en sjetteplads på albumlisten.

Har du fået hørt Vitamin String Quartets version af 'Thank U, Next' af Ariana Grande? Ellers kan du høre den her:

0:00

Det tyder altså på, at lyden af strygere er faldet i god jord hos en ikke ubetydelig del af seerne, som har stillet ind på nye Netflix's nye, store satsning.

Og det er ikke så underligt. I hvert fald ikke hvis man spørger violinist og komponist Mette Dahl Kristensen, som selv har viet sit liv til violinen og strygerarrangementer.

Det gør hun som leder af strygeensemblet Who Killed Bambi, som blandt andet har lavet nyfortolkninger af danske sange sammen med kunstnere som Pernille Rosendahl, Lydmor, Kellermensch og Turboweekend.

Lyt til Who Killed Bambis nyfortolkning af 'Shanghai Roar' med Lydmor, som udkom i december:

0:00

Og så har hun desuden arbejdet med navne som Hans Philip, Oh Land og Steffen Brandt herhjemme og Father John Misty og Rod Stewart internationalt.

- Jeg kan sagtens forstå, at det er noget, folk gerne vil lytte til. Selvom jeg måske nok er lidt arbejdsskadet, siger hun med et grin og fortsætter:

- Mit indtryk er, at folk sætter enormt meget pris på at høre en sang, de elsker, i en helt ny version, hvor melodien kommer til sin ret på en helt anden måde. Jeg fornemmer, der er et behov for den der eftertænksomhed, strygere kan give, nogle gange. At det ikke kun er heftige rytmer og rock'n'roll derudad.

Violist og komponist Mette Dahl Kristensen er uddannet fra konservatoriet i Aarhus og lever af at spille og undervise i musik. (Foto: Matias Bager)

Mette Dahl Kristensen synes, strygeinstrumenter kan bringe noget helt særligt til mainstream popmusik, både i sig selv, som det er tilfældet på 'Bridgerton'-soundtracket, men også kombineret med de originale, elektroniske lag.

- Det tilfører både tyngde og dybde. Hvis man bruger det som en del af en almindelig popproduktion, kan det bidrage med noget organisk, som ellers ikke er på nummeret.

- Og skræller man det hele af og gør, som vi gør i Who Killed Bambi, hvor vi optræder udelukkende med strygere og vokal, så hører vi ofte, at folk lægger meget mere mærke til teksten og melodien, fordi der er rum til at høre det. Det bliver mere eftertænksomt i den konstellation.

Ifølge den 34-årige musiker fra Aarhus, som ud over selv at spille violin også underviser i musikteori og hørelære, er noget af det fantastiske ved strygeinstrumenter, at en tone i princippet kan holdes i det uendelige.

- Man blæser ikke eller trykker på tangenter, så man kan i virkeligheden bare blive ved med at stryge. Man kan skabe en ret massiv lyd med et lille instrument.

De fleste forbinder nok strygeinstrumenter med klassisk musik – eller som noget, der mest af alt gøres brug af i film, når der er helt store følelser og dramatik på spil. Men det er synd, mener hun, for strygeinstrumenter kan meget mere end det.

- Der er lavet helt ekstremt mørke og brutale kompositioner med strygemusik, som man slet ikke kan forestille sig. Der er så mange nuancer, og jeg synes ikke, man finder andre instrumenter, som har den bredde.

Men hvor skal man så starte, hvis man ikke i forvejen er velbevandret i strygernes verden? Her er Mette Dahl Kristensens tre bud på, hvor du kan samle stryge-stafetten op, når du har engang har streamet 'Bridgerton'-soundtracket til døde.

1

Who Killed Bambi feat. Eivør – Falling Free

Who Killed Bambi har spillet sammen siden 2009. (Foto: Mikkel Carlsen)

Sidste år udgav Mette Dahl Kristensens eget ensemble en nyfortolkning af 'Falling Free', som oprindeligt er fra 2012, med sangeren Eivør. De spillede sammen for første gang i 2017, og det kaldte på endnu et samarbejde.

Og er man til det storladne og dramatiske, er der god chance for, at nummeret vil falde i god jord, mener hun.

- Det er virkelig indbegrebet af storladne strygere. Hvis man kan lide det dramatiske element i strygere, er det her et godt sted at starte, siger Mette Dahl Kristensen.

- Eivør er så ufatteligt dygtig en sanger. Hun kan alle de her ting med sin vokal, men det lyder ikke, som om hun brillerer teknisk, bare fordi hun kan. Man kan mærke, hun gør det, fordi musikken kalder på det.

Lyt til Who Killed Bambi og Eivør med 'Falling Free' her:

0:00
2

Robyn – Indestructible (Acoustic)

Popikonet Robyn har ikke været bange for at gøre brug af strygere gennem årene. Der er blandt andet tydelige strygerspor på hits som 'With Every Heartbeat' og 'Be Mine!'. (Foto: Betina Garcia © dr)

Mette Dahl Kristensen er selv kæmpe Robyn-fan og har været det i mange år. Da hun første gang hørte den akustiske udgave af svenskerens popbasker 'Indestructible' fra 2010 med strygere, måtte hun skrive til arrangøren.

- Jeg skrev til ham, at jeg syntes, det var så fedt. Man er gået lidt klassisk til værks, den er let i lyden, og strygerne er meget aktive og fylder meget.

- Det er endnu et eksempel på et stykke popmusik, mange kender, som i en anderledes version kan noget helt andet. Harmonisk lyder det som noget, man er vant til at høre, men i et helt andet lydbillede, end man ellers kender Robyn.

Lyt til Robyn med den akustiske stryge-version af 'Indestructible' her:

0:00
3

Steve Reich & The Smith Quartet – Triple Quartet Duet

Steve Reich er en amerikansk komponist. Han betragtes som en af pionererne inden for det, man kalder minimalistisk musik. (Foto: Mark Sagliocco © Getty Images)

Hvis man har mod på at gå helt klassisk på den, har Mette Dahl Kristensen også et bud på, hvor man bør starte.

- Hvis jeg fik fem minutter til at overbevise folk om, at de skal begynde at lytte til klassisk musik, ville jeg spille det her for dem. Det er et nummer, der indeholder alt, hvad jeg elsker ved strygere.

- Man får følelsen af den her maskine, der bare kører derudad, og så er det bare så smukt. Jeg bliver personligt meget revet med af det, og synes, det er et nummer, man kan gå ind i lige meget, hvor man er.

- Jeg hørte det for første gang sidste år, og jeg tror ikke, jeg hørte andet i tre uger. Harmonisk er det ikke voldsomt langt væk fra popmusik, det er forholdsvist simpelt. Og så er der to violiner, som kører ind og ud af hinanden, og en flade under dem, som giver noget varme og noget rart til lydbilledet.

Lyt til Steve Reich og The Smith Quartet med 'Triple Quartet Duet' her:

0:00
Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk