Tema

ROSKILDE FESTIVAL 2019

Fra den 29. juni til 6. juli vil op mod 130.000 gæster besøge Roskilde Festival, der er Danmarks største musikfestival. De første dage står den på campingliv og upcoming musikere på de mindre scener, før festivalpladsen åbner onsdag, hvor den svenske rapper Silvana Imam åbner Orange Scene. Andre hovednavne tæller Robyn, Cardi B og Travis Scott, og så bliver der også sat fokus på kunst, talks og mad.

Festivalen er forbi: Derfor lider du af 'Roskilde-blues'

Din krop trænger til hvile, men dit hoved vil feste videre med dine venner.

Tidslinje

1. Festivalen er forbi: Derfor lider du af 'Roskilde-blues'

Din krop trænger til hvile, men dit hoved vil feste videre med dine venner.

2. En uge på festival er grønnere end charterrejsen - også selvom du efterlader teltet

CO2-udledningen er langt mindre, når du tager toget til Roskilde end flyet til Mallorca.

3. Roskilde Festival går usikker fremtid i møde: 'Det er ret kritisk'

Festivalen står til at miste store arealer. Og det bliver kun værre de kommende år.

4. Publikum vilde med amerikansk sensation på Roskilde: 'Holy shit, sådan kan man også gøre!'

Amerikanske Lizzo fik både publikum til at juble og græde på Roskilde Festivals sidste aften.

5. Grædende Thea blev hevet op på scenen midt under kæmpe festivalkoncert: 'Mit liv har peaket'

20-årige Thea fik sig en kæmpe overraskelse, da hun lørdag deltog i en hypet koncert på Roskilde Festival.

6. Roskilde Festival overvejer at styrke indsats mod voldtægt

Festivalen mener, at den allerede gør meget for at undgå voldtægter, men den er klar til at styrke indsatsen.

7. Dansk sangerinde har kæmpet sig tilbage efter personlig nedtur: 'Jeg er færdig med at slå mig selv i hovedet'

I efteråret måtte Jada sygemelde sig med stress. Fredag erobrede hun Roskilde Festival.

8. Årets skandale-koncert? Rap-sensation spillede kun 15 minutter på Roskilde - nu forklarer festivalen sig

Selvom Saweetie skulle have optrådt i en time, blev det kun til et kvarters Roskilde-koncert.

9. Skidt køkultur og ubudne lejrgæster giver fordobling af vold på Roskilde Festival

Politiet tager anmeldelser om vold alvorligt, men kalder alligevel festivalen for 'tryg'.

10. 10. år på Roskilde Festival: Derfor slår Kaspers tømmermænd hårdere i dag

Kom med Kasper Risgaard på festival, og hør eksperternes forklaring på, hvad der sker i hans krop.

11. Anmeldere og publikum i svime: Svensk verdensstjerne leverer magtdemonstration på Roskilde

Robyn havde publikum i sin hule hånd, da hun natten til lørdag gjorde comeback på Roskilde Festivals største scene.

12. Dansk sanger i hypet Roskilde-comeback: 'Det har været nervepirrende'

Hans Philip var fredag tilbage på Roskilde Festival - i helt nye klæder.

13. 16-årig festivalgænger er indlagt af frygt for meningitis

Styrelsen for Patientsikkerhed opfordrer gæster på Roskilde Festival til at tage det helt roligt.

14. Dansk hitband genopstår på festival efter seks års pause: 'Det var fucking optur at være samlet igen'

Spleen United fik et glorværdigt comeback på Roskilde Festival og arbejder allerede nu på et nyt album.

15. Kristina blev nægtet adgang til sin søn efter overfald på Roskilde Festival

Antallet af anmeldte voldssager på dette års Roskilde Festival er - indtil videre - fordoblet.

16. Amerikansk stjernerapper væltede Roskilde: 'Det var klart festivalens bedste koncert'

Travis Scott fik stort set alle foran Orange Scene til at hoppe med under torsdagens koncert.

17. Dansk popstjerne sejrede på hjemmebane: 'Jeg kommer til at huske den her dag, når jeg dør'

Sangerinden Mø satte ild til en ellers regnvåd Roskilde Festival torsdag aften.

18. Kulderamte klunker og blottede bryster: Legendarisk nøgenløb ender som en kold og våd omgang

Ingen Roskilde Festival uden det populære nøgenløb - det blev dog en særdeles kold fornøjelse i år.

19. Silvana er første kvinde i 34 år til at åbne Danmarks største scene: 'Det siger sig selv, at det er helt forkert'

Den 32-årige svenske rapper Silvana Imam spillede sin største koncert nogensinde på Roskilde Festival.

20. Rørt og overvældet popkomet hylder dansk publikum: 'Det her er helt utroligt!'

Sangerinden Maggie Rogers var meget imponeret over publikum til sin koncert på Roskilde Festival.

21. Roskilde Festival tvinger madbod til at lave 'diller-skilt' om: Hvad er problemet nu med diller?

En sag om navnet på en frikadellebod er blevet grebet forkert an, erkender festivalen.

22. Frygtede aflysning indtil sidste øjeblik: Stjernerapper spillede i 45 minutter - og så skred hun

Cardi B aflyste sidste år sin koncert på Roskilde Festival. Onsdag dukkede hun op - ganske kortvarigt.

23. 27-årige Josefine fik overraskelse på Roskilde Festival: Du skal have en dreng

Josefine mødte Kristian på Roskilde Festival og blev forlovet og gift på campen. Nu har de så fået kønnet at vide på deres baby midt på festivalen.

24. Legendarisk burgerbod har kun åbent fire dage om året: ’Folk tigger om vores gennemsvedige t-shirts’

Stangvisne kunder og kæmpegrise. Du langer ikke 26.000 burgere over disken på fire dage uden at have nogle vilde historier.

25. Korthåret sangerinde blev ramt af fordomme: 'Jeg blev spurgt, om jeg var ved at skifte køn'

Popsanger og queer-ikon Christine and the Queens spiller onsdag på Roskilde Festival.

26. Moeisha er transkønnet og muslim: 'Jeg har lige så meget ret til at være på festival, som I har'

- Lige pludselig er det ikke mig, der råber efter pigerne, lige pludselig er det mig, der bliver råbt efter.

27. 24-årig dansk sangerinde stod pludselig med bare bryster på scenen: 'Fuck censur!'

Den danske sangerinde Selma Judith er ikke tilfreds med sociale mediers holdning til bare bryster.

28. 'Jeg fik mundkurv på': Ung rapper var for meget for pladeselskaberne

Fire unge danskere fortæller om deres drøm og kamp for at leve af musikken.

29. Hjalte på 22 droppede Facebook og Instagram: 'Man ved for meget, om alle man kender'

Hjalte Ross tog en pause, fordi han havde brug for at isolere sig og fokusere på karrieren.

30. SE VIDEOEN: Gæster stormer ind på Roskilde Festivals campingområde

Området vil den næste uge huse titusindvis af festivalgæster.

Andre medier skriver