Verdensstjerner hylder de 'usynlige' hitmagere bag deres største sange: 'De er afgørende for et hits succes'

Stjerner som BTS og DJ Khaled retter fokus mod skaberne af deres hits på sociale medier. Dansk sangskriver mener, at det er en start, men at der skal mere til.

BTS er et af de store navne, der er med i kampagnen 'Behind the Record'. De retter spotlyset mod dem, der står bag deres kæmpehit 'Butter'. (Foto: Kevin Winter © Getty Images)

Du har nok hørt om Billie Eilishs kæmpehit 'Happier Than Ever' og 'Butter' af BTS, der har toppet Billboards hitliste.

Men ved du, hvem der har skrevet sangene? Hvem der har spillet guitar eller klaver på dem? Og hvem der har produceret dem, så de lyder sprøde, når du sætter dig til at lytte?

Nok ikke. Og det skal der gøres noget ved.

Det mener organisationen The Recording Academy, som blandt andet står bag Grammy-prisuddelingen.

Derfor kører organisationen for tredje år i træk en kampagne på sociale medier med flere af tidens allerstørste musikstjerner. Kampagnen bærer titlen 'Behind the Record' – "bag udgivelsen" – og har til formål at sætte fokus på producere, mixere, teknikere, sangskrivere, komponister og andre, der laver musikken, men som sjældent får opmærksomhed.

Kunstnere som BTS, Billie Eilish, Lady Gaga og DJ Khaled er blandt andre med i kampagnen og peger spotlyset bagud for at sætte fokus på skaberne bag deres hits.

For eksempel har der været intet mindre end syv sangskrivere til at skrive BTS' kæmpehit 'Butter', der har 621 millioner afspilninger alene på Spotify, mens det bliver tydeligt, hvor meget Billie Eilishs storebror, Finneas O'Connell, har lavet på hittet 'Happier Than Ever' – heriblandt at spille en række instrumenter og styre teknikken.

- Tak til alle de fantastiske mennesker bag sangen 'Butter', skriver BTS på Twitter.

På Instagram har DJ Khaled delt et opslag for at hylde alle dem, der har været med til at lave hans album 'Khaled Khaled'.

- Det kræver et hold at skabe storhed. Tak til alle, der har været involveret, skriver han.

Et hit kræver mange flere end bare kunstneren

The Recording Academys initiativ er en start.

Det mener Andreas Odbjerg, der både er sangskriver og kunstner under eget navn. Han har blandt andet været med til at skrive hits som 'Paris' af Lord Siva og Vera, Drew Sycamores '45 Fahrenheit Girl' og 'Rather Be' af Malte Ebert.

Han har oplevet, at han som sangskriver for eksempel ikke blev inviteret med til Danish Music Awards, da 'Paris' var nomineret til 'Årets danske streaminghit' i 2019 – og det kom bag på ham.

Det samme gjorde sig gældende, da sangen blev nomineret til en Zulu Award. Det var med til at gøre Andreas Odbjerg opmærksom på, at den danske musikbranche ikke hylder personerne bag musikken i samme grad som kunstnerne, der står forrest.

- Et hit kræver ofte flere sangskrivere. Så for at lave den kommercielle succes er sangskrivernes rolle fuldstændig uundværlig. Jeg synes, de bør blive belønnet, for det er tydeligt, at sangskriverne er ret afgørende for et hits succes, fortæller Andreas Odbjerg til dr.dk.

Du kan lytte til Lord Siva og Veras hit 'Paris' her, som Andreas Odbjerg blandt andre var med til at skrive:

0:00

Han hilser derfor det internationale initiativ fra The Recording Academy velkommen og håber, at det kan inspirere andre talenter til at blive sangskrivere eller at arbejde bag musikken på anden vis.

- Hvis der sidder nogen derude, der gerne vil være sangskriver og ikke har nogle ambitioner om at være artist, kan et initiativ som det forhåbentlig motivere flere til at tage valget om at gå den vej, siger han.

- Jo flere mennesker, der tør det, jo bedre er det for musikken.

Andreas Odbjerg hilser The Recording Academys initiativ velkommen, men han håber på en mere strukturel ændring i musikbranchen herhjemme. Han synes nemlig ikke, at sangskriverne får den økonomiske gevinst, de fortjener. (Foto: Sebastian Stokkebo Sørensen © DR)

Der skal mere til end anerkendelse

Men som dansk sangskriver peger Andreas Odbjerg på, at der er tale om et strukturelt problem, når man kigger på, hvordan musikbranchen i en dansk kontekst generelt belønner for eksempel sangskrivere.

- I virkeligheden tror jeg ikke, at sangskriverne higer efter opmærksomheden. Men jeg er bange for, at hvis man ikke behandler sangskriverne ordentligt, så vil musikkens kvalitet dale på sigt, siger han og uddyber:

- Jeg synes, det er bizart, at det i et økonomisk stærkt og kulturrigt land som Danmark ikke kan lade sig gøre at leve af at være sangskriver, hvis du kun laver dansksproget musik.

Han oplever, at streamingtjenesternes fordeling af afkastet fra en sang sjældent falder til sangskrivernes fordel. Da der netop ofte skal flere sangskrivere til at skrive et hit, er der også flere sangskrivere, som skal dele afkastet – og det betyder, at der ikke altid bliver efterladt mange penge til de enkelte sangskrivere.

Samtidig forklarer Andreas Odbjerg, at sangskriverne sjældent bliver betalt for at gå med en artist i studiet og skrive en masse sange, som ofte ikke ender med at blive udgivet.

- Som musiker, der laver dansk musik, synes jeg, at det er problematisk, at det er så svært at leve af, og jeg vil gerne have, at det bliver mere attraktivt at lave musik i Danmark. Der mangler sangskrivere herhjemme, og der er få dem – blandt andet fordi det er så svært at leve af, siger han.

Så selvom han mener, at det er godt, at The Recording Academy får musikstjerner til at sætte fokus på skaberne bag deres hits, håber han, at hele musikbranchen vil se mere strukturelt på, hvordan de generelt belønner dem, der er med til at lave sangene.

- Man kan ikke betale husleje med anerkendelse. Det er et sted at starte, og det lægger et pres, men der skal mere til. Der skal pilles ved nogle konkrete ting i forhold til økonomien, mener han.

FacebookTwitter